Vi bor i ett hus från 30talet som vi hållet på att renovera.
Nu ska vi ge oss på ett litet rum i källaren som ska bli matkällare.

skulle behöva råd om hur man kommer tillrätta med dessa väggar..
Det kommer att dräneras till våren runt huset, men den fukt som redan satt sig behöver bort.

nu är rummet tömt, grovstädat och jag har sprutat ättika på möglet och det står nu med luft avfuktare.
Tanken är att det ska slipad ner med betongslip? och sen målas med kalkfärg och sen in med matkällarinredning.

någon som kan tipsa på hur man bäst tar hand om sånna här problem? dela med er av era erfarenheter och tips
 
  • Tömt källarrum med mögelskador och fuktfläckar på väggarna i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarrum med fukt- och mögelskador på väggarna, en liten fönsterluftning och en slang på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fukt- och mögelskador längst ned på en källarvägg i ett äldre hus, behöver renoveringstips.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadade källarväggar med tecken på fukt och mögel vid foten, redo för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarvägg med fuktskador och mögel, behov av renovering och sanering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
30 tal! Kul då används källaren på rätt sätt, jag skulle flexa av allt löst,, knacka bort lös puts och putsa om sedan måla med kalkfärg vilket är ett ypperligt val. In med avfuktare efter putsen härdat klart och satt upp inredning, såklart oorganisk mot väggarna, ex Elfa skenor. Sen lite ny modern led belysning i taket vilket ger suveränt ljus, kommer bli som nytt!:)
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Schwen92 Schwen92 skrev:
30 tal! Kul då används källaren på rätt sätt, jag skulle flexa av allt löst,, knacka bort lös puts och putsa om sedan måla med kalkfärg vilket är ett ypperligt val. In med avfuktare efter putsen härdat klart och satt upp inredning, såklart oorganisk mot väggarna, ex Elfa skenor. Sen lite ny modern led belysning i taket vilket ger suveränt ljus, kommer bli som nytt!:)
Vad menas med flexa?
Klackat loss och skrapat har jag gjort på vissa ställen men trots fukten så sitter det rätt bra i detta rummet.
Dock är det någon ”smartypants” som har målat hela källaren med plastfärg en gång i tiden vilket gör att det flagnar..
Hur går jag lättast bort denna gamla plastfärg och vad lagar jag väggen med sen?
Vill ju ha ett ”öppet” material som låter huset andas
 
Man slipar av yttersta lagret med en slipskiva som sitter på en vinkelslip, den avverkar duktigt och dammar massor men det är tidseffektivt (y) sök på vinkelslip flex
 
  • Gilla
Rebecka Persson
  • Laddar…
Hyr eller köp en ordentlig betongslip med dammsugare annars dammar det så in i helvete.
Flex-betongslip-%C3%98-125-LD15-700x675.jpg
 
  • Gilla
Schwen92
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Hyr eller köp en ordentlig betongslip med dammsugare annars dammar det så in i helvete.
[bild]
Det är dervisch tänkte göra som jag skrev i första inlägget, gärna med dammsugare till. men blev nyfiken om vad flexa var

men när slipningen är gjord, behöver vi putsa väggen med något då eller är det bara att köra kalkfärg på det?
 
Jag investerade i en
DEWALT DWE4217KT
Samt
En
DEWALT DWV902M

Det har varit guld värt till min källare.
 
  • Gilla
Rebecka Persson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.