Den är veckans quiz innehåller 10 blandade frågor om budgivning, svartbyggen, riskkonstruktioner och annat smått och gott som är bra att känna till när du ska köpa eller sälja hus.

Quiz: Kan du köpa & sälja hus? https://www.byggahus.se/quiz/215-kan-du-kopa-salja-hus

I den här tråden berättar vi vad vi fick för resultat och diskuterar frågorna i största allmänhet.

Ett grönt hus med rött tegeltak och mossa beläget i Arild, omgivet av grönska och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi inspireras av en bild på ett hus i Arild, foto jag själv.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Detta var betydligt lättare än förra veckans quiz om gränser. 10/10 rätt
 
  • Gilla
Linnea86 och 1 till
  • Laddar…
Jag är inte riktigt överens med svaret på fråga 5...
Visst är själva svartbygget preskriberat, men det kommer ju att ligga köparen i fatet vid varje bygglovspliktig åtgärd.
 
  • Gilla
possum77 och 7 till
  • Laddar…
9/10, en del gissningar
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Åsa Lund
Något lättare än förra veckan, full pott utan gissningar (y)

Fråga 9 borde omformuleras:
Vad av följande får du alltid göra avdrag på reavinstskatten för när du säljer BOSTADEN med vinst
Svarsalternativ 2 innehåller ordet lägenhet
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag är inte riktigt överens med svaret på fråga 5...
Visst är själva svartbygget preskriberat, men det kommer ju att ligga köparen i fatet vid varje bygglovspliktig åtgärd.
Jag frågade kommunens byggnadskontor för några år sedan och deras svar var att svartbygget aldrig preskriberas, däremot själva böterna. Så länge det inte finns tillstånd för bygget kan kravet på rivning/återställning komma.
 
  • Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
Precis som flera andra sagt anser jag att svaret ang svartbygge är helt fel. Det är för sent efter 10 år för kommunen att komma med ett rivningsförläggande men svartbygge är det fortfarande och du kan aldrig få några nya bygglov på fastigheten innan du antingen sökt bygglov i efterhand (och får det) eller river vad det nu gäller. Så att säga att det inte spelar någon roll för det är preskriberat är helt fel.
 
  • Gilla
possum77 och 9 till
  • Laddar…
10 av 10, tror det var första gången :beer:
 
Violina Violina skrev:
10 av 10, tror det var första gången :beer:
Samma här
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Går att fuska bara trycka tillbaka ändra fel svar och sedan framåt
 
Det går ju att göra hela quizet igen så slipper du känna att du fuskar...
 
  • Haha
Linnea86
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det går ju att göra hela quizet igen så slipper du känna att du fuskar...
Så du gör, busted :))
 
T TypRätt skrev:
Precis som flera andra sagt anser jag att svaret ang svartbygge är helt fel. Det är för sent efter 10 år för kommunen att komma med ett rivningsförläggande men svartbygge är det fortfarande och du kan aldrig få några nya bygglov på fastigheten innan du antingen sökt bygglov i efterhand (och får det) eller river vad det nu gäller. Så att säga att det inte spelar någon roll för det är preskriberat är helt fel.
Om kommunen ens får reda på svartbygget ja. Och varför ska de få reda på det om det har gått 14 år?
 
Om du vill bygga något nytt och lämnar in en översiktskarta/situationsplan så lär det märkas ganska snabbt om handläggaren jämför med gamla handlingar. Men oavsett hur stor risk det är så är det dumt att generalisera och säga att man kan strunta i alla gamla svartbyggen.
 
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
Tobbe.A
W whak skrev:
Samma här
Här också :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.