Hej! Har sen tidigare ett powerlinenätverk ut till garaget där det finns en del som jag nu under Coronatider använder som kontor. Uppkopplingen funkar för streaming och surf för det mesta, men möten i Teams fungerar oftast rätt kasst, och det är numera en stor del av arbetsdagen.

Nåväl, jag fick tummen ur och började gräva en kanal för att installera ethernetkabel ut till garaget idag, en sträcka på ca 20 meter. Tänkte dela med mig av planen för att se om jag tänker rätt. Byggnaderna är båda från tidigare delen av 1900-talet

Inköpslista:
Cat6 UTP installationskabel, Biltema
RJ45-uttag med utanpåliggande dosa, Biltema
PEM-slang 25mm, Jemofix

Jag drar vanlig installationskabel i PEM-slangen och gräver ner ca 20cm i gräsmattan. Jag ska ta mig under altanen, så där får slangen ligga ovan jord. Jag blir däremot ganska osäker på genomföringar på vardera ände. På garagesidan ser det ut som det blir bäst att komma in på loftet, så jag ska antingen gå under nån kabelränna på fasaden eller lyfta på ett lock (heter det så, dvs en sån smalare träplanka i träfasad) för att ta mig upp. När jag ska ta mig genom väggen har jag koll på att jag ska borra mig snett så att avrinningen blir utåt, men har noll koll på vad som finns i väggen i form av fuktspärr, isolering och liknande. Ska man dra något rör eller bara trä in kabel och täta? Ska man tänka på något vid borrning?

På hussidan finns en gammal lucka för ved eller liknande som är igensatt och isolerad som jag tänkte se om jag kan gå genom.

När jag är genom väggen sätter jag uttag i vardera ände som jag kan dra till dator och wifi-AP.

Låter det genomförbart? Något jag tänkt fel eller borde ta hänsyn till?
 
tommib
Det låter fullt genomförbart. Jag skulle dragit ett rör genom garageväggen för att dra kabeln i det. Det bästa är om du kan borra med lite klenare borr genom plasten, då tätar det automatiskt när du trycker igenom röret. Troligen spelar det inte jättestor roll om du gör ett litet hål i plasten, om det nu finns någon.

Jag skulle överväga att köpa uttagen (och kanske kabeln också) på något annat ställe än Biltema. Utomhusklassad kabel är inte jättemycket dyrare och finns på t.ex. Elbutik eller Webhallen. Använd keystone/lexcom/actassi i ändarna så slipper du köpa kroneverktyg.

Ett problem som kan uppstå när du drar kopparkabel mellan två byggnader är att det kan bli jordslingor. Ethernet ska vara isolerat men jag skulle inte garantera att det inte kan uppstå problem. Du kan också få problem med att åskan kan ledas in via kabeln och förstöra ansluten utrustning. Man kan komma runt problemet genom att använda fiber istället. Att köpa förkontakterad fiber och två omvandlare är relativt billigt, finns på t.ex. fs.com. Du kan också komma runt åtminstone problemet med jordslingor om du bara drar en kabel och matar en PoE-driven AP i garaget.

Om du drar kabel, dra två på en gång. Du kommer bli glad den dagen du behöver det av en eller annan anledning.
 
Okej, tack för mycket input! Fiber känns lite överdrivet i dagsläget, hoppas att åskrisken är rätt låg. Tanken att dra slang i gräsmattan är också att det ska gå att byta ut i framtiden vid behov. Det går ju elkablar mellan hus och garage redan, de borde väl också vara riskfaktor för blixtnedslag? Jordslingor kan ju bli ett större problem, hur yttrar sig det? Om man kör PoE, skulle man mata elen redan inne i huset då, antar jag?

Om jag passar på att dra två kablar på samma gång kan jag sätta ett 16mm VP-rör genom väggen för att få plats med båda. Och täcka på utsidan med kabelskydd då.
 
tommib
Jordslingor yttrar sig som brum i audioanläggningar, driftstörning i andra samt möjligen att det kan kittla i fingrarna när du tar i nätverkskontakterna. Troligen får du inget av detta, ethernet är isolerad med transformatorer i ändarna.

Jag skulle nog tagit ett 20 mm VP-rör genom väggen för att vara säker på att få plats. Du kan ju testa innan med den kabel du ska ha.

Tänk på att inte göra för skarpa böjar på kabeln.

