Hej, jag köpt hus i somras. Toaletten i gäststugan är inte fastsatt i golvet utan står och vinglar om man lutar sig åt sidan! Golvet i det badrummet är klinker med el-golvvärme. Jag antar att den inte är fastskruvad p g a att den förre ägaren, som gjorde saker hellre än bra, inte tänkte på skruvhål i golvet för toan när han la ut golvvärme. Nu är jag ju rätt rädd att skada en värmekabel om jag borrar i golvet. Har hört att folk limmar fast toastolar på både våtrumsmatta och klinker. Vad för sorts lim använder man till det. Det måste ju sitta rätt bra...
 
Vanlig våtrumssilikon. Kommer sitta som fan.
 
det finns fiffiga apparater som känner av spänningen i golvet och därigenom kan du utröna om kabeln ligger under stolen. Annars SKA det finnas en ritning på hur kabeln är förlagd enligt elsäkerhetsverkets (?) föreskrifter. Apparaten jag talar om (en soänningsmätare som jobbar på lite avstånd helt enkelt) och kan även användas om kabeln har gått av under förläggningen.

//Martin
 
Tack för era svar!
jon_h: Spontant känns det som att det behövs något starkare, men när jag tänker efter hur eländigt det är att få bort silikon i efterhand så kommer det nog att funka! :)

martin22sthlm: Ja, jo, och det borde nog dessutom finnas en mer noggrann förteckning över hur elledningarna gå i huset än den delvis felaktiga proppskåpskartan... Jag har varit inne på om det finns någon sådan sensor! Men jag antar att det är svårt att få en såpass precis som jag vill ha. Jag menar att även om det är värmekablar dragna under toastolen så kanske de inte går precis vid borrhålen... Men det skulle ju behöva vara minst centimeterprecision i så fall, och det är nog för mycket begärt med tanke på att det är klinker o bruk emellan.

mvh Robert
 
sy7robc skrev:
Tack för era svar!
jon_h: Spontant känns det som att det behövs något starkare, men när jag tänker efter hur eländigt det är att få bort silikon i efterhand så kommer det nog att funka! :)
Det funkar, jag lovar. Och det kan ju faktiskt hända att du vill plocka bort muggen utan att ha sönder det någon dag. Det går om du kör med silikon. Lagom är bäst.
 
Använd en värmekamera, du hyr en hyfsat billigt hos Cramo.

Lägg ut några varma bestik som du har värmt i ugnen på bra platser(referens) och ta ett par kort så kan du enkelt mäta ut var kabeln går.

Lycka till,

Peter
 
Hehe, värmekamera och grejer ja.. Eller så kan man ju helt enkelt bara limma muggen.. Det är ett vedertaget sätt att sätta fast en stol på. Fast det är kanske lite kul att köra värmekamera.:)

Edit: Förresten, synd det verkligen tydligt med en värmekamera var slingorna går? Jag tänker mig att värmen hunnit sprida sig genom spackel och klinkers så att det skulle vara svårt att urskilja. Fast jag har aldrig sett en sådan värmekamera så jag vet ju inte vilken precision den har.
 
Sätter du den med PL400, dvs spik på tub, så får du aldrig bort muggen - eller så följer klinkret med.
 
Vilket ju är ett utmärkt skäl att inte sätta den med PL400 utan med silikon.
 
Hej !

@jonH : jag har följt tråden lite då jag närmsta tiden kommer att renovera/byta porslin på gäst-toan. Finns det något särskilt märke/typ av silikon som du kan rekommendera för att limma stolen.
Först tänkte jag också borra/skruva fast genom klinkret- men silikonlösning tycks ju vara 17 så mycket enklare. Är det marigt att avlägsna stolen ( inte för att jag tror att det skulle bli aktuellt ) när den är fastsilikonad ?
Mvh
Jörgen
 
Du ska använda våtrumssilikon. Märke har ingen betydelse.

Ja, lite marigt kan det vara, ibland släpper det fint när man bänder och ibland får man skära lite.

Men om du har möjlighet att borra tycker jag du ska göra det i stället, det är lite kladdigt och bökigt med silikon, och inte helt lätt att få snyggt.
 
Tackar Jon, i så fall blir det tillbaks till plan A igen....
MvH Jörgen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.