Missa inte kommentarerna om ventilationen. Du har tidigare återvunnit all varm luft på dina 245kvm till att bara släppa den rätt ut. Vem har dimiensionerat ventilationen? Två frånluft på så stort hus låter spontant som lite för lite. COP-värdet på en modern bergvärmepump är säkerligen bättre än det på din gamla luftvärmepump men för att få ett vettigt svar behöver du reda ut vad Attefallaren drar samt hur mycket energi som du ventilerar ut.
 
  • Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
Försök att trimma in golvvärmen så mycket som möjligt då COP faktorn blir högre ju lägre framledningstemperaturen från bergvärmen är!
L Lillekitte skrev:
Ni som har gått över till bergvärme, från något system baserat på el, hur månge kW/h har er elförbrukning gått ner på helår?

Vi har vattenburen golvvärme i hela huset, och bytte för snart 2 år sedan från värmepump som gick på el, med återvinning av värme från luft - till bergvärmepump. Vårt hus är 245 m2 boyta, Stockholmsområdet, och innan bytet hade vi ca 30 000 kW/h i årsförbrukning. Efter bytet ser det ut som vi har ca 27 000 kW/h - och vi hade nog förväntat en större reduktion? Dock lade vi till ett attefallshus på tomten ett par månader efter bytet till bergvärme. Det adderar ett komplett kök och en tvättmaskin (dessa används mycket sporadiskt), samt varmvattenberedare, handdukstork och luft/luft värmepump (dessa står kontinuerligt på).

Kan det vara så att ca 3000 kW/h ”netto” reduktion är vad vi kan förvänta oss? Kan säga att vi är 4 personer varav 2 tonåringar, så tvättmaskinen går OFTA, vi har utomhus bubbelpool, och gillar att ha varmt och skönt i huset. På sommaren kör vi en portabel a/c en del. Men så var det också innan bytet. Är det kanske så att vår elförbrukning UTÖVER uppvärmning, alltid har utgjort större delen av totala elkostnaden?

Eller bör vi misstänka att bergvärmepumpen inte fungerar som den skall, och drar en massa el?
 
Man får lite magsår avsatt läsa en del kommentarer här i tråden.

man få någon uppfattning om besparing så måste man första veta mer information om det ursprungliga installationen. Har ni alltid har haft samma inomhustemperatur? Man brukar slarvigt säga att höja temperaturen från 21-22 grader ökar årskostnaden för värme med ca 7%

En del tror att du hade en elpanna, någon har skrivit luftfarten och flera tror på en frånluftvärmepump.

Hur ser den nya installationen ut?
Du har lämnat information om modellen på värmepump men hur löste man ventilationen?

Finns det en energiberäkning på attefallshuset?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
T Towik skrev:
Svar: 25

Vi har länge funderat över att köpa en liknande utrustning, men tvekat pga priserna. Det är möjligheten att tillaga den typ av mat som vi ofta äter på ett något mer hälsosamt sätt som fångat vårt intresse. Även att det ser ut som om ”grisandet” i köket med svårdiskade ungnsplåtar kan minska.
testa att laga maten i ugnen, bergvärmepump trivs bäst med låga temperaturer..
 
L Lillekitte skrev:
Ni som har gått över till bergvärme, från något system baserat på el, hur månge kW/h har er elförbrukning gått ner på helår?

Vi har vattenburen golvvärme i hela huset, och bytte för snart 2 år sedan från värmepump som gick på el, med återvinning av värme från luft - till bergvärmepump. Vårt hus är 245 m2 boyta, Stockholmsområdet, och innan bytet hade vi ca 30 000 kW/h i årsförbrukning. Efter bytet ser det ut som vi har ca 27 000 kW/h - och vi hade nog förväntat en större reduktion? Dock lade vi till ett attefallshus på tomten ett par månader efter bytet till bergvärme. Det adderar ett komplett kök och en tvättmaskin (dessa används mycket sporadiskt), samt varmvattenberedare, handdukstork och luft/luft värmepump (dessa står kontinuerligt på).

Kan det vara så att ca 3000 kW/h ”netto” reduktion är vad vi kan förvänta oss? Kan säga att vi är 4 personer varav 2 tonåringar, så tvättmaskinen går OFTA, vi har utomhus bubbelpool, och gillar att ha varmt och skönt i huset. På sommaren kör vi en portabel a/c en del. Men så var det också innan bytet. Är det kanske så att vår elförbrukning UTÖVER uppvärmning, alltid har utgjort större delen av totala elkostnaden?

