Nu är det bara resten kvar!
Eftersom jag är nere under plattan så kanske jag gjuter en ram runt som jag fäster i plattan . Så förstärks allting lite granna . Möjligtvis cellplast under .
Delvis uppbruten betongplatta och kant i renoveringsprojekt, möjligt förstärkningsarbete synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppning i betongplatta för renoveringsprojekt med synliga kablar och konstruktionselement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppbruten betongplatta i ett pågående byggprojekt med synliga rör och byggavfall, samt skyddsplast i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Grävt mig ner lite idag.
Ingreppet jag gör hamnar mitt i ena väggen av huset . Reglarna som går ner på var sin sida om dörröppningen (de man ser på bild) är inte bärande för taket. När vi satte in pardörrar på ovanvåningen i höstas så växlade vi av så de reglar som bär taket hamnar ca 50 cm till höger om högra regeln och 1 m till vänster om vänstra regeln.
Jag har inte gjutit trappa förut men min tanke är att kapa ner i grundmuren i nästa skede och sedan bygga en form runt. Armera och om plats finns ha cellplast i botten . Grävning inne i hus vid vägg och dörröppning med synliga reglar och betongblock, redo för vidare konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lysande, när du ändå är där och gräver är det ju smart att lägga i lite isolering. Tycker också det är en bra idé med en gjuten sarg runt hålet
 
  • Gilla
DaDolly
  • Laddar…
Idag har jag grävt ut djupare och längre in under plattan . Det blir svårt att gjuta en sarg så jag kommer att gjuta en liten platta och sedan mura upp leca block på den under plattan som jag sedan toppgjuter och armerar så kan den stötta plattan runt om .
Dessa lecablock gör även att jag kan få med mig väggen ner och har något slätt och stabilt att fästa gipsen i . Grävd grop under husets platta med synliga byggrus och verktyg i en pågående renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävd mark under en husgrund, förberedd för gjutning av platta och uppmurning av lecablock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utgrop under plattan med lecablock redo för att mura och gjuta i en renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utgrävningsområde under en betongplatta med synlig jord, verktyg och konstruktionsavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävd yta under en platta i förberedelse för gjutning av sarg och montering av lecablock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utgrävd plats under en betongplatta med synliga rör och kablar som förberedelse för gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Armerat idag och gjuter min lilla miniplatta imorrn.
 
Armeringsnät med avståndshållare förberett för betonggjutning, synligt elarbete, delvis beskurna skor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Fan, varför såg jag denna tråden. Gjöt själv ett trapsteg framför utan att ens tänka tanken att man kan fälla in den. Bara att göra om och göra rätt?
 
  • Gilla
DaDolly
  • Laddar…
A ati skrev:
Fan, varför såg jag denna tråden. Gjöt själv ett trapsteg framför utan att ens tänka tanken att man kan fälla in den. Bara att göra om och göra rätt?[/
1 trappsteg utanför hade jag nog överlevt med :)
 
Nyggjuten betongplatta med jämn yta och synliga armeringsnät vid kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyriven betongplatta med tigersåg och armeringsnät synliga, användarens sko i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjutit plattan idag . La tigersågen mot armeringsnäten i avsaknad av vibba. Fungerade väldigt bra.
Men nästa gjutning så blir det tombola . Att blanda 15 säckar i hink är inte bara tråkigt utan även slöseri med tid.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Ser bra ut än så länge :)
 
  • Gilla
DaDolly
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ser bra ut än så länge :)
Ja , blev lite större projekt än tänkt men man lär sig som tur är massa under tiden.
 
I nästa skede ska jag alltså mura upp med lecablock under husets platta. Kommer att lämna en bit på slutet som jag trycker in betong samt armering i. Detta kommer även att armeras i grunden.
Då känns det som om jag har neutraliserat mitt ingrepp i grundmur och platta.

Sedan kommer jag att gipsa ett lager till i hela korridoren och kan då fortsätta med gipsen ner till nedersta trappsteget på den nya trappen.

Så långt känns allt lugnt.
Däremot själva trappgjutningen är jag fortfarande osäker på.
Just nu lutar jag åt att göra som i denna länk:

Har någon gjutit trappa så får ni gärna komma med idéer/tips/råd/fallgropar!
 
  • Gilla
245 Lux
  • Laddar…
Har någon gjutit trappa så får ni gärna komma med idéer/tips/råd/fallgropar!
 
Antingen som Björn gör eller så kan du gjuta ett steg i taget. Du kan mura upp lite bakom med lecablock så slipper du blanda så mycket betong
 
  • Gilla
DaDolly
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Antingen som Björn gör eller så kan du gjuta ett steg i taget. Du kan mura upp lite bakom med lecablock så slipper du blanda så mycket betong
Eller bygga upp med cellplast
 
  • Gilla
DaDolly
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.