L Lillekitte skrev:
Ni som har gått över till bergvärme, från något system baserat på el, hur månge kW/h har er elförbrukning gått ner på helår?

Vi har vattenburen golvvärme i hela huset, och bytte för snart 2 år sedan från värmepump som gick på el, med återvinning av värme från luft - till bergvärmepump. Vårt hus är 245 m2 boyta, Stockholmsområdet, och innan bytet hade vi ca 30 000 kW/h i årsförbrukning. Efter bytet ser det ut som vi har ca 27 000 kW/h - och vi hade nog förväntat en större reduktion? Dock lade vi till ett attefallshus på tomten ett par månader efter bytet till bergvärme. Det adderar ett komplett kök och en tvättmaskin (dessa används mycket sporadiskt), samt varmvattenberedare, handdukstork och luft/luft värmepump (dessa står kontinuerligt på).

Kan det vara så att ca 3000 kW/h ”netto” reduktion är vad vi kan förvänta oss? Kan säga att vi är 4 personer varav 2 tonåringar, så tvättmaskinen går OFTA, vi har utomhus bubbelpool, och gillar att ha varmt och skönt i huset. På sommaren kör vi en portabel a/c en del. Men så var det också innan bytet. Är det kanske så att vår elförbrukning UTÖVER uppvärmning, alltid har utgjort större delen av totala elkostnaden?

Eller bör vi misstänka att bergvärmepumpen inte fungerar som den skall, och drar en massa el?
Jag har bergvärme. Jag tycker det du har 27kw h per är rimlig. Med tanke på du har luftkonditionering på hela tiden
 
Tomture61
Nocly Nocly skrev:
Jag har bergvärme. Jag tycker det du har 27kw h per är rimlig. Med tanke på du har luftkonditionering på hela tiden
Att köra LLVP I kylläget , 300-400 kWh / sommar .
Att däremot värma utespat 7-24 kostar energi .
Att inte återvinna frånluften kostar energi .
Att ha ett attefallshus som har VVB + uppvärmning kostar energi .
 
Redigerat:
L Lillekitte skrev:
Ni som har gått över till bergvärme, från något system baserat på el, hur månge kW/h har er elförbrukning gått ner på helår?

Vi har vattenburen golvvärme i hela huset, och bytte för snart 2 år sedan från värmepump som gick på el, med återvinning av värme från luft - till bergvärmepump. Vårt hus är 245 m2 boyta, Stockholmsområdet, och innan bytet hade vi ca 30 000 kW/h i årsförbrukning. Efter bytet ser det ut som vi har ca 27 000 kW/h - och vi hade nog förväntat en större reduktion? Dock lade vi till ett attefallshus på tomten ett par månader efter bytet till bergvärme. Det adderar ett komplett kök och en tvättmaskin (dessa används mycket sporadiskt), samt varmvattenberedare, handdukstork och luft/luft värmepump (dessa står kontinuerligt på).

Kan det vara så att ca 3000 kW/h ”netto” reduktion är vad vi kan förvänta oss? Kan säga att vi är 4 personer varav 2 tonåringar, så tvättmaskinen går OFTA, vi har utomhus bubbelpool, och gillar att ha varmt och skönt i huset. På sommaren kör vi en portabel a/c en del. Men så var det också innan bytet. Är det kanske så att vår elförbrukning UTÖVER uppvärmning, alltid har utgjort större delen av totala elkostnaden?

Eller bör vi misstänka att bergvärmepumpen inte fungerar som den skall, och drar en massa el?
Största besparningen kommer när tonåringarna flyttar!
Sen sommar ac drar ju en hel del med!
Vi gick fr pellets till bergvärme för 10 år sen
Hushållselen va på 8000 kwh/år plus pellets 3-4 ton
Till en total elförbrukning på 12-13 000 kwh/år , det bästa vi gjort
Hus fr -63 på 120m2
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Att köra LLVP I kylläget , 300-400 kWh / sommar .
Att däremot värma utespat 7-24 kostar energi .
Att inte återvinna frånluften kostar energi .
Att ha ett attefallshus som har VVB + uppvärmning kostar energi .
Kyla mer ta dubbel så mycket el som värme. Jag har en villa på dubbel plan 140kvm ungefär 17k kwh per år. Dock är att mitt hus är väldigt isolerad(alltså jag fick borra tre ventilationen till när jag flyttade in.
Förra ägaren (två äldre par) som värme med ved. Min grannar som också bergvärme dem har också nånstan 17k.
 
