Hej!
Kommunen kräver att jag på min byggritning ska redovisa på min byggritning vilken brandklass väggarna har med beteckningen EI30, EI60 osv.
Ena väggen som jag behöver hjälp med är byggd av klassiskt gult 70tals-tegel med 10cm siporexblock på insidan.
Vilken brandklass skriver jag till denna?

Andra väggen ska muras av lekablock.
Vilken brandklass skriver jag till den?

Tacksam för svar!
 

Bästa svaret

Båda uppfyller EI60.
 
Hur vet man det? Finns det någon tabell över detta?
 
Hur ser huset ut? Hur tjock är Tegelväggen?
 
Garage med plattak. 12cm tegel på utsidan, insidan 10cm siporexblock.

Uterum med en sida av lekablock och putsad utsida.
 
Jag antar att det står fristående annars gäller det andra villkor. Beroende på hur nära ditt garage står huset så krävs det olika brandskydd. Har ditt hus brandskydd så behöver inte garaget brandklassas. Dock kan det vara att grannens hus ej är brandklassad och då krävs ändå att ditt garage brandklassas. Hur nära står garaget andra byggnader?
 
Insidan spelar egentligen ingen större roll. Du kan klä väggarna med spånskiva om du vill. Det viktiga är vad som skyddar utanför så att tillräcklig bärighet och eldresistens uppnås. El30 är vad som krävs för väggar mot när byggnader oavsett. Sen är det lite olika för dörrar, tak och fönster beroende hur nära garaget står annan byggnad eller inryms under annan byggnad.
Bägge väggarna klarar El60.
Finns lite matnyttigthär:
http://fsbsverige.se/dokument/6 Konstruktionslösningar.pdf
 
5, 2m från mitt tänkta uterum står grannens garagevägg.
Kommunen vill att jag ska uppfylla kraven Bbr 5:611
Enligt min tolkning av 5:611 krävs bara att en av de motstående väggarna har EI30.
Garageväggen är av tegel så jag hoppas på att det räcker.
I annat fall måste jag bygga ett uterum av brandklassade EI30 rutor. Och det är svindyrt.
 
Det skall räcka. Inget kul med en kvadratmeter oklassad alt EI30 glas.
 
  • Gilla
Grönvallskatten
  • Laddar…
Man äter från hörnen från byggnaden vertikalt och 45 grader åt vardera håll. 5 meter kan du dock ha 4 kvm oklassat glas.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Man äter från hörnen från byggnaden vertikalt och 45 grader åt vardera håll. 5 meter kan du dock ha 4 kvm oklassat glas.
Tror att hela mitt uterum kan vara oklassat om bara garageväggen uppfyller EI30.
 
Eller tolkar jag tabellen fel?
 
  • Skärmdump av brandskyddstabell från boverket.se visande avstånd och krav för byggnadsdelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av en tabell på boverket.se gällande avstånd och brandkrav för olika byggnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Grönvallskatten skrev:
Tror att hela mitt uterum kan vara oklassat om bara garageväggen uppfyller EI30.
Korrekt. Allt detta handlar ju om att begränsa brandspridning.
 
Tack för din hjälp. Då hoppas jag på att jag får igenom uterummet.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Insidan spelar egentligen ingen större roll. Du kan klä väggarna med spånskiva om du vill. Det viktiga är vad som skyddar utanför så att tillräcklig bärighet och eldresistens uppnås. El30 är vad som krävs för väggar mot när byggnader oavsett. Sen är det lite olika för dörrar, tak och fönster beroende hur nära garaget står annan byggnad eller inryms under annan byggnad.
Bägge väggarna klarar El60.
Finns lite matnyttigthär:
[länk] Konstruktionslösningar.pdf
Det är normalt alltid krav på brandskydd även på ytskikt. Inte alltid det är godkänt med trämaterial ytterst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.