Hej, detta blir en lite längre tråd, men ska försöka dela upp det så gott det går.

Problem:
Jag har likt några andra användare på forumet en 1,5 plansvilla där tilluftventilerna ovanför fönstren på övervåningen ej suger in luft pga övertryck. De andra trådarna jag läst med samma problematik har skribenterna haft självdrag, men jag har mekanisk frånluft. jag har även vissa andra tecken på dålig luft såsom t.ex. torr hy.

Info om fastighet
Area:
144 m2 bo area + ca 30 m2 bi-area. Bi arean utgörs av groventre, garage + dusch/bastu samt ett mindre pannrum i grov entren
Tilluft: 5 x https://butik.elitfonster.se/ventil-titon-4000-invandig varav 3 på markplan och 2 på övervåningen.
utöver dessa finns 3x rörventiler på ca 10cm i diameter som för tillfället är stängda.
Frånluft: sedvanliga frånluftventiler, i badrum på nederplan, i dusch/bastu på nederplan (i bi arean) samt på toaletten på övervåningen. Finns möjlighet att sätta en ventildon i tvättstugan (på samma slinga som dusch/bastu frånluften)
Layout på system: separata rör för spisfläkt och frånluft som på toppen går ihop och kopplas till kanalfläkten uppe i takhuven (stosen?). har en futurum spisfläkt som kan forcera ventilationen för mer drag.


För en tid sedan köpte jag tjänst för rengöring av frånluftskanaler + inställning av ventildon, då uppmättes efter justering följande flöden
dusch/bastu: 10,7 L/S
badrum 9,3 L/S
toalett övervåning 5,6 L/S

Ventilationsteknikern försäkrade mig om att detta var tillräckligt var fullt tillräckligt för luftutbyte och fukthantering så jag godtog detta. Men jag stötte nyligen på boverkets rekommendation om att man ska ha minst 0,35 l/s per m2 vilket i mitt fall skulle innebära 50 L/s alternativt 60,9 L/s beroende på om man ska räkna in bi arean i detta.

Detta leder mig till frågan om kanalfläktsbyte
Tror ni ärade forummedlemmar att ett byte till en rejälare frånluftsfläkt skulle kunna lösa problemet med dels övertrycket vid ventilerna på övervåningen samt övriga problem jag nämnde ovanför?

Begränsar kopplingen mellan spisfläkt och frånluftfläkt vilka modeller av fläktar jag kan installera?

Har kikat en del på fläktar men de alla anger fri-flödande L/s värden så min fundering är om det finns någon tumregel om hur mycket effekt man tappar per meter frånluftkanal eller om det enklaste är att köpa en ställbar fläkt med en viss överkapacitet och sedan bara ställa ner den till önskat flöde, exempelvis denna https://www.lindsells.se/recovent-kf-100-ac
 
Är det en fläkt som sitter i huven eller ovanpå?

Det låter lite som du har ett Alliance-system.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Är det en fläkt som sitter i huven eller ovanpå?

Det låter lite som du har ett Alliance-system.
Fläkten sitter monterad i luckan på huven och ansluter mot kanalen när man stänger denna. ser ut ungefär som på bilden jag bifogar Fläkt huvsinstallation på tak med tegelpannor, ansluter till ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok.

Självklart kan du byta fläkt och sätta ett vred som gör att en ventilationstekniker kan justera in frånluftsdonen så de suger ut så mycket som de bör göra.

Har du bara en fläkt under huven som du kan styra med köksfläkten har du ett Alliance-system.

Vet du åldern på fläkten?
Jag bodde i ett radhus byggt -79 med Alliance där det fortfarande satt originalfläktar, dock hade man börjat byta ut hos några, min fläkt behövde troligtvis bytas ut. Dåligt drag och matosen kom ut i badrummet ibland. :rofl:
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Ok.

Självklart kan du byta fläkt och sätta ett vred som gör att en ventilationstekniker kan justera in frånluftsdonen så de suger ut så mycket som de bör göra.

Har du bara en fläkt under huven som du kan styra med köksfläkten har du ett Alliance-system.

Vet du åldern på fläkten?
Jag bodde i ett radhus byggt -79 med Alliance där det fortfarande satt originalfläktar, dock hade man börjat byta ut hos några, min fläkt behövde troligtvis bytas ut. Dåligt drag och matosen kom ut i badrummet ibland. :rofl:
Enligt köpeshandlingarna från när vi köpte huset ska fläkten ha bytts 2009 så den är inte så gammal, så min misstanke är att förr-förra ägaren snålade och installerade en alldeles för svag frånluftsfläkt
 
Det är inte bra med övertrycket och att det då blåser ut luft genom ventilerna på övervåningen.

Den här typen av fläkt (axialfläkt) är känslig för tryckfall. Är ventilerna helt öppna? Finns det något filter i dem som kanske är igensatt? Är hållningen i ventilen rätt utförd?