Tomture61
Nocly Nocly skrev:
Kyla mer ta dubbel så mycket el som värme. Jag har en villa på dubbel plan 140kvm ungefär 17k kwh per år. Dock är att mitt hus är väldigt isolerad(alltså jag fick borra tre ventilationen till när jag flyttade in.
Förra ägaren (två äldre par) som värme med ved. Min grannar som också bergvärme dem har också nånstan 17k.
Har en elmätare till min LLVP , värmer inte med den när det är 24 gr eller varmare innomhus .
Ser ganska lätt hur mycket den förbrukar .
Mitt hus från 2008 , 1,5 plans , 161 kvm .

I TS fall är det inte a/c som är energislukaren .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har en elmätare till min LLVP , värmer inte med den när det är 24 gr eller varmare innomhus .
Ser ganska lätt hur mycket den förbrukar .
Mitt hus från 2008 , 1,5 plans , 161 kvm .

I TS fall är det inte a/c som är energislukaren .
Håller med dig. Men attlefalls hus kanske drar mycket el där som inte vet.
 
Nocly Nocly skrev:
Kyla mer ta dubbel så mycket el som värme. Jag har en villa på dubbel plan 140kvm ungefär 17k kwh per år. Dock är att mitt hus är väldigt isolerad(alltså jag fick borra tre ventilationen till när jag flyttade in.
Förra ägaren (två äldre par) som värme med ved. Min grannar som också bergvärme dem har också nånstan 17k.
Ja kyla kostar, Men jag kör kyla med fläktkonvektor monterad på returledningen till borrhålet. Jag ska enligt beräkningarna få ungefär 4 kw kyleffekt med det borrdjup jag har. Fläkten som blåser ut luften drar mellan 7 och 60 watt beroende på hur fort den behöver gå men den styrs av en termostatenhet. Vi hade 21-22 grader inne i somras som kanske inte va den varmaste jag upplevt men vi sov bra på nätterna.
 
C calleman skrev:
Hej,

Flyttade in i ett otätt 200m2 70-tals hus med 1dm isolering runt om och oisolerad platta. Huset värmdes av 70m2 el-golvvärme + ett gäng el-radiatorer på ovanvåningen, el luft/luft modell större+el radiatorer nere och eluppvärmt varmvatten. Huset drog i runda slängar 30.000kwh per år. Nu har vi satt in BVP med enbart vattenburen golvvärme på nedervåningen(Nivellgolv med 45mm isolering mot plattan), luft/luft pumpen borta, enbart 2st el-radiatorer kvar i ungarnas rum på ovanvåningen men samma 70m2 el-golvvärme och drar 16-17.000kwh. Då ingår led konvertering av spots, nya fönster på nedervåning, noggrann tätning av väggar, 70cm extra isolering på "halva" övervåningens väggar.

Vi bor i sutteräng i Stockholm och håller ca 21-22grader på båda våningarna.

Vi kommer inom några år göra om alla golv uppe och då dra upp vattenburen golvvärme även där. Även förberett för FTX så det blir närmsta projekt. På toppen sen blir det att fylla på med isolering på vinden. Hoppas kunna komma ner mot 12.000kwh.

2 barn, 2 vuxna, bastu som används ofta. Snart elbil och funderar på 9kw solceller på nya garaget..
Låter väldigt högt med 30000 kWh/år! Vi bor i ett 1,5-plans 70-talshus i Stockholm på 140 kvm med LLVP på bottenvåningen och oljefyllda elradiatorer i alla rum. Hur rattat in det så att elradiatorerna helst bara ska kicka in om det blir nedåt ä 20 grader i rummet, annars håller vi ca 22 grader hemma. Förbrukade under 2020 ca 9200 kWh och då körde vi även kyla under ca 10 dagar i somras. Ventilationen är mekanisk utan återvinning. Isoleringen är standard 12 cm i väggar och 14 cm i tak. Betongplatta på mark som undertill är isolerad med leca. Garaget (ca 30 kvm) är också frostskyddat med elradiator till ca 4 grader.
 
  • Ståldiagram som visar månatlig energiförbrukning för 2020 med en total på 9204 kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
calleman
  • Laddar…
I Sörmland Vingåkerskommun
Tomture61 Tomture61 skrev:
Bor huset i Malmö eller Kiruna ?
 
  • Gilla
LOER
  • Laddar…
O
N Niklaspe skrev:
Installerat precis bergvärme, gick från 140-150kWh per dag nu i januari (Norrbotten) ned till 40-45kWh per dag samma utomhustemp. Kollat över ett par år och jämfört. 75-80% besparing. OBS detta är inkl hushållsel men är ganska sig likt.
Dettaskulle jag vilja se en dumpscreen på ör det låter osannolikt
 
L Lillekitte skrev:
Ni som har gått över till bergvärme, från något system baserat på el, hur månge kW/h har er elförbrukning gått ner på helår?

