Vi bor i en villa i Västerbotten och har fått sjuka snömängder senaste veckan. Så pass stora att det nu ligger drivor mot vårt glasade uterum som har uppstått efter att det rasat snö från taket bland annat.

Funderar lite på om man bör skotta bort snön som ligger närmast så att inte snön ligger och trycker på glaset. Är själv osäker på vilka krafter som snön har, och vad glaset kan tåla, vad tror ni - är det lugnt att låta det ligga eller ska vi försöka få bort snön?
 
  • Snödrivor upp mot glasade uterumspaneler från insidan av ett hem i Västerbotten, synlig tyngd och volym av snön.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt från ett glasat uterum med stora snödrivor pressade mot fönstren i en villa i Västerbotten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Hej, jag skulle absolut skotta bort snön närmast fönstren nu asap medans snön är kall och lätt. När det börjar töa och trycket ökar kanske du måste akutskotta tung blötsnö ...
Risken kan ju även vara att du får in vatten i konstruktionen, vatten som sedan fryser och kanske spränger vitala delar i skjutdörrarna.

Better Safe than Sorry :cool:
 
Jag hade skottat, börjat 30cm ut och ner till marken. För att sen ta det sista väldigt försiktigt.
 
H
Visst att man tänker på glaspartierna.
Men det ligger bra med snö mot både förråds dörr och trävägg med.
Gott att få allt som jag med vatten bort från hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.