P
Hej!

Vårt matsalsbord i amerikansk valnöt är i stort behov av en uppfräschning och färgbyte för att hänga med ett tag till.

I första hand vill vi betsa till annan färg (kulör oklar än så länge) antagligen med Osmo produkter.

I andra hand, om slipningen skiter sig, så täckmålar vi det.

I tredje hand så blir det energiåtervinning av befintligt bord och nytt köps in.

Jag har aldrig betsat eller färgat ett mörkt träslag förut.
Funkar det? Något man bör tänka på?


Som en parantes trodde vi i många år att det var en massiv helstavsskiva på bordet, tills man plötsligt noterar att ändträet är förskjutet i ena änden av varje gavel. :surprised:
Då ser vi att det är en fanerskiva men ändträfaneret är lite för stort så i ena änden blir det en förskjutning.
Närbild av ett hörn på ett matsalsbord i amerikansk valnöt med synlig faner och ändträ förskjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det behandlat med nu?
 
P
Frustrator Frustrator skrev:
Vad är det behandlat med nu?
Vet inte tyvärr, men tror det var oljat för länge sedan
 
  • Gilla
Golvbrunnen
  • Laddar…
P PsychoCheF skrev:
Vet inte tyvärr, men tror det var oljat för länge sedan
Ok. Kan vara lurigt att slipa bort oljan men inte igenom faneren men beror ju lite på hur tjock den är.
Betsa mörkare brukar inte vara några problem. Betsa till ljusare kan vara krångligare.
 
P
Frustrator Frustrator skrev:
Ok. Kan vara lurigt att slipa bort oljan men inte igenom faneren men beror ju lite på hur tjock den är.
Betsa mörkare brukar inte vara några problem. Betsa till ljusare kan vara krångligare.
Slipningen är jag med på att det kan bli en utmaning. Därav målning som plan B.

Om man vill få det till en ljus färg, t.ex. biege/ljusbrunt ungefär som obehandlad valnöt, är det bara att glömma?
 
P PsychoCheF skrev:
Slipningen är jag med på att det kan bli en utmaning. Därav målning som plan B.

Om man vill få det till en ljus färg, t.ex. biege/ljusbrunt ungefär som obehandlad valnöt, är det bara att glömma?
Nej, slipar du bort oljan för du i princip färgen som obehandlad valnöt, kan gå.
 
P
Frustrator Frustrator skrev:
Nej, slipar du bort oljan för du i princip färgen som obehandlad valnöt, kan gå.
Ok, nåt tips på behandling som skulle behålla den naturliga träfärgen?
 
C
P PsychoCheF skrev:
Ok, nåt tips på behandling som skulle behålla den naturliga träfärgen?
Den här har jag kört på ljusare träslag som ask och ek, och den gör att trät i princip behåller sin naturliga kulör. Lite lite varmare i tonen bara. Hur det blir på ett mörkt träslag vet jag dock inte.

https://osmo-shop.se/osmo-hardvaxolja-pigmenterad-3041-natur-0-75l/
 
  • Gilla
PsychoCheF
  • Laddar…
P
C cffol skrev:
Den här har jag kört på ljusare träslag som ask och ek, och den gör att trät i princip behåller sin naturliga kulör. Lite lite varmare i tonen bara. Hur det blir på ett mörkt träslag vet jag dock inte.

[länk]
Tack för tipset.

Jag ska nog försöka få tag på lite provpåsar så får jag experimentera lite på undersidan eller nån iläggsskiva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.