Jag bor i en enplansvilla med källare (110+110 kvm). Vi har bergvärme och ftx. Elförbrukning ca 16000 kWh per år. Vi är 2 vuxna och 2 småbarn i familjen. Normal innertemp (ibland kallt ibland för varmt, lite baserat på väderomslag).

När jag läser om elförbrukning och bergvärme får jag känslan att 16000 kvm är högt för vårt behov.

Är det högt med 16000 kvm? Kan man på något sätt se/mäta effekten på bergvärmepumpen för att förstå hur stor del av elförbrukningen som går till uppvärmning?

Tacksam för svar. Jag vill först lära mig förstå vår förbrukning för att sedan se vad jag kan påverka.
 
Kan inte svara på din fråga men jämförelsevis har jag 15.000 kwh under 2020 (Stockholm) på 1.5 plansvilla (2004) på 145 kvm med 2 vuxna 2 barn och med frånluftsvärmepump.
 
  • Gilla
juanxxx
  • Laddar…
13500 kWh, med luft vatten. 115 kvm boarea + 115 källare som värms. Två vuxna och tre barn. Disk och tvättmaskin körs i princip varje dag.
Hus från - 70.
 
J juanxxx skrev:
Jag bor i en enplansvilla med källare (110+110 kvm). Vi har bergvärme och ftx. Elförbrukning ca 16000 kWh per år. Vi är 2 vuxna och 2 småbarn i familjen. Normal innertemp (ibland kallt ibland för varmt, lite baserat på väderomslag).

När jag läser om elförbrukning och bergvärme får jag känslan att 16000 kvm är högt för vårt behov.

Är det högt med 16000 kvm? Kan man på något sätt se/mäta effekten på bergvärmepumpen för att förstå hur stor del av elförbrukningen som går till uppvärmning?

Tacksam för svar. Jag vill först lära mig förstå vår förbrukning för att sedan se vad jag kan påverka.
Av värmepumpens meny brukar man kunna få fram data på el-tillskottet och hur många timmar det går i förhållande till själva värmepumpen. Tycker inte att eran förbrukning är anmärkningsvärt hög. Man brukar slarvigt säga att 6000kwh/år är hushållsel. Så indirekt är värme & varmvatten ca 10000kwh
 
A
J juanxxx skrev:
Jag bor i en enplansvilla med källare (110+110 kvm). Vi har bergvärme och ftx. Elförbrukning ca 16000 kWh per år. Vi är 2 vuxna och 2 småbarn i familjen. Normal innertemp (ibland kallt ibland för varmt, lite baserat på väderomslag).

När jag läser om elförbrukning och bergvärme får jag känslan att 16000 kvm är högt för vårt behov.

Är det högt med 16000 kvm? Kan man på något sätt se/mäta effekten på bergvärmepumpen för att förstå hur stor del av elförbrukningen som går till uppvärmning?

Tacksam för svar. Jag vill först lära mig förstå vår förbrukning för att sedan se vad jag kan påverka.
Det är inte högt.
Vad hade ni innan?
 
Beror ju på vilken isolering huset har och den energi som behövs vid den temperatur du har inomhus.
110+110 kvm byggt 2010 och 21 grader inomhus har helt annat energibehov än 110+110 kvm byggt 1960 utan förändring av isolering och 25 grader inomhus. Men också vilken elförbrukning ni har utöver det uppvärmningen behöver, t.ex. hur mycket varmvatten som används, kör olika maskiner som tvättmaskin, torktumlare, etc.
 
Henrik Nordlander skrev:
Det är inte högt.
Vad hade ni innan?
Vet inte. Huset har haft bergvärme i säkert 20 år. Vi är ny ägare.

verkar iaf som att jag inte ska oroa mig för vår förbrukning
 
Näpp, utan att veta mera om huset än kvm på yta ingen oroande förbrukning.
Men det skadar inte att ni lär er mera om förbrukning och ert hus om ni vill påverka er förbrukning. :cool:
 
  • Gilla
juanxxx
  • Laddar…
Hur gammal är bergvärmeanläggningen och hur djupt borrhål? Äldre anläggningar var ofta underdimensionerade för att spetsa med elpatronen och då drar det rätt mycket mer än en modern bergvärmeinstallation. Låter annars som en rimlig förbrukning om det är äldre bergvärme + en hel del hushållsel.
 
  • Gilla
juanxxx
  • Laddar…
En ytterligare fråga om någon är kvar här.
Denna vinter är det väldigt kallt - senaste dygnet -15 dygnet runt. När det är så kallt ute blir det väldigt varmt inne. Varmare än normalt.

Kan jag styra detta på något sätt? Jag har värmekurva 4/10 nu och inte gjort några andra inställningar. Jag tycker alltså att det är för varmt inne nu.

en höstdag (oktober) med +4 grader ute har jag kallare inne än en vinterdag med -15.

Hur tänka/ vad göra?
 
J juanxxx skrev:
En ytterligare fråga om någon är kvar här.
Denna vinter är det väldigt kallt - senaste dygnet -15 dygnet runt. När det är så kallt ute blir det väldigt varmt inne. Varmare än normalt.

Kan jag styra detta på något sätt? Jag har värmekurva 4/10 nu och inte gjort några andra inställningar. Jag tycker alltså att det är för varmt inne nu.

en höstdag (oktober) med +4 grader ute har jag kallare inne än en vinterdag med -15.

Hur tänka/ vad göra?
Om du har för varmt nu vid -15 så ska du sänka värmekurvan. Om du har för kallt vid +4 så kan du höja parallellförskjutningen lite.
I många värmepumpar kan man "knäcka'" kurvan så den skickar ut lite extra runt nollgradig utetemp.

Värmepumpens effektivitet går att kontrollera. Anlita en erfaren tekniker för detta.
Kolla också så att ditt FTX-aggregat fungerar som det ska. Filter och roterande växlare mm.
 
Ok! Ska prova att dra ned värmekurvan (och ta hit en tekniker vid tillfälle) för det ska vara stadigt kallt nu ett tag.

Ska jag dra ned den till 3 eller 2 av 10? Hur stor skillnad ger ett steg i kurvan? Hur lång tid tar det innan man brukar märka en effekt. 1 dygn?
 
J juanxxx skrev:
Ok! Ska prova att dra ned värmekurvan (och ta hit en tekniker vid tillfälle) för det ska vara stadigt kallt nu ett tag.

Ska jag dra ned den till 3 eller 2 av 10? Hur stor skillnad ger ett steg i kurvan? Hur lång tid tar det innan man brukar märka en effekt. 1 dygn?
Vilken värmepump har du? Golvvärme? Sänk stegvis och vänta något dygn mellan ändringarna.
 
Ok. En autoterm 300e. Ingen golvvärme.
 
J juanxxx skrev:
Ok. En autoterm 300e. Ingen golvvärme.
Ok, en sån gammal klenod. Ganska väl dimensionerat värmesystem då och/eller välisolerat hus. Kurva 4 ger en returtemperatur på ca 45 vid -15 ute vilket innebär en framledning på ca 52-53 grader.

Prova att sänka till 3,5 till att börja med.
 
  • Gilla
juanxxx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.