Jag skulle börja där och om det ser OK byta till starkare fläkt med varvtalsstyrning.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Det är inte bra med övertrycket och att det då blåser ut luft genom ventilerna på övervåningen.

Den här typen av fläkt (axialfläkt) är känslig för tryckfall. Är ventilerna helt öppna? Finns det något filter i dem som kanske är igensatt? Är hållningen i ventilen rätt utförd?

Jag skulle börja där och om det ser OK byta till starkare fläkt med varvtalsstyrning.
ventilerna är helt öppna, fräsning rätt igenom karmen, inget filter, rengjorde i somras men det blev ingen skillnad tyvärr :(
 
H hemmafixare123 skrev:
ventilerna är helt öppna, fräsning rätt igenom karmen, inget filter, rengjorde i somras men det blev ingen skillnad tyvärr :(
Då tror jag på din spaning att fläkten är underdimmensionerad. Det kan ändå vara värt att öppna fläkten och så att det inte sitter något där som blockerar flödet.

Kan du hitta fabrikat och modellbeteckning på fläkten kan man nog hitta en fläktkurva på nätet och göra en bedömning om den är för klen för huset.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Då tror jag på din spaning att fläkten är underdimmensionerad. Det kan ändå vara värt att öppna fläkten och så att det inte sitter något där som blockerar flödet.

Kan du hitta fabrikat och modellbeteckning på fläkten kan man nog hitta en fläktkurva på nätet och göra en bedömning om den är för klen för huset.
Kikade för ett tag sedan, för att kolla att den inte dammat igen eller liknande men såg rent ut. Låter klokt att identifiera modellen och ha det som utgångspunkt
 
Hej, Jag skulle kunna tro att arean på tilluften är alldeles för liten för att kunna förse huset med 50l/s . Fläkten måste klarar detta kan ej tro annat. 50l/s kräver en area på 200cm2 full öppning
 
H håbbe1961 skrev:
Hej, Jag skulle kunna tro att arean på tilluften är alldeles för liten för att kunna förse huset med 50l/s . Fläkten måste klarar detta kan ej tro annat. 50l/s kräver en area på 200cm2 full öppning
citerar från länken jag la in på tilluften "Titon 4000, 411 mm bred som ger ett luftflöde på 11,5 liter/sek." har alltså 5x sådana vilket ger en kapacitet på 57,5. utöver dessa finns ju även vanliga rörventilerna. sedan är huset från 80talet så är ju inte direkt tätt överallt ;) så tror det finns nog tillgänglig kapacitet för tillluft. Nu kan jag ju förståss väldigt lite om ventilation så finns ju säkert faktorer som jag inte känner till som kan påverka det hela :)
 
Generellt så finns det fördelar som lägre ljud och längre livslängd med att välja en lite större fläkt/högre kapacitet som man styr ner till rätt flöde.

En tanke om du stänger alla ventiler på bottenvåningen. Får du rätt luftriktning genom ventilerna på övervåningen?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Generellt så finns det fördelar som lägre ljud och längre livslängd med att välja en lite större fläkt/högre kapacitet som man styr ner till rätt flöde.

En tanke om du stänger alla ventiler på bottenvåningen. Får du rätt luftriktning genom ventilerna på övervåningen?
Lägre ljud nivå och längre livslängd är ju alltid välkommet :)

Gjorde ett test nu när jag stängde tilluften på nederplan. tilluften på övervåningen var fortfarande helt död, men när jag testade slå på "turbon" så tyckte jag mig kunna känna antydan till drag i tilluften på övervåningen
 
H hemmafixare123 skrev:
Lägre ljud nivå och längre livslängd är ju alltid välkommet :)

Gjorde ett test nu när jag stängde tilluften på nederplan. tilluften på övervåningen var fortfarande helt död, men när jag testade slå på "turbon" så tyckte jag mig kunna känna antydan till drag i tilluften på övervåningen

Normalt får man ett högre tryck (av termiska skäl) högre upp i ett rum och om under och övervåning är öppna så är det högst tryck vid taket på övervåningen.

Det verkar som det skulle behövas en fläkt som kan leverera rätt flöde vid ett betydligt större tryck än din nuvarande fläkt.
 
  • Gilla
hemmafixare123
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Normalt får man ett högre tryck (av termiska skäl) högre upp i ett rum och om under och övervåning är öppna så är det högst tryck vid taket på övervåningen.

Det verkar som det skulle behövas en fläkt som kan leverera rätt flöde vid ett betydligt större tryck än din nuvarande fläkt.
Ulltand Ulltand skrev:
Normalt får man ett högre tryck (av termiska skäl) högre upp i ett rum och om under och övervåning är öppna så är det högst tryck vid taket på övervåningen.

Det verkar som det skulle behövas en fläkt som kan leverera rätt flöde vid ett betydligt större tryck än din nuvarande fläkt.
Enda problemet är då att jag inte har någon aning alls om hur man ska tolka en fläktkurva, kanske får anlita nån ventilationskonsult så det blir gjort rätt direkt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.