Hej,

Nytt hus nya problem...

Vi har nyligen flyttat in i ett nytt hus, byggt 1994. Första tiden har präglats av en del mindre trevliga överraskningar och nu börjar jag tröttna, många av dessa måste varit uppenbara för tidigare ägare men inget som vi blev informerade om vid köp, varken i frågelista eller muntligen. Vi känner den tidigare ägaren och har haft tät kontakt både efter och innan köpet så tillfälle har funnits.

Nu till överraskningarna, ca en vecka efter inflytt kommer den första höststormen, jag vaknar av att jag tycker mig höra droppande från hallen utanför. Mycket riktigt rinner och droppar det längst murstocken där den ansluter taket. Vid besiktning noterades fuktfläckar kring murstocken och de hade enligt tidigare ägare funnits där sedan 2001, ”därefter har det aldrig regnat in”. På morgonen dagen efter ser jag att det också regnat in vid ett glasparti och fönster på nedervåningen. Vid varje storm (bor i norra Bohuslän så det händer rätt ofta) rinner det längst murstock och fönster. Inget noterat angående fönster vid besiktning, men jag tycker mig se spår av stående vatten i fönsterbänkar samt försök till övermålning och åtgärd vid ett av fönstren.

efter ett par månader uppstår stopp i avloppet, tvärstopp med spolbil som följd, ringer tidigare ägare och frågar om det är något jag bör känna till angående avloppet men ”nej, har aldrig varit något problem” spolbilen spolar hela vägen ut till kommunal anslutningspunkt då det är stopp hela vägen, ca 60m. Grannen dyker här upp och berättar att tidigare ägaren brukade låna hans mycket kraftiga rensning titt som tätt... suck. Vidare inser jag att grannen som precis innan inflyttning anslutit sig till avloppet (ca 50m från anslutningen till kommunalt) har gett tidigare ägaren en summa pengar för att få ansluta, inget är skrivet kring ansvar för anläggning eller liknande.

När jag idag ser över fasaden på huset för att planera tilluft råkar jag sparka till ett av stuprören, anslutningen till vad jag tror är dräneringen ramlar av, visar sig att de endast är nedkörda i marken någon decimeter, därefter finns inget. Inser att alla stuprör är utförda på samma sätt, en bit dräneringsrör sen slutar de en bit ner i jorden. Ett av rören gick ca 1 m för att sedan sluta under trallen till entrén.

Summa summarum, börjar tröttna på dessa överraskningar nu och funderar på om några av dessa problem går att driva som dolt fel mot säljarens försäkringsbolag. Läckaget kring murstocken inser jag blir svår, avlopp likaså men fönsterläckage och avsaknad av dräneringen som jag förväntade mig fanns - är det någon idé att anmäla?

Och vad bör göras kring avloppet, upprätta gemensamhetsanläggning?

bifogar några bilder för referens.
 
  • Vägg med fuktskador och rostfläckar i övre hörn där tak möter murstock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stuprör på husfasad som slutar några decimeter ner i marken, utan anslutning till dränering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avslutade stuprör på en trätrall nära ett rött fönsterparti med en planta innanför, indikerar bristande dränering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vinkelvy av ett hus med träfasad och stora fönsterpartier, potential för läckage vid regn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stuprör som inte är korrekt anslutna till dräneringssystemet, slutar bara en bit ner i marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stuprör som slutar i en brunn på en trätrall, indikerar problem med husets dränering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stuprör leder inte bort vatten korrekt, slutar i en hög med löv och grus under en husgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Uh vad tråkigt att det blivit så mycket fel med det nya huset!

Eftersom det är en bedömningsfråga är det svårt att ge något tydligt råd om hur du ska göra och hur det skulle falla ut. Grundprincipen är att köparen har en mycket långtgående undersökningsplikt och det verkar tveksamt utifrån beskrivningen, tycker jag, huruvida den är fullgjord. Dolda fel är fel som inte kunnat upptäckas vid undersökning och i fallet med fönstret och stupröret borde felen ha kunnat upptäckas eftersom det fanns fuktfläckar vid fönstret och stupröret var löst.