Eller bör vi misstänka att bergvärmepumpen inte fungerar som den skall, och drar en massa el?
Hej, det har blivit en lång tråd och jag orkade inte läsa alla svar. Ursäkta om jag tar upp något som redan avhandlats. Men jag blir lite misstänksam när du skriver att ni har en utomhus bubbelpool. Jag antar att den är uppvärmd? Även vintertid? Och med en elslinga? Är det på det viset drar den lätt 10-12 000 kwh/år.

Har du otur har du bytt ett effektivt värmepumpssystem mot ett ännu (men bara lite) effektivare bergvärmepumpssystem. Problemet är bara att bubbelpoolen fortfarande drar en massa ström.

Kanske kan du titta på hur du kan värma upp poolen mha bergvärmepumpen, om pumpen nu räcker till för det.

Som sagt, skrivet med reservation för ev missuppfattningar.
 
I vårat hus med mekanisk frånluft hade vi väldigt höga uppvärmningskostnader trots bergvärme. I vårat fall så var frånluftsfläkten felkopplad så den gick konstant på maxvarv, när det åtgärdades så gick förbrukningen ner avsevärt.
 
  • Gilla
Nedro och 2 till
  • Laddar…
L Lillekitte skrev:
Ni som har gått över till bergvärme, från något system baserat på el, hur månge kW/h har er elförbrukning gått ner på helår?

Vi har vattenburen golvvärme i hela huset, och bytte för snart 2 år sedan från värmepump som gick på el, med återvinning av värme från luft - till bergvärmepump. Vårt hus är 245 m2 boyta, Stockholmsområdet, och innan bytet hade vi ca 30 000 kW/h i årsförbrukning. Efter bytet ser det ut som vi har ca 27 000 kW/h - och vi hade nog förväntat en större reduktion? Dock lade vi till ett attefallshus på tomten ett par månader efter bytet till bergvärme. Det adderar ett komplett kök och en tvättmaskin (dessa används mycket sporadiskt), samt varmvattenberedare, handdukstork och luft/luft värmepump (dessa står kontinuerligt på).

Kan det vara så att ca 3000 kW/h ”netto” reduktion är vad vi kan förvänta oss? Kan säga att vi är 4 personer varav 2 tonåringar, så tvättmaskinen går OFTA, vi har utomhus bubbelpool, och gillar att ha varmt och skönt i huset. På sommaren kör vi en portabel a/c en del. Men så var det också innan bytet. Är det kanske så att vår elförbrukning UTÖVER uppvärmning, alltid har utgjort större delen av totala elkostnaden?

Eller bör vi misstänka att bergvärmepumpen inte fungerar som den skall, och drar en massa el?
Hej
Har ej så mycket erfarenhet på bergvärme.
Men tänker på ert Atterfallshus.
Ni har VP o VB på konternerligt.
Leker man med tanken att det drar ca 2000 w i timmen tillsammans vintertid så blir det en del KW på en vinter.
På en månad blir det ca 1400 kw.
Mitt tips är och kolla upp vad atterfalls huset tar i förbrukning innan ni börja misstänka ev fel inställningar på bergvärmepumpen.
Mvh
 
  • Gilla
Pokulera
  • Laddar…
[att mäta är att veta! Eftersom jag har turen att vara behörig elinstallatör har jag kunna gjort mätningar enkelt och till låg kostnad vilket medfört 85 % besparing på energi och ännu högre när det gäller kostnader i våra investeringar hoppas nu få medel från energimyndigheten att utveckla en online kurs för att lära ut hur vi gjortQUOTE="Kismet, post: 4046248, member: 310268"]I vårat hus med mekanisk frånluft hade vi väldigt höga uppvärmningskostnader trots bergvärme. I vårat fall så var frånluftsfläkten felkopplad så den gick konstant på maxvarv, när det åtgärdades så gick förbrukningen ner avsevärt.[/QUOTE]
 
Du har sammantaget alla svar i tråden men jag kan ge min input utifrån det system jag har.
Före: 40-talshus med dålig isolering och elpanna, ca 30000 kWh. 150 kvm + 75 kvm isolerad och uppvärmd källare
Steg 1: bytt till bergvärme och optimerat dess drift. Just optimeringen mot varje hus individuella förutsättningar är viktig. Många installatörer gör inte den optimeringen då den kräver tid och återbesök. Lär dig din egen VP och spara pengar.
Mindre tilläggsisolering av väggar och ny lösull på vinden. Nya fönster. Installation av mekanisk frånluft. 13500 kWh inkl hushållsel.
Steg 2: barnen växer och hushållselen ökar så vi rör oss upp mot 15000-16000 kWh. Installerar FTX som drar ca 1000 kWh. Den gamla F-vent drog ca 250.
Steg 3: bygger ett extrahus på 55 kvm och nu ligger vi på drygt 23000. Då är hushållsel i extrahuset ca 5000 kWh och jag räknar med att värmen från VP drar ca 1000 kWh per år.

