Jag har fått denna fråga från min dotter.

Antar att det nästan är som att fråga hur långt ett snöre är. Men...någon på detta fantastiska (sant) forum kanske fnyser och säger:
- Självklart!
Eller.
- Givetvis inte!

Hon jobbar på en skola och dom vill tydligen ha en skiva på och nåt hon benämner som uteugn.

/T

Höll på att glömma bilden:
Metallställning med en träskiva bredvid, troligen för konstruktion av en uteugn, i ett klassrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Prova sätt tre stadiga personer (typ 3x80kg) på ramen och gungar den mycket så är benen i vekaste laget. Skivan kommer ju staga upp överramen och fördela kraften till alla benen.

Spontant skulle jag säga att det är ett gränsfall.

På ett bord brukar en person kunna stå/sitta utan problem. (Meka/måla i taket osv) Två går också oftast bra. Tre då brukar det börja gunga rejält.

På en skola med barn/ungdomar är det nog olämpligt om det är det minsta ostadigt. Barn sitter/gömmer sig under bordet. Tonåringar knuffas/kivas och faller kanske mot bordet osv... Din dotter vill knappast vara ansvarig om något händer.
 
  • Gilla
Teacer
  • Laddar…
Dimensioner på rören?

Dock så säger jag spontant nej

Skulle vara mer möjligt om den satt ihop nedtill och hade diagonalstag och krysstag
 
Stapla några lecablock och lägg skivan på istället?
 
  • Gilla
Teacer
  • Laddar…
Skickat vidare båda era väldigt relevanta synpunkter.
Tack.

/T
 
50 kilo per ben? Inga problem.

Ska det gå att flytta, eller bara stå still någonstans?
 
  • Gilla
Teacer
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
50 kilo per ben? Inga problem.

Ska det gå att flytta, eller bara stå still någonstans?
Nja... vi vet ju inte dimensionerna på röret? De ser ganska långa och klena ut..

Plus att det blir nog vingligt som tusan..
 
Violina Violina skrev:
Nja... vi vet ju inte dimensionerna på röret? De ser ganska långa och klena ut..

Plus att det blir nog vingligt som tusan..
Förutsatt att skivan klarar av att sprida ut vikten på benen så skulle jag säga att de klarar det... Jämför tex med alu-stativen man ställer akvarium på...

Sen är det ju klart att man får undvika de värsta football-tacklingarna, annars ramlar det nog omkull...

Edit: det där var för ett 220-liters akvarium.. Syntes inte på länken...
 
Det är nog så att:
Skulle jag haft det hemma i min trädgård så skulle jag köra på. Efter lite vingeltest (på bordet).

Men att ge tummen upp till skolan känns lite läskigt.
Dom får fråga slöjdläraren eller vaktmästaren. Om nu såna yrken finns kvar 2021.
 
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
A
Håller med föregående talare, hemma hade jag inte tvekat, på en skola behöver man något som klarar påkörning av en Caterpillar D9 eller motsvarande.
 
  • Gilla
Teacer
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Förutsatt att skivan klarar av att sprida ut vikten på benen så skulle jag säga att de klarar det... Jämför tex med alu-stativen man ställer akvarium på...

Sen är det ju klart att man får undvika de värsta football-tacklingarna, annars ramlar det nog omkull...

Edit: det där var för ett 220-liters akvarium.. Syntes inte på länken...
Jo, men de stativen är ju förbundna i botten samt faktiskt konstruerade och dimensionerade för att klara den belastningen..
 
Såna där bord had vi ju i uppehållsrummen på gymnasiet redan när jag var ung, satt ju lätt 6-8 personer på dom utan problem.

Edit:det där ser ju bra mycket mindre ut iof men samma konstruktion
 
J
Lasta INTE 200kg på det bordet, framförallt inte om det ska ska vara barn inblandade. Det kan fallera på ganska många olika sätt. Statiskt klarar nog benen belastningen men det kommer bli ett instabilitetsproblem som kan leda till katastrofal följder. Räcker att ett ben ger vika så rasar allt. Benen sitter fast med en enkel skruv som kommer att släppa vid en inte allt för stor skjuvlast. Med 200 kg utan stagning i sidled så kommer det garanterat hända en olycka.
 
Hade ett liknande bord som skrivbord när jag var yngre, med vanlig bänkskiva.

När det bara stod grejer rakt upp och ner på den, var den stadig och bra.. (hade nog inte riktigt 200 kg på, men hög belastning).

Först hade jag det stod mitt i rummet mot väggen, men upplevde att det var aningen rörligt åt sidan om man kom åt bordet så den trycktes lite mot sidan.

Det var inte så att jag trodde benen skulle gå av för att jag slog i hörnet.. men tillräckligt oroväckande för att jag var rädd att skärmen skulle ramla av om rörelsen/knuffen blev för stor.

Jag flyttade in skrivbordet i hörnet istället, så den hade lite ”vingelstöd” på ena sidan.. och då var det perfekt för mig. Rörde sig typ aldrig..

I barn/ungdomsmiljö, skulle jag tänka till både en och två gånger innan jag använde det.. med sådan tyngd (skaderisken/försäkringsfråga).

Som en annan i tråden nämnde, man satt alldeles för många på borden i skolan...
 
En svetsad historia med fjädrar mellan ben och överram eller ett par diagonalstag hade känts säkrare med tanke på att det kan räcka med att någon går in i det för att få de 200kg i gungning och då finns risk att det blötstålet som benen är tillverkade av kommer vika sig i skruvanslutningen.

Kostar inte många kronor att fråga en verkstad att svetsa ihop, kanske t.om. mot en påse bullar. Sen kan man skruva på bänkskivan som var tänkt på det istället.
 
  • Gilla
Teacer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.