Folk ger otroligt låga och orealistiska värderingar.
Eg är detta helt fel forum. En mäklare är din hjälp i detta.

Min input i ärendet: är att jag skulle addera ca 200kvm till en tomt, önnereds brygga, relativt nära vattnet. Var i kontakt med kommunen som ägde remsan mellan tomten och gatan. De kunde sälja, värdering ca 6000-6500kr/kvm.
Mark som bör vara helt överflödig för dem men viktig för att få till en avstyckning för mig.

Detta var ca 3 år sedan så idag Får du kanske addera en tusing per kvm.

Så +- 1,5mkr
 
  • Gilla
Annaet och 1 till
  • Laddar…
Ett värde på en tomt är juh endast du och ägaren som kan sätta. Hur mycket pengar är du beredd att betala för att få bygga din verkstad. Hur mycket är tomten värd för säljaren för att han ska tycka det är värt att bli av med den och då få en byggnad där.

Sätt dig ner med säljaren och diskutera. Lycka till.
 
  • Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
M
Finns mycket annat att ta i beaktande också. Alltså rent värderingsmässigt så skulle jag tippa på 2-3000kr/m2 där tomten ligger. Men sedan är ju frågan hur mycket betyder den delen av tomten för grannen, det kanske är en obetydlig bevuxen yta som inte nyttjas ändå. Hur ser grannens livssituation ut? Kanske närmar sig pension och ett litet tillskott till kassan är välkommet?

Alltså det är ju skillnad på att stycka av en byggbar tomt rakt av, då snackar vi 5000kr/m2 i den delen av Göteborg, minst! Jag säger 500,000kr.
 
  • Gilla
Pirahya2
  • Laddar…
Mats-S
Köp, mark är aldrig fel :)
Men som redan påpekats, steg 1 är att ta personlig kontakt med lantmäteriet för att säkerställa att du kan få en förrättning som beviljar dig att köpa och stycka in marken till din tomt.

Angående priset finns det schabloner på hur man beräknar "död" mark. Man utgår ifrån vad en tomt kostar, sedan finns det ett marginalvärde procentsats för tillkommande mark, ju attraktivare tillkommande mark är, desto högre marginalvärde.

Men är allt ok, köp! Mark är aldrig fel :ok:
 
  • Gilla
Pirahya2
  • Laddar…
Titta vilket tax.värde du har på din tomt, kan ju ge en indikation och ska ju vara 75% av marknadsvärde. Prata med mäklare oxå.
Sedan är ju allt en förhandling med säljaren.
 
  • Gilla
Pirahya2
  • Laddar…
P Pirahya2 skrev:
Hej,
Jag har blivit erbjuden att köpa del av grannens tomt. Är osäker på vad som är rimligt pris att betala. Det rör sig om ca 200 m2 och ligger i västra Göteborg.

[bild]

Tack på förhand!
Per A
 
Ja, trokén får du räkna med ca 100 kr/kvm + kostnad från Lantmäteriet på ca 40-70 000
 
Daggen84 Daggen84 skrev:
Det enda jag kan bidra med är att jag kommit överens med min granne om att köpa ca 400m2 av hans tomt där det står ett attefallshus för 1.5miljoner kr (Har inte kontaktat kommun eller Lantmäteriet än så det hänger på dem om det kan genomföras). Då anser jag att attefallshuset är värt ca 750 och tomten resterande 750.000kr . Detta i förort till Stockholm.
Intressant situation. Undra om både du och grannen kan bygga ett nytt attefallshus sen. Han för att han inte har något och du för att det som kommer stå på din fastighet inte är byggt för att vara en attefallare till ditt hus...

Jag kan tänka mig att den här typen av styckningar blir besvärliga. Lättare då att som i TS fall göra marktransaktionen först och bygget sen. Det kan nog vara svårt nog.
 
P
H hempularen skrev:
Som sagt kolla med kommunen i första hnd om det finns några uppenbara hinder för detta. Och kanske även om du kan räkna med att få bygglov för det du vill bygga efter köpet.

Vissa hävdar att man skall sätta "marknadspriset" för en sådan här bit mark, utifrån kvadratmeterpriset för en hel tomt. Det sättet att värdera slår helt fel. Om du betalar ex. 2 milj.- för en tomt, så är den största delen av priset för byggrätten. Alltså att man får bygga något överhuvudtaget på tomten. Om sedan en tomt är 10% större än en annan så blir inte priset 10% högre.

Utan ett sätt att få fram ett objektivt värde är att kolla med en värderingsman/mäklare, hur de bedömer att värdet på din fastighet ökar med den större tomten, och hur värdet minskar för din granne som får en mindre tomt. Då har man ett prisfönster för en objektiv värdering. Ett annat grövre sätt är att kolla med skatteverket hur de räknar. De brukar ha ett tax värde för en "normaltomt", som är normal för området. Sedan värden för tomter som är ex. 15%, 50%, 100% större/mindre osv. Dessa värden räknar de fram individuellt för varje taxeringsområde. Deras formler är grova, men förvånansvärt träffsäkra.

Sedan får man givetvis räkna med att betala lite mer än grannens värdeminskning. Det måste ju finnas någon uppsida för grannen att sälja överhuvudtaget.

Det finns situationer där ett litet tillägg av mark kan vara "ovärderligt". Om du ex. har en fastighet som är 50 kvm för liten för att få styckas i två. Så kan ju värdet av 50 kvm extra bli extremt högt. Om en fastighet som är värd 2 milj idag, kan styckas till två som är värda 1,8 milj stycket. Så blir de saknade 50 kvm värda över 1,5 milj.
Följde ett av dina råd och kollade upp skatteverkets taxering av normaltomt. Som du var inne på så verkar detta stämma förvånansvärt bra. Vet du eller någon annan vad som menas med Korrigeringsbelopp? Kan det användas till något i min situation?
Tack på förhand!
Skärmdump av skatteverkets taxeringsinformation för riktvärden gällande friliggande småhus med tabell över normaltomtstorlek och korrigeringsbelopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Normaltomten inom värdeområdet är 700 kvm. Den får då en grundvärde om 2,6 mnkr. För varje kvadratmeter mindre eller större än 700 kvm drar man av/lägger till 900 kr/kvm.

Exempel: Säg att din tomt är 700 kvm idag och du lägger till 200 kvm så blir markvärdet efter 2,78 mnkr (2,6 mnkr + 900 x 200). Allt annat oaktat så klart.
 
  • Gilla
Pirahya2
  • Laddar…
Om du tittar på försäljningar i området stämmer dessa med taxeringsvärdet / 0,75 (taxvärdet ska motsvara ca 75 % av marknadsvärdet)? Annars kan du titta på K/T-tal för området (köpeskilling genom taxeringsvärde) för att räkna upp taxvärdet till ett uppskattat marknadsvärde. (Finns kommunvis på SCB även om det blir väldigt grovt.)
 
  • Gilla
Pirahya2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.