Har ett gammalt lås 40b7 i en lägenhetsdörr som krånglar förskräckligt mycket. Har problem med att såväl låsa som låsa upp.

vad behöver jag göra? Byta hela låset? Och måste jag byta till samma typ av lås eller kan man sätta in modernare lås utan att byta dörr?



Gammalt lås och handtag på en lägenhetsdörr, med synbart slitage och tecken på problem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett gammalt lås på en lägenhetsdörr, synligt slitet och korroderat, med beslag och handtag i metaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oftast är det skit i låset eller att någon smort låset som orsakar problem.
Du kan testa att göra rent låset (kontrollera att alla tillhållare kommer tillbaka i samma ordning samt att alla tillhållare har hela fjädrar).
Jag brukar använda assa sprej för rengöring sedan torka rent alla tillhållare och torka bort allt rengöringsmedel så dom är "torra" men det går även att använda lacknafta.
Du kan köpa nytt 40B7 men det är möjligt att göra om urtagen så ett modernare låshus med täckskyltar passar men det är mycket jobb samt att du kanske måste fråga hyresvärd eller BRF om du får byta till ett annan typ av lås.
Arbetet med att göra om urtagen för en annan typ av lås är inte det enklaste och kräver att man har en del verktyg samt en del erfarenhet och handlag men det är ingen raketforskning.
Det enklaste är att byta till ett nytt 40B7 som ofta passar rakt av men ibland måste man bredda urtaget lite för att det ska passa.
 
  • Gilla
trädgårdshäxan
  • Laddar…
Tack så jättemycket!! Mycket utförligt svar. Precis den info jag behövde!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.