Hur gör man om man vill ha in VP-rör med FK i en utanpåliggande kopplingsdosa? De skall inte in bakifrån utan från sidan. Finns det någon dosa som har sidoingångar för VP?

Tompa
 
  • Gilla
pebu
  • Laddar…
Det finns VP-anslutningar med en gänga och en mutter i änden som passar i de flesta plastdosor. Kostar runt en femma.
 
Menar du en vanlig kabelförskruvning? De tar ju en hel del plats och är nog svåra att få plats med i en vanlig kopplingsdosa.

Jag hade hopats på att det skulle finnas någon utanpåliggande dosa som var anpassad för VP rör. Ett smidigt alternativ vore även om det hade funnits ett klokt lock till de infällda dosorna.
Jag kan ju inte vara den första som vill ansluta VP rör till en utanpåliggandes dosa.

Tompa
 
Går det inte bra med en större vanlig utanpåliggande "kulodosa"?? Borde väll vara godkänt för att komma in med VP rör från sidan på en sådan oxå tycker jag. Men jag är ju inte behörig då.
 
Det finns ju precis som MrMagic säger rörmuffar som passar att montera i utanpåliggande dosor. Dock inte i dom minsta kulodosorna. En dosa som jag personligen tycker funkar bra och inte ser så speciellt klumpig ut är Eljos IP 65 -dosa med E:nr 14 382 45. Bifogar bilder på dosa och rörmuff.
 
  • kopplingsdosa.jpg
  • rörmuff.jpg
Tackar för era svar. Svärfar (pensionerad elektriker) tyckte att vi skulle köra med kabel för det var enklast/snabbast. Jag vill dock ha VP rör. Skall visa honom era svar, så blir det nog VP rör sedan.

Tompa
 
Hågge skrev:
En dosa som jag personligen tycker funkar bra och inte ser så speciellt klumpig ut är Eljos IP 65 -dosa med E:nr 14 382 45. Bifogar bilder på dosa och rörmuff.
Jag kikade på ovanstående dosa samt rörmuff på Clas Ohlson idag... Är det tänkt att man ska skära ut lagom mycket från gummitätningen om man skall montera rörmuff?

Med 16 mm rörmuffen känns det som man borde ha kvar lite av tätningen om det inte ska glappa. Tyckte tillochmed att med 20 mm varianten så blir det lite springor om man tar bort tätningen helt. Eller finns det andra dosor som passar rörmuffarna bättre?
 
Man tar bort gummitätningen och ersätter den med en rörmuff. Det funkar bra och blir inga springor. Eftersom det är samma tillverkare ( Eljo ) på både dosa och rörmuff tror jag dom är anpassade för att passa varandra.
 
Njae...

Om man tar bort gummitätningen helt får man dessa problem:
- Med 16mm rör-muffen är hålet lite för stort, dock täcks det när man drar åt rörmuffen men det är svårt att få den centrerad.
- 20mm rörmuffen är för stor för att gå ned i den fyrkantiga inbuktningen och det blir således fyra st små glipor.

Kan tycksa vara små problem, men IP-klassen förfaller ju ordentligt med dessa glipor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.