K kortis skrev:
nu förutsätter du att alla är lika insatta som du och lika intelligent, det kan vara svårt för tant Karin som åkte byta handfat m blandare,

Jag vet inte vad du åsyftar riktigt men du vill väl bara träta förmodligen.
Som jag redan skrivit, Tycker man detta är svårt och är novis finns hjälp att få på konsumentverket.
Dom hjälper konsumenter med alla frågor i ämnet om det finns oklarheter.
Om "tant Karin" har problem med oväntade avgifter så finns det lösningar på detta, konsumentverket vet hur.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du kan kalla det vad du vill. Vill man ta betalt för annat än det som är uppenbart för kunden så får man berätta det innan. Punkt.
Men det är här våra åsikter går isär. Hur kan en konsumet bestämma sig för att tidsuret sitter på hans tröskel?
Jag försvarar tydlighet. Absolut. Men vuxna människor har också ett ansvar att förvissa sig om och förstå hur en framtida faktura kommer att utformas. Det tycker jag inte Ts har gjort.
Du besvarar inte liknelsen med Taxi där du först när du sätter dig i Taxin ser vad framkörningsavgiften är efter beställning. Jag har tidigare i tråden sagt att man borde trycka upp tröjor med företagets tariffer så folk kan läsa när man är på plats precis som i en Taxi.
Konsumenten har ett ansvar. Punkt
 
  • Gilla
wrobel.se
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jag skrev hur det är i verkligheten med referens till ditt inlägg. Det du skrev va lite pajigt. Kunden frågar vad det kostar och syftar då på hela kalaset!
Men är du korkad? Du citerar mig fel och fattar inte uppenbarligen inte vad jag skrev. Jag orkar inte med dig.
 
  • Gilla
  • Haha
Violina och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Men det är här våra åsikter går isär. Hur kan en konsumet bestämma sig för att tidsuret sitter på hans tröskel?
Det är naturligtvis inget kunden bestämmer helt själv. Men hen har en förväntan. Baserat på kundens erfarenheter av att upphandla andra tjänster (till exempel städning) så kanske det är helt främmande att betala även för restiden. För det gör nämligen inte städaren, som är den enda tjänst denna fiktiva kund har köpt.

Edit: Jag kan förstå att det är kanske är svårt att ta in. Om man dag in och dag ut jobbar som hantverkare och fakturerar restid så är det säkert den mest självklara sak i världen. Jag har haft hus i 10 år och anlitat hantverkare 2 gånger. Den första gången betalade jag 4500 kr för att byta ut en glaskasett. Det tog 2 killar 15 minuter. Det var fyra lister som höll kassetten. Den andra gången betalade jag 2000 kr för att någon skulle visa mig var avluftningsventilen på en IVT 490 satt.

Det är inte uppenbart för mig vilka yrkeskategorier som tar betalt för restiden. Det är lite som med läkarbesöket, ibland kostar det pengar, ibland inte. Jag har ingen aning om var de drar gränsen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
wrobel.se wrobel19 skrev:
Tänk på det så:
Du är rörmokaren.
Du kommer till en kund vid 7:00.
Jobbet tar ca 30 minuter.
Sen åker du till en annan kund, som bor 40km därifrån. Det kan vara 2 timmar i Sthlm
9:30 börjar du. Jobbet tar 2 timmar.
11:30 - du är klar.
Du åker 45km till nästa kund.
13:00 - du är där.
Jobbet tar 3 timmar. Det är redan 16:00, du åker hem.
Du fakturerar inte för tjänstbil.
Du har fakturerat dina kunder för 5 timmar 30 minuter.
Det är 5,5*450=2475kr före skatt, ex moms.
Du körde ca 120-150km. Du betalar för bränsle själv, ca 160kr.
Sen kommer faktura frål leasingfirman. Det är ca 200kr per dag.
Sen kommer trängelskatt, bara för den här dagen - 160kr.
Du har 1955kr kvar.
före skatt. Före verktygkostnader. Före arbetsgivarensavgifter. Före bilskatt.
Tjänar Du mycket?
Vill du fakturera kunder för resekostnader (tjänstbil) SOM PRINCIPEN?
Hoppas verkligen att min hantverkare inte planerar sin dag så. Jag bor själv i Stockholm och vet hur trafiken är och får tyvärr anpassa mitt liv och mina tider efter det för att inte slösa timmar i bilen. Naturligtvis börjar du med tvåtimmarsjobbet kl 07 och kl 09 har trafiken lagt sig och du åker snabbt till 30 minutersjobbet.