Om du kör PoE så matar du inifrån huset ja.
 
Hej, Sidospår men jag körde med två TP-Link CPE210 - Radiolänkar för utomhusbruk , gick på under 1000kr. Funkat perfekt
 
Använder man bara inte skärmad och jordad Cat6 kabel ska det inte bli några jordslingor.
Transformatorerna som finns i ethernetansluten utrustning ska klara 1500V kortvarigt.
 
Toppen, ja jag har hört illa om skärmad kabel förut så oskärmat blir det. Om det ska vara riktig utomhuskabel vet i sjutton, den som finns på Webhallen verkar vara skärmad iallafall. Kanske går upp i kvalitet till Deltaco UTP.

Far min har haft trådlöst nät till ett hus på andra sidan gatan från sitt hus eftersom det av förklarliga själ inte går att gräva där, men det har alltid varit nåt strul även om det fungerar 90% av tiden. Min fullösning med powerline funkade inget vidare, så nu ska det bli skönt att få riktig kabel.
 
sunnis
Det är stor skillnad mellan en utomhuskabel och vanlig installationskabel om de förläggs i mark/utomhus, det blir nästan alltid vatten/kondens i rören och installationskabeln kommer att vittra sönder efter ett par år.
 
Okej, Dustin hade oskärmad utomhuskabel till ok pris, typ dubbla från Biltema, men kanske håller bättre. Och en sån i vardera ände: https://www.dustinhome.se/product/5011074593/wall-outlet-2-port tänkte jag nu. Det finns ett stort utbud av keystone-kontakter, men inte så mycket att fästa dem i vad jag hittar. Är tanken att de ska hänga fritt, eller in i nån patchpanel eller så?

Uppdaterad inköpslista:
Cat6 utomhuskabel, Dustin
Nätverksuttag, dubbla, Dustin
PEM-slang 25mm, Jemofix
Kabelskydd med avslut och klamrar, Jemofix
Fiskelina för kabeldragning
VP-rör 20mm
Akryltätning

Nu är det iallafall färdiggrävt, så bara dags att införskaffa material.
 
tommib
Keystonekontakter sätter man i lämpligt vägguttag eller en patchpanel. Kolla på t.ex. Kjelle

https://www.kjell.com/se/sok?q=keystone

Det finns också snyggare grejer, alla vettiga uttagsserier har centrumlock för keystone eller motsvarande (Actassi/Lexcom). Dessa hittar du på t.ex. Elbutik.se. Här är ett exempel från min favoritserie.

En fördel med keystone är som sagt att du kan köpa verktygslösa kontakter och därmed slippa köpa ett plintverktyg vilket du annars behöver. De verktygslösa är också lättare att montera om man inte är van.

Ett tips är också att köpa ett skalverktyg om du inte redan har ett ifall du köper utomhuskabeln. Den är nämligen väldigt jobbig att skala annars.
 
Toppen, jag blev övertygad av det mesta som skrevs här i tråden. Beställde lite keystonegrejer från Kjell nu och allt det andra med. Vi får hoppas att det funkar bra!
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
tommib
Glöm inte bilderna på installationen när den är gjord :)

Lycka till!
 
  • Gilla
jim_b och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
tommib tommib skrev:
Jordslingor yttrar sig som brum i audioanläggningar, driftstörning i andra samt möjligen att det kan kittla i fingrarna när du tar i nätverkskontakterna. Troligen får du inget av detta, ethernet är isolerad med transformatorer i ändarna.
Använd absolut unshielded TP (UTP), oskärmad - skippa S/UTP, S/STP och U/STP.
 
Passa på att dra en 50mm slang när du ändå håller på. Elkabeln förresten är den i bra skick, annars dra 2st 50mm slangar. Brukar alltid bli nåt mer man vill dra i.
 
Ja, det här ligger lite på is efter det började snöa, hehe... Men det ser ut som jag kan ta upp det igen ganska snart. Jag har köpt 25mm PEM-slang att dra nätverk i. Elen är väl helt ok, men säkert ganska gammal. Har funderat på solceller på garaget, men det kanske ligger 10 år bort. Elen går in i en annan del av garaget och ligger under asfalt, så den rör jag inte så lätt. Men ett par extra rör kan jag ju lägga i förebyggande syfte. Det skapar inte problem att dra ethernet brevid elkabel? Och då ska jag komma ihåg märkband med.
 
  • Gilla
Bygghandling
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.