Hej!

Jag har flyttat routern och fick dra nätverkskabel från fiberboxen genom en vägg. Har aldrig monterat kontakter förut så trots noggrant googlande kopplade jag ledarna i fel ordning fast samma fel på båda kontakterna. Det fungerar trots allt ändå men jag funderar på om det är värt besväret att koppla dem rätt. Vad kan det påverka?

Ordningen jag kopplat är vitorange, orange, vitgrön, grön, vitblå, blå, vitbrun, brun. Det är alltså blå och grön som bytt plats.
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Har du kopplat likadant i båda ändar så funkar det ändå. Du kan få lite mer störningar med fel ordning. Det leder i sin tur till tappade paket, men protokollen är ju byggda så att de skickar om det som tappas bort på vägen.

Funkar det så funkar det.
 
Ja, uppenbarligen så funkar dett ju. Kanske blir det problem om vi skaffar snabbare internet i framtiden. Kanske ska sätta nån klisterlapp med anteckning för ev. framtida felsökning.
 
Vid 100Mbit/s så används bara 2 par, bara den ena av blå och grön används då.
 
Har man gjort samma fel i båda ändar så funkar det precis som det ska. Elektronerna vet inte vilken färg det är på isoleringen.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har man gjort samma fel i båda ändar så funkar det precis som det ska. Elektronerna vet inte vilken färg det är på isoleringen.
Fast nu är det TP, Twisted pair, och elektronerna bryr sig om ifall kablarna är snurrade tätt runt varandra ;)
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Ja, jag förutsatte att man kastat om paren.
 
Jag misstänker att det bara är grön och blå som kastats om :thinking:
 
Ja, jag läste slarvigt och förutsatte att man skulle koppla paren tillsammans efter varandra. Av nån anledning ska man koppla gröna paret på stift 3&6.
 
Ja, då är det fel. Men kör du max 100Mbit/s på rimliga avstånd utan allt för mycket störande i omgivningen så funkar det nog ändå trots att RX+ och RX- går i varsitt par.
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
T Trrttsch skrev:
Ja, jag läste slarvigt och förutsatte att man skulle koppla paren tillsammans efter varandra. Av nån anledning ska man koppla gröna paret på stift 3&6.
Det är nog en kvarleva från förr och telefonledningar.

Får du gigabit över kabeln?
 
Aha, ja så är det säkert.

Det är nog inte gigabit idag. Telia fiber med TV. Och jag ser ingen anledning till att det skulle behövas mer men å andra sidan sa Bill Gates att ingen nånsin skulle behöva mer än 640kB i en dator. :)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är nog en kvarleva från förr och telefonledningar.

Får du gigabit över kabeln?
Det är från förr när man gjorde en "korsad" tp kabel. Innan man hade switchar. Med den kunde du skicka över filer, vilket du inte kunde med en rak.(den ts gjorde är en rak)
Sen kunde du använda en rak exv om du skulle lana mellan 2datorer
 
K kanonkula skrev:
Det är från förr när man gjorde en "korsad" tp kabel. Innan man hade switchar. Med den kunde du skicka över filer, vilket du inte kunde med en rak.(den ts gjorde är en rak)
Sen kunde du använda en rak exv om du skulle lana mellan 2datorer
Fast nu är det inte att paren är korsade, utan att det varför ett par år i mitten av kontakten och det andra paret är "utanför".
 
Det är vit-brun och vit-grön som är förväxlade.
Vit-blå och blå är rätt.

4+5 är par ett
3+6 är par två

sedan de som inte används för 100 Mbit
1+2 par 3
7+8 par 4


Vad som händer hos TS är att partvinningens störningsresistens inte blir helt bra.
Men det fungerar i en störningsfri omgivning om det är en kort kabel.

Protte
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.