Jag har aldrig varit med om att jag som kund bestämmer klockslag eller ens datum hantverkaren ska komma så det är upp till hantverkaren att planera på bästa sätt för att få det effektivt. Men det är klart att om inställningen är att allt ändå ska debiteras kunden för vem skulle annars betala så förstår jag att det är som det är.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
P Pin skrev:
Hoppas verkligen att min hantverkare inte planerar sin dag så. Jag bor själv i Stockholm och vet hur trafiken är och får tyvärr anpassa mitt liv och mina tider efter det för att inte slösa timmar i bilen. Naturligtvis börjar du med tvåtimmarsjobbet kl 07 och kl 09 har trafiken lagt sig och du åker snabbt till 30 minutersjobbet.
- Kan du komma nu? Det läcker
- Nej, det kan jag inte, tyvärr. Jag har planerat din lackage för vecka 12.
:love:
 
  • Haha
  • Älska
larsson r och 1 till
  • Laddar…
wrobel.se wrobel19 skrev:
- Kan du komma nu? Det läcker
- Nej, det kan jag inte, tyvärr. Jag har planerat din lackage för vecka 12.
:love:
Att betala för jour och att det kostar mycket tror jag alla begriper. TS skulle montera bort en kommod. Men hen kanska hade bråttom, vad vet jag?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
En skillnad mot taxi är dels kostnadens storlek och dels att jag nog kan säga nej tack när taxin väl kommer. Fast avgift 45 kr för Taxi Stockholm. Fast avgift för en hantverkare, 750 kr för servicebil + 30 minuter * timtaxa, kanske 1000 kr om man har lite otur?
När taxin kommer och jag ser att det kostar 45 kronor så kan jag helt enkelt säga, "nej tack, då får det vara". Det är såklart inte snyggt, men möjligt. När räkningen kommer från hantverkaren så är jobbet redan gjort och jag kan inte längre tacka nej.

45:- i fast avgift stod tydligt på Taxi-Stockholms hemsida. Motsvarande siffra finns hos många hantverkare, men inte alla.
Ringer jag och bokar en taxi (det har jag inte gjort på evigheter) så får jag nog veta pris om jag frågar, antingen fastpris eller att de säger "grundavgift 45.- och sen x kr/timme plus y kronor/km". Jag tror det iallafall. Många hantverkare (långt ifrån alla) skulle glömma nämna grundavgiften (servicebil à 750:) och kr/km.

Sen förstår jag att inte alla hantverkare får svara på frågan om pris utan det får jag ta med kontoret, men då är det bättre att säga det än bara att timpris. Eller svara "Jag vet att vi tar X kr/timme, men sen tillkommer ersätting för resa och material. Hur mycket där är vet jag inte, men du kan kolla med chefen på telefon: 070-XXXXXXX".
 
wrobel.se wrobel19 skrev:
Tänk på det så:
Du är rörmokaren.
Du kommer till en kund vid 7:00.
Jobbet tar ca 30 minuter.
Sen åker du till en annan kund, som bor 40km därifrån. Det kan vara 2 timmar i Sthlm
9:30 börjar du. Jobbet tar 2 timmar.
11:30 - du är klar.
Du åker 45km till nästa kund.
13:00 - du är där.
Jobbet tar 3 timmar. Det är redan 16:00, du åker hem.
Du fakturerar inte för tjänstbil.
Du har fakturerat dina kunder för 5 timmar 30 minuter.
Det är 5,5*450=2475kr före skatt, ex moms.
Du körde ca 120-150km. Du betalar för bränsle själv, ca 160kr.
Sen kommer faktura frål leasingfirman. Det är ca 200kr per dag.
Sen kommer trängelskatt, bara för den här dagen - 160kr.
Du har 1955kr kvar.
före skatt. Före verktygkostnader. Före arbetsgivarensavgifter. Före bilskatt.
Tjänar Du mycket?
Vill du fakturera kunder för resekostnader (tjänstbil) SOM PRINCIPEN?
Våren 2019 köpte jag en ny bil och när jag hade sålt den gamla kunde jag summera alla utgifter, sen räknade jag ut att den gamla VW-Transportern årsmodell 2013, hade kostat 93 kronor inklusive moms per mil.

Ingen kollega ifrågasatte min uträkning utan jag fick bara kommentaren att det kostar närmare en hundring milen.

