harry73
10 av 10, men håller med att bygglovsfrågan var trixigt.
Alla svar stämde till viss del, för ansvaret ligger vid den som gjorde fel, (säljaren?) Och som köpare får man förutsätta att bygglov finns.
Men söker man bygglov för annan åtgärd, kan man behöva söka bygglov i efterhand för svartbygget.
Och vill man bara bo där, behöver man inte göra något allt, eftersom det är preskriberat
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Håller helt med om bygglovsfrågan. Den är missledande och bara korrekt i vissa fall.
 
10/10. Inte helt bombsäker på allt, som det där med budgivningen. Det går ju att gissa, men jag förmodar att det bygger på någon artikel i Byggahus sen tidigare.
 
Inte ofta man får 10/10...

Bygglovsfrågan tycker jag är intressant och skulle kanske förtjäna en egen artikel eller fördjupning av husadvokaten. Jag har svårt att se annat än att den är korrekt, ett preskriberat ärende är preskriberat. Det kan inte finnas någon generell rätt för kommuner att villkora att en tidigare preskriberad fråga åtgärdas för att ett annat bygglov ska kunna ges. Däremot finns det säkerligen ett otal fall där en olovlig byggnadsdel blir relevant för ett nytt bygglov, exempelvis när det finns begränsningar av lovlig byggarea.

Men som sagt, det är nog en fråga för en annan slags fördjupning.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Inte ofta man får 10/10...

Bygglovsfrågan tycker jag är intressant och skulle kanske förtjäna en egen artikel eller fördjupning av husadvokaten. Jag har svårt att se annat än att den är korrekt, ett preskriberat ärende är preskriberat. Det kan inte finnas någon generell rätt för kommuner att villkora att en tidigare preskriberad fråga åtgärdas för att ett annat bygglov ska kunna ges. Däremot finns det säkerligen ett otal fall där en olovlig byggnadsdel blir relevant för ett nytt bygglov, exempelvis när det finns begränsningar av lovlig byggarea.

Men som sagt, det är nog en fråga för en annan slags fördjupning.
Svartbygget preskriberas inte, utan bötern för svartbygget gör det.
Är det bygglovsplikt och det inte finns något bygglov är det ett svartbygge. Det blir inte godkänt med tiden.....

Jag vill minnas att jag läst trådar här där BK har krånglat när det finns gammalt otillåtet. Även det beskedet fick jag av den handläggaren jag pratade med inför min attefallare....
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Visst kan man få problem framåt, men sannolikt snarare för att det man har strider mot detaljplanen än för hur det kom till. Något som byggts före dagens detaljplan och var lovligt (eller lovbefriat) då men är detaljplanestridigt idag möter nog samma problem.
 
Märks att det var längesedan vi köpte huset..
6/10. :thinking:
 
Hemmakatten
8/10. Missade bygglovsfrågan och det där luddiga svaret att man innan försäljning, för att maximera priset, bör åtgärda "rena fel".
 
M
Bygglovsfrågan är lite lurig, vill du bygga till/om i senare skede sitter du likväl illa till.

Egen erfarenhet, "ditt uterum saknar bygglov, det går inte göra en attefallsanmälan för ett större uterum utan du måste söka ett komplett bygglov på hela uterummet"
Så nästa gång jag köper hus, är det till att ta ut kompletta handlingar från kommunen.
Säljaren hade kryssat rutan "Bygglov finns" vid köpet över 10 år tidigare, så där fanns inget att hämta heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.