I vissa situationer kan säljaren vara skyldig att upplysa om förhållanden denne känner till, men generellt ansvarar denne inte för fel som är upptäckbara vid köpet.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Claes Sörmland
Säljaren verkar vara en slirig en men jag undrar om det inte är bättre att fokusera på att åtgärda felen än att processa med säljaren. Jag vet, tråkigt konstruktivt svar.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Ni har inte skrivit något om er egen besiktning. Kan det vara så att ni inte gjort någon besiktning, utan nöjt er med den som säljaren gjort. I så fall blir det nog svårt. Vi har ju inte alla detaljer, men de problem ni noterat borde ha upptäckts vid en noggrann besiktning. Det förefaller som om den besiktning som gjorts brister, så om det är er besiktning kan ni möjligen gå till besiktningsbolaget och klaga. Om det är säljarens besiktning så kan ni framföra synpunkter till säljaren. Då kommer försäkringsbolaget att ta över frågan och ni får en stark och kompetent motpart, där det ni hittat nog blir svårt att driva som ersättningsbara fel.
 
  • Gilla
a92nna
  • Laddar…
En fråga från en som bor i hus utan dränering (ingen källare, torpargrund): när man flyttar in i ett hus som verkar vara dränerat, frågar man då inte när dräneringen är gjord? Trodde att det var en av de första frågorna eftersom kostnaden är såpass hög. Med det sagt så känner jag för dig, vi flyttade in i hus hösten 2018, med 2 små barn och ett tredje i magen som vi inte ens hade kännedom om vid inflytt. Bägge toaletterna läckte, fuktskada och totalrenovering av den ena, torpargrund i sämre skick än väntat, felmonterad köksfläkt med kondensvatten droppande ner från innertaket i köket etc etc. Jag trodde vi skulle bli knäckta mentalt. Önskar dig all lycka till, men som föregående sagt så är det nog ingen större idé att påkalla dolda fel.
 
  • Gilla
Nove
  • Laddar…
N Nove skrev:
När jag idag ser över fasaden på huset för att planera tilluft råkar jag sparka till ett av stuprören, anslutningen till vad jag tror är dräneringen ramlar av, visar sig att de endast är nedkörda i marken någon decimeter, därefter finns inget. Inser att alla stuprör är utförda på samma sätt, en bit dräneringsrör sen slutar de en bit ner i jorden. Ett av rören gick ca 1 m för att sedan sluta under trallen till entrén.
man kopplar inte stuprören till dräneringen utan de ska ha sin egen dagvattenledning
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
N Nove skrev:
Och vad bör göras kring avloppet, upprätta gemensamhetsanläggning?
Kan lösas med ett servitut.

Men med tanke på att det är problem med återkommande stopp så lär det finnas lokala bakfall eller liknande. Det måste åtgärdas genom att gräva fram rören. Överväg då att lägga grannens rör parallellt med ert rör. Kostade för själva rören är liten, det är schaktarbetet som kostar. Sedan kan grannen ges servitut för att ha rör över er fastighet.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Påminner mig om när jag i vårat förra hus skulle kolla på ett gult kabelrör som stack upp utanför garaget ca 2 dm. Det såg ut om om man hade varit duktig och dragit ett gult anläggningsrör från huset till garaget. problemet var att jag fick en 2 dm lång stupp av gult markröri handen. Det som kom upp ur marken och in i garaget var en vanlig EKK. Man hade alltså tagit en stump markrör och skurit upp denne och klämt om EKK-kabeln så att det skulle se ut som om det var markrör hela vägen. Så fel det bara kan vara, men såg helt okej ut när man tittade. Fick gräva upp hela vägen, ca 6 meter och göra om det. Den befintliga elkabeln låg bara nån dm under mark, helt oskyddad.

Det där huset på bilden hade jag nog hyrt in en minigrävare, och anlagt riktig dränering, det är ju dubbelfel att stuprören slutar intil fasaden på ett källarhus. Det spelar nog ingen roll hur bra dräneringen är om det regnar friskt i några dagar...

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.