Z
Skall fästa en skivstångs-rack av denna typ i en gipsvägg med träreglar:

https://hefitness.se/crossfitstyrketraning/fallbart-rack-silver/

Eftersom fästena är på ca CC 130 cm kommer jag inte kunna fästa i reglarna. Planerar därför att tillverka två "reglar" av 2 skruvlimmade plywood remsor ( ca 15x140 cm) som fästes horisontellt över 3 reglar med inslagsmutter på baksidan som Racken fästes i. Tror ni detta blir stabilt? Det kan bli ganska stora krafter om man i denna rack fäster fångstarmar som sticker ut ca 70 cm och som skall kunna fånga en "fallande" skivstång på ca 150kg om man kör tex knäböj och inte orkar mer.
 
Z Zynvinkeln skrev:
Skall fästa en skivstångs-rack av denna typ i en gipsvägg med träreglar:

[länk]

Eftersom fästena är på ca CC 130 cm kommer jag inte kunna fästa i reglarna. Planerar därför att tillverka två "reglar" av 2 skruvlimmade plywood remsor ( ca 15x140 cm) som fästes horisontellt över 3 reglar med inslagsmutter på baksidan som Racken fästes i. Tror ni detta blir stabilt? Det kan bli ganska stora krafter om man i denna rack fäster fångstarmar som sticker ut ca 70 cm och som skall kunna fånga en "fallande" skivstång på ca 150kg om man kör tex knäböj och inte orkar mer.
Hade jag varit som du så hade jag istället skruvat fast två horisontella reglar med lagom avstånd att fästa racken i och sedan skruvat fast den i dessa
 
Z
Violina Violina skrev:
Hade jag varit som du så hade jag istället skruvat fast två horisontella reglar med lagom avstånd att fästa racken i och sedan skruvat fast den i dessa
Du menar att bara dra 45mm skruv i dessa?
 
Z Zynvinkeln skrev:
Du menar att bara dra 45mm skruv i dessa?
Lagom skruv till regeltjockleken.. lär behöva två olika sorter (en för att fästa regeln i väggen och en för att fästa produkten i regeln)

Jag hade tillverkat en stålram att fästa den i som jag sedan skruvat i reglarna i väggen, men jag är duktig på att överarbeta såna saker..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.