Hej

Nu har jag "äntligen" bestämt mig för att det får kosta lite att få ordning på fukten i krypgrunden.

Valet står mellan Munters Home dry eller en Sorptionsavfuktare DA-160, DA-250 från Ljungby Fuktkontroll & Sanering .

Min krypgrund är på ca 40m2 och ca 35m3.

Vilken leverantör hade ni valt och varför just den?

Är det någon som har lite koll på priser för kompletta system för dessa 2 fabrikaten?

Tack på förhand.

Mvh Marcus
 
I vår krypgrund (ca 65 m2) sitter en recosurb DR010 sorptionsavfuktare (tillverkare Seibu Giken DST). Den offererades och installerades av Fukt&saneringstekning i norrköping, men vet ej vad den kostade exakt...det var den förra ägaren som installerade den och fick ett paketpris för diverse saneringsåtgärder plus installation...ca 32000 in alles.
 
Jag har fått 2st offerter,
en på Munters MG90 13.995 och
en på HomeDry inkl trådlös hygrometer och frakt för 12.975:- .

Vilken kan ni råd mig till?
 
imported_gbg_mackan skrev:
Jag har fått 2st offerter,
en på Munters MG90 13.995 och
en på HomeDry inkl trådlös hygrometer och frakt för 12.975:- .

Vilken kan ni råd mig till?
Kolla hur mycket en sorptionsfilter ( den roterande delen som tar upp fukt) kostar i båda fall så kanske blir det lättare att välja. Filter byts inte varje år men det kan bli kostsamt när den tiden kommer och olika fabrikat kostar säkert olika.
gaia
 
Jag installerade en Munthers homedry förra sommaren, och den har fungerat utmärkt ! Har nu en kontrollerad luftfuktighet på ca 65 % ständigt...

Svårt att säga om livslängd på avfuktare, men försvaret använder Munthers för sina bergrum och de brukar göra en nogrann analys innan de köper in något.
 
Var det svårt att installera den själv?
Skall man koppla in både till luft utefrån samt ett utblås ut ur grunden?
 
Det var inte svårt att installera själv, du täpper igen alla katthålen, förslagsvis med fogskum. Sedan drar du ner el och kopplar in kontakten bara, en slang ut från avfuktaren för den fuktiga luften och en slang för den torra luften som du skall sprida i krypgrunden. Eftersom du inte har någon till-luft så kommer det att bli ett undertryck i grunden som gör att ingen lukt tränger upp i huset.

Det besvärliga är att ta bort allt organiskt material från grunden samt lägga plast, för gör du inte det kommer avfuktaren att få jobba en hel del.

Ett tips är att skaffa knäskydd, annars kommer du att bli krympling av allt krypandet i grunden :)
 
Det kan vara läge att lägga på en markisolering också, ljungby har även sånt, om du nu ändå handlar därifrån.
 
Skall man köpa den riktiga isoleringen eller går det lika bra med byggplast?
 
Se till att plasten är åldersbeständig så att du slipper göra om jobbet
 
Jag har en DR010 sorptionsavfuktare från Seibu Giken DST med hygrometer. Avfuktaren är installerad i ett kallgarage som jag avfuktar till 50-55% RH året runt. Innan avfuktningen låg RH på mellan 70-90%. Den har gått ca 3 år nu utan problem. Byter filter en gång per år.

Installationen är inte riktigt lik den som man normalt använder i krypgrunder.
Jag har ett rör ut för den fuktiga luften och ett tillluftsrör utifrån till avfuktaren. Avfuktaren blandar luft från detta rör med luft från garaget som avfuktas. Detta medför ett lätt övertryck så att det inte ska sugas in fuktig uteluft i garaget genom otätheter. Total kostnad för avfuktare samt spirorör ca 17000. (Installerade själv)
 
gaia skrev:
Kolla hur mycket en sorptionsfilter ( den roterande delen som tar upp fukt) kostar i båda fall så kanske blir det lättare att välja. Filter byts inte varje år men det kan bli kostsamt när den tiden kommer och olika fabrikat kostar säkert olika.
gaia
Det finns inget som heter sorptionsfilter. Gaia har här blandat ihop begreppen
sorptionshjul samt luftfilter.

Luftfilter bör bytas varje år. Luftfiltret är ämnat att ta bort dammpartiklar ur den
luft som avfuktaren suger in, d.v.s. processluft och regenereringsluft. Detta filter
brukar gå under benämnningen EU3 eller G4 filter. Dessa filter är standardfilter
och finns att köpa hos ventilationfirmor till rimlig kostnad. Det kostar ofta mer att
handla dessa filter via leverantörer av avfuktare.

Sorptionshjul är det hjul som absorberar fukt inuti avfuktaren. Detta hjul består
av silica gel som absorberar fukt ett antal gånger sin egen vikt. Genom detta
hjul blåses sedan varmare luft och hjulet avger då fukten som blåses ut utomhus.
Detta hjul ska skyddas från damm genom att man byter luftfiltret med jämna mellanrum. Bytes inte luftfiltret minskas också luftströmmen in i avfuktaren vilket påverkar avfuktningskapaciteten och även livslängden på avfuktaren.
 
Fuktkontroll skrev:
Det finns inget som heter sorptionsfilter. Gaia har här blandat ihop begreppen
sorptionshjul samt luftfilter.
.
Det var den dyra delen som du kalar sorptionshjul jag tänkte på. Luftfilter kostar ju små pengar. Hur mycket kostar hjulet och hur många arbetstimmar håller den? Har för mej att priset kan hamna på några tusen så det är bra att veta hur länge det håller för den håller inte för evigt ;)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.