Jag har två kompressorer från Senco, en på 24 liter och en på 4 liter som jag fick hemlevererad idag. Säkert jag som är dum i huvudet, men i manualen står det inget om hur man ändrar trycket. Jag vrider på regulatorn men ingenting händer. Är exakt likadant på min stora (som jag tidigare inte har försökt ändra trycket på).

Någon som vet hur man gör? Måste ändra från 8 bar till 3 bar nämligen.

Senco kompressor 24 liter med manometer och regulator synlig, placerad på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att den står på 6 bar på bilden är för att jag har pyst ut lite luft.
 
koppla in ett verktyg och testa.
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Den högra manometer visar trycket i tanken, den vänstra visar det reglerade trycket. För att öka det reglerade trycket skruvar du in den svarta ratten. För att minska det skruvar du ut den.

Stannar kompressorn när den högra mätaren når sex bar får man reglera från och tillslagstrycket på tryckströmbrytaren.
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Den är så långt inskruvad det går från fabrik. Så den är på maxtryck. Men skruvar jag ut så händer det ingenting. Jag kan gänga av knoppen på regulatorn helt utan att det händer något.
 
L lassebrun skrev:
koppla in ett verktyg och testa.
ska göra det ikväll, tack. Återkommer med hur det går.
 
Du skall dra ut knoppen, sen kan du justera trycket skulle jag tro
 
Det hjälpte inte med att stoppa in ett verktyg.

Hur menar du @Mickebandsåg?
 
A
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Det hjälpte inte med att stoppa in ett verktyg.

Hur menar du @Mickebandsåg?
Har du dragit den emot dig innan du rattar loss?
 
Brukar vara så på regulatorn att man drar ut vredet sen kan man börja skruva för att ställa trycket
 
Hoppas inte det @FredrikR, det vore tråkigt.

Den är gängad hela vägen @Mickebandsåg så det går inte heller. Var det jag också trodde efter jag såg en video på Youtube.
 
A
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Hoppas inte det @FredrikR, det vore tråkigt.

Den är gängad hela vägen @Mickebandsåg så det går inte heller. Var det jag också trodde efter jag såg en video på Youtube.
Verkar konstigt. Nu hjälper det inte dig, men jag hade föregångaren till din, den silvriga senco 1010. Helt underbar produkt när den fungerade, men jag hade så mkt trassel så en dag blev jag så jävla förbannad så den åkte i metallåtervinningen. Dock minns jag inget knas med regulatorn. Hoppas du får ordning på det!
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Tack till alla er som har svarat.
Det har löst sig nu. Jag tömde tanken helt, skruvade ut regulatorn så långt det gick, och fyllde sedan på tanken så den blev full. Då såg jag att utgående trycket var 0,1 bar. Så när jag jag började vrida på knoppen på regulatorn ökade trycket succesivt. Nu står den inställd på 5 bar och det fungerar kanon att skjuta dyckert i spillbiten trall jag hade liggandes.
 
  • Gilla
Mickebandsåg och 3 till
  • Laddar…
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Den är så långt inskruvad det går från fabrik. Så den är på maxtryck. Men skruvar jag ut så händer det ingenting. Jag kan gänga av knoppen på regulatorn helt utan att det händer något.

Kom ihåg att tömma på luft när du har ändrat trycket, när maskinen jobbat upp nytt tryck bör det funka...
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.