Vi har vattenburen golvvärme i hela huset, och bytte för snart 2 år sedan från värmepump som gick på el, med återvinning av värme från luft - till bergvärmepump. Vårt hus är 245 m2 boyta, Stockholmsområdet, och innan bytet hade vi ca 30 000 kW/h i årsförbrukning. Efter bytet ser det ut som vi har ca 27 000 kW/h - och vi hade nog förväntat en större reduktion? Dock lade vi till ett attefallshus på tomten ett par månader efter bytet till bergvärme. Det adderar ett komplett kök och en tvättmaskin (dessa används mycket sporadiskt), samt varmvattenberedare, handdukstork och luft/luft värmepump (dessa står kontinuerligt på).

Kan det vara så att ca 3000 kW/h ”netto” reduktion är vad vi kan förvänta oss? Kan säga att vi är 4 personer varav 2 tonåringar, så tvättmaskinen går OFTA, vi har utomhus bubbelpool, och gillar att ha varmt och skönt i huset. På sommaren kör vi en portabel a/c en del. Men så var det också innan bytet. Är det kanske så att vår elförbrukning UTÖVER uppvärmning, alltid har utgjort större delen av totala elkostnaden?

Eller bör vi misstänka att bergvärmepumpen inte fungerar som den skall, och drar en massa el?
Köpte ett 70-tals hus med direktverkande el. December månad hade jag en förbrukning på 8000kW/h. Vi totaltrenoverade huset, bytte fönster, taket, isolerade och installerade golvvärme samt bergvärme. Nu ligger vi på 18000kW/h per år totalt. 330kvm hus med spa bad och vissa våtutrymmen har elektrisk golvvärme.

Är väldigt nöjd med våran Nibe! :)
 
O
Vad har du för temperaturer på Köldbäraren vid drift?
Du kanske kör den som elpanna?
 
Jämför elräkningarna under de varmaste sommarmånaderna för att få reda på er "grundförbrukning" av el (d.v.s. tvättmaskin, diskmaskin, varmvatten). Drag bort grundförbrukningen från den kallaste månaden för att se hur mycket ni sparar.
 
O Ovation skrev:
Dettaskulle jag vilja se en dumpscreen på ör det låter osannolikt
Fixar det kungen! Och tala om varför det skulle vara osannolikt? Du får vänta på temp från Jan21 (-17 -20 grader) lägga till i efterhand en månad senare. Elpannan tyvärr såld men kan ta kort på LVP och BVP. Tillägg att jag även värmer garaget mer nu.
 
  • Stapeldiagram över elförbrukning med pekare som visar 42 000 kWh för den 15 januari 2021.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Statistikdiagram över elförbrukning med pop-up fönster som visar 87,000 kWh och -14,6 °C temperatur den 27 februari 2020.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf över elförbrukning och utomhustemperatur med värden från Jan 2019, där temperaturen är -17,5 °C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
L Lillekitte skrev:
Ni som har gått över till bergvärme, från något system baserat på el, hur månge kW/h har er elförbrukning gått ner på helår?

Vi har vattenburen golvvärme i hela huset, och bytte för snart 2 år sedan från värmepump som gick på el, med återvinning av värme från luft - till bergvärmepump. Vårt hus är 245 m2 boyta, Stockholmsområdet, och innan bytet hade vi ca 30 000 kW/h i årsförbrukning. Efter bytet ser det ut som vi har ca 27 000 kW/h - och vi hade nog förväntat en större reduktion? Dock lade vi till ett attefallshus på tomten ett par månader efter bytet till bergvärme. Det adderar ett komplett kök och en tvättmaskin (dessa används mycket sporadiskt), samt varmvattenberedare, handdukstork och luft/luft värmepump (dessa står kontinuerligt på).

Kan det vara så att ca 3000 kW/h ”netto” reduktion är vad vi kan förvänta oss? Kan säga att vi är 4 personer varav 2 tonåringar, så tvättmaskinen går OFTA, vi har utomhus bubbelpool, och gillar att ha varmt och skönt i huset. På sommaren kör vi en portabel a/c en del. Men så var det också innan bytet. Är det kanske så att vår elförbrukning UTÖVER uppvärmning, alltid har utgjort större delen av totala elkostnaden?

Eller bör vi misstänka att bergvärmepumpen inte fungerar som den skall, och drar en massa el?
Nu har jag inte följt tråden hela vägen ner, men som ni skriver att fungerar den som den skall??
Hur stor yta värmer ni upp?
vad är det för VP?
27 000 Kwh/år låter lite mycket

Kan jämföra med mitt gamla hus(byggt 1935) som hade en uppvärmning på 12 000 Kwh/år uppvärmd yta 218m²
Mitt nya(byggt 1968) ca 9000 kwh uppvärmd yta 275m² med en kall krypgrund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.