20180202-151715-deep-snow.jpg
 
  • Gilla
lars80 och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag tycker att det är en bra fråga och på tiden att du lär dig och funderar en stund tillsammans men många andra på detta forum. Ett serviceföretag ska få ihop minst 8 Tim på en arbetsdag. Många börjar idag kl 07 på företaget och Slutar 16 på företaget. Sen ska dom transportera sig med bil till olika arbetsplatser. Handla material, tanka bilen etc. Hur ska man få ihop sin dag om man bara kan fakturera exakt den tid man är på arbetsplatsen? Använde han något material hemma hos dig? Osv.
Många andra serviceföretag typ Larmtekniker, vitvarureparatörer etc har löst det genom att införa en startkostnad på runt 1500kr. Sen börjar timmarna ticka. Finns såklart flera olika varianter.
Du har rätt i en sak. Kommer man överens om något ska man hålla det. Men skulle jag vara dig så skulle jag vara glad att du kom undan så billigt som du gjorde.
Jag tycker det beror lite på omständigheterna.
Hade en plattsättare här från en annan stad och generellt börjar ju arbetsdagen när man utgår från kontoret. I det här fallet visste jag att plattsättaren bodde mellan städerna och bytte om hemma och på så sätt förkorta sin arbetsdag i stället för att göra tiden hos mig, det tyckte jag inte var ok. Speciellt när han flera gånger åkte till kontoret i samband med frukost och hämtade grejer som han "kom på" att han behövde och som han normalt hade kunnat ta med sig på morgonen om han faktist hade utgått från kontoret. Självklart ska man betala för den tiden hantverkaren lägger på projektet men samtidigt fuskas det friskt och det är inte konstigt att folk är misstänksamma.
Samma sak gäller material, det är inte så jäkla svårt att köra ut materialet när man kör igång ett jobb i stället för att åka och hämta 100 gg. (Bero ju så klart på vad det handlar om men ofta bränns det mkt onödig tid på resor).
 
  • Gilla
mejeriet och 3 till
  • Laddar…
D
Ta 200 kr vettja. Ta precis vad du vill men upplys mig när jag frågar vad kalaset kommer kosta. Det är det som är frågan i den här tråden.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
wrobel.se wrobel19 skrev:
Tänk på det så:
Du är rörmokaren.
Du kommer till en kund vid 7:00.
Jobbet tar ca 30 minuter.
Sen åker du till en annan kund, som bor 40km därifrån. Det kan vara 2 timmar i Sthlm
9:30 börjar du. Jobbet tar 2 timmar.
11:30 - du är klar.
Du åker 45km till nästa kund.
13:00 - du är där.
Jobbet tar 3 timmar. Det är redan 16:00, du åker hem.
Du fakturerar inte för tjänstbil.
Du har fakturerat dina kunder för 5 timmar 30 minuter.
Det är 5,5*450=2475kr före skatt, ex moms.
Du körde ca 120-150km. Du betalar för bränsle själv, ca 160kr.
Sen kommer faktura frål leasingfirman. Det är ca 200kr per dag.
Sen kommer trängelskatt, bara för den här dagen - 160kr.
Du har 1955kr kvar.
före skatt. Före verktygkostnader. Före arbetsgivarensavgifter. Före bilskatt.
Tjänar Du mycket?
Vill du fakturera kunder för resekostnader (tjänstbil) SOM PRINCIPEN?
Det går inte att ta betalt för resekost ex två ggr om man inte utgår från firman båda gångerna det om det är ex resväg 5 min mellan arbetsplatserna. Det finns dom på det. Det var sotare som debiterade resekost firma- sotningsställe till varje kund fast de körde runt i distriktet o hade kanske 10 min mellan kunderna, det torde nog nu betecknas som bedrägeri iaf i mina ögon
 
500 inkl. moms och innan rot avdrag.
reseersättning tillkommer med 75 kr milen x 2 för tur och retur resa. Material ingår ej
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
L lars80 skrev:
Jag vet inte vad du åsyftar riktigt men du vill väl bara träta förmodligen.
Som jag redan skrivit, Tycker man detta är svårt och är novis finns hjälp att få på konsumentverket.
Dom hjälper konsumenter med alla frågor i ämnet om det finns oklarheter.
Om "tant Karin" har problem med oväntade avgifter så finns det lösningar på detta, konsumentverket vet hur.
det är ju oxå ett sätt att se på saken. Om nu så många har svårt för hantverkare o deras debitering och det är inte bara privatpersoner som har så kanske ni skulle tänka ett varv till
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
500 inkl. moms och innan rot avdrag.
reseersättning tillkommer med 75 kr milen x 2 för tur och retur resa. Material ingår ej
Taget
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.