Hej,
Jag ska byta samtliga fönster i mitt hus från 1926.
Det blir Elit fönster.
Samtidigt ska jag byta eternit på fasaden till stående träpanel.

Vad gäller ventilationen: Räcker det om jag sätter spaltventil i alla fönster? kan jag sliper bygga i tillufstsventil genom ytterväggen i samtliga rum?

Vad gäller källaren tänkte jag sätta fönster med fasta karm och spaltventil. Tror ni det räcker som tilluft till källaren?

Det blir någon form av mekanisk franluft i alla våtrum och köket.
Tack
Olivier
 
Det räcker bra med spaltventiler i fönstren. Tänk bara på att inte ha spaltventiler i kök, bad och tvättstuga utan där ska det ju vara frånluft. Det är bra att du tänker på ventilationen när du byter till tätare fönster. Det borde alla göra som ändrar ett hus förutsättningar med tilläggsisoleringar och byten av uppvärmningssystem. Fast då blev ju förstås vi utan jobb som sysslar med åtgärdsförslag och beräkningar när skadan redan uppstått.

Lycka till:) tartan
 
Råd och Rön har gjort en test om spaltventil.
Råd & Rön på nätet - Spaltventiler

De säger att man ska akta kalldrag. I och med att vi inte kommer att ha element under fönstren, kan detta vara ett problem för oss. Har man däremot tillufsventiler i fasaden, så får man nog samma problem.

Jag är liten rädd vad gäller fasta karmar i källaren. Om det inte räcker med spaltventiler, kan jag inte häller öppna någonting heller…

Jag kommer få en offert inom kort som visar hur mycket jag sparar med att ha fasta karm i källaren. Vi får se sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.