dd88 dd88 skrev:
Grovstädning är i regel att plocka bort byggmaterial, större tejp och limrester samt gå ett varv med en borste.

Aldrig varit med om att kunna flytta in utan en ordentlig storstädning. Sen finns det givetvis olika grader av vad man kan acceptera, men man ska inte ha höga förväntningar iaf.
Jag flyttad in i nyproduktion av JM 2019. Allt var väldigt bra städat. Skyddspapp var utrullad på golvet så att man kunde gå på den när man flyttade in utan att ta av sig skorna, välkomstpaket lämnat på diskbänken med torkhandduk, diskmedel, diskborste, möbeltassar, soppåsar m.m.



N NathalieH skrev:
Hej!
Vi flyttade in i nyproduktion för tre månader sedan och har haft en del fel sedan dess. Det började redan vid besiktningen. Diskho i köket hade >massvis< med repor, detta nämnde besiktningsmannen att det gör ingenting - det blir ju ändå repor när man använder den! Men har inte vi rätt att flytta in i ett felfritt boende ändå?
Vad tråkigt! Självklart önskar man sig ett felfritt boende, När jag flyttade in så hade redan JM gjort en besiktning av lägenheten och de lämnade över ett besiktningsprotokoll med alla fel som hade hittats och åtgärdats. De förklarade även på ett enskilt introduktionsmöte på 1h i min lägenhet hur allt i lägenheten fungerade, hur ofta filter i ventilationsventiler skall bytas, hur tvättmaskinen fungerade, hur jag aktiverade internet och tv som ingår i avgiften till BRF m.m.

De förklarade även att sprickor kan uppstå i skarvar i taket osv som kommer åtgärdas efter 2-års besiktningen.
Även jag har hittat ett par små kosmetiska fel som kommer att diskuteras i samband med den kommande besiktningen, i mitt fall är det en dörrlist som är något för kort och lämnar en glipa mellan golv och list på en halv centimeter och småsaker av den storleken (saker som jag nog kan leva med om jag är ärlig).

Repig diskho och sprickor i kakel är nog ingen jag hade accepterat i en ny lägenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.