Hej, ska till att renovera vår tvättstuga nu under vintern. Ska lägga klinker 30x30 och blev beordrad att slipa bort färgen först. Hörde mig för ang slip, tror det var ABS-slip men sedan var det en annan hantverkare som sade att om det är en viss typ av golvfärg så är det svårt som tusan och en betydligt större maskin behövs. Tvättstugan är från 70-talet.
Jag blir lite villrådig av olika besked så jag tänkte jag testar detta eminenta forum bifogar lite bilder där färgen släppt genom åren pga läckande maskin och slitage. Så vad tror ni, vad är det för färg och hur ska jag få bort färglagret?
Tacksam för svar!
 
  • Slitet betonggolv med flagnande ljusblå färg i en 70-tals tvättstuga, med synliga sprickor och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • AEB57DAB-F2CB-4874-A7AB-806F25E3556D.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 7F9376B0-1115-4752-A1C1-6E955AB3B1EF.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Festool DSG-AG 125, en ordentlig grovdammsugare och en P3-mask.
Skitigt jobb men inte alls svårt.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
A
det är kanske en mysig epoxifärg?
den får man i så fall nöta länge på!
det sägs ju att den inte skall vara hälsovådlig när den härdat men vem vet som fortfarande är i livet?
 
Ska hyra en slip så får vi se. Får återkoppla här sedan
 
D
Hyr en flex med dammsugare, golvet betongrent på en knapp timma om det inte är nån tjock epoxihistoria, men det ser det inte ut som.
Glöm inte att titta upp då och då bara, så dammsugaren inte blir tät. Startade brandlarmet på en större skola så engång.
 
  • Gilla
8106karlsson
  • Laddar…
Kaustiksoda och tapetklister, stryk på, låt verka, torka av
 
Violina Violina skrev:
Kaustiksoda och tapetklister, stryk på, låt verka, torka av
Oj det lät som en stark häxbrygd :)
 
Används flitigt på billack.. Kan inte lova att det fungerar, men kan vara värt att prova:)

Har du golvbrunn i utrymmet blir det ju lätt att tvätta av sen när färgen är borttorkad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.