Ang ditt system:
VP behöver troligen trimmas. Målet är ju att VP ska mata ut lägsta tänkbara framledningstemp så att slingorna bara stryper vid övertemp pga solinstrålning eller många i huset. Inte bra om VP matar ut hög framledning som sen stryps hårt i slingorna.
Den värme som tidigare återvanns behöver du ersätta med el till din VP.
Se över onödiga förbrukare
Mät stora förbrukare med egen mätare. Ffa attefallshuset

Lycka till!
 
  • Gilla
Tomture61 och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Ni bytte alltså från en luftvärmepump kopplad till erat vattenburna system till en bergvärmepump kopplad till samma system? I så fall känns det ju rätt rimligt med något minskad årsförbrukning som ni fått. De stora skillnaderna ser man om man byter från direktverkande el till berg eller luftvärme och vattenburet.
Ditt nya årsvärde låter något högt- överslagsmässigt borde du spara det dubbla eller ca 6000 kwh Använder ni mera varmvatten nu eller är mätåret nu kallare ?
Överslagsmässigt sparar man 1/3 el med luftvärmepump och 2/3 el med bergvärmepump eller sjövärmepump jämfört med ren elvärme vare sig den är vattenburen eller direktverkande Man sparar lite mer med luftvärmepump i söder och lite mindre med luftvärmepump i norr.. Med antagandet att du har 6000 kwh i hushållsel och 8000 kwh för varmvatten är din värmeförbrukning ca 16000 kwh med luftvärmepump och du sparade då ca 8000 kwh i jämfört med direktverkande el- Du borde alltså överslagsmässigt som bäst kunna spara ytterligare ca 8000 kwh med bergvärme Verklighetsanpassning 80% av 8000 är 6400 kwh är rimligt antagande
Slutsats Du borde kunna spara det dubbla ca 6000 kwh/år om kylanläggningen( värmepumpen kyler av bergvattnet... ) kör med rätt inställningar under året.
 
  • Gilla
Lillekitte
  • Laddar…
Blåser ni ut fuktig inomhusluft på vinden? Det är väl inte bra?
 
Kismet Kismet skrev:
I vårat hus med mekanisk frånluft hade vi väldigt höga uppvärmningskostnader trots bergvärme. I vårat fall så var frånluftsfläkten felkopplad så den gick konstant på maxvarv, när det åtgärdades så gick förbrukningen ner avsevärt.
Där tror jag vi har något! Jag har alltid tyckt dessa fläktar låter högt och som om de står och jobbar hårt. Och det ”drar” ganska kraftigt i ventilerna. Vi kanske har samma problematik som ni hade?

Som sagt, har plockat fram alla papper kring pump och ventilation, och skall fördjupa mig i dessa under helgen. Samt försöka läsa av displayen för att se i vilken grad den går direkt på el.
 
  • Gilla
lonanders
  • Laddar…
L Lillekitte skrev:
Där tror jag vi har något! Jag har alltid tyckt dessa fläktar låter högt och som om de står och jobbar hårt. Och det ”drar” ganska kraftigt i ventilerna. Vi kanske har samma problematik som ni hade?

Som sagt, har plockat fram alla papper kring pump och ventilation, och skall fördjupa mig i dessa under helgen. Samt försöka läsa av displayen för att se i vilken grad den går direkt på el.
Det brukar finnas angivet total förbrukning och hur mycket som är eltillskott.
 
Tidigare använde du frånluften till värmepumpen, det gör di inte nu på samma sätt
L Lillekitte skrev:
Där tror jag vi har något! Jag har alltid tyckt dessa fläktar låter högt och som om de står och jobbar hårt. Och det ”drar” ganska kraftigt i ventilerna. Vi kanske har samma problematik som ni hade?

Som sagt, har plockat fram alla papper kring pump och ventilation, och skall fördjupa mig i dessa under helgen. Samt försöka läsa av displayen för att se i vilken grad den går direkt på el.
 
Vi bytte luft/vatten till bergvärme ctcgci12 borrade 210 metershål !!
Ca 45.000 till 14.500
 
  • Gilla
Dr.L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.