Jag håller att göra ett "chassi" för en Raspberry PI 4. Det görs i två våningar utan väggar, där "moderkortet" fästs på nedervåningen och en fläkt på övervåningen.
För att hålla uppe övervåningen har jag gjort fyra fyrkantsstavar, 8mm i kvadrat, och 44 mm långa. Jag skulle vilja att de yttersta 8 mm:arna i vardera ände svarvades ned till 6 mm rundstav, för att passa i de hål jag borrat i respektive våningsplan. De ska alltså se ut så här, precis som en kavel inte gör:
Illustration av en fyrkantsstav i teak med avsvarvade ändar till rundstavar för Raspberry Pi-chassi.

Hur gör jag enkelt och exakt avsvarvningen så att jag får en slät och skarp nacke vid övergången mellan fyrkantsstav och rundstav?
Jag har ingen svarv, pinnen wobblar när jag sätter den i borrmaskinen, jag får det inte precist nog när jag försöker för hand. Den är gjort i teak.
 
FemTummar FemTummar skrev:
Jag håller att göra ett "chassi" för en Raspberry PI 4. Det görs i två våningar utan väggar, där "moderkortet" fästs på nedervåningen och en fläkt på övervåningen.
För att hålla uppe övervåningen har jag gjort fyra fyrkantsstavar, 8mm i kvadrat, och 44 mm långa. Jag skulle vilja att de yttersta 8 mm:arna i vardera ände svarvades ned till 6 mm rundstav, för att passa i de hål jag borrat i respektive våningsplan. De ska alltså se ut så här, precis som en kavel inte gör:
[bild]

Hur gör jag enkelt och exakt avsvarvningen så att jag får en slät och skarp nacke vid övergången mellan fyrkantsstav och rundstav?
Jag har ingen svarv, pinnen wobblar när jag sätter den i borrmaskinen, jag får det inte precist nog när jag försöker för hand. Den är gjort i teak.
Har du en pelarborr?
Isåfall hade jag borrat ett hål och limmat i en rundstav.
 
Annars låter det som att det är läge att modda en pennvässare..
 
Frustrator Frustrator skrev:
[länk]

Finns massa sätt men frågan är vilka verktyg du har..
Jo, jag har själv gjort den där googlingen, men de flesta "pennvässarmetoderna" lämnar en sluttande övergång mellan fyrkant och rundstav.

@Frustrator, jo jag har pelarborr, men det blir hemskt lite gods mellan vägg och hål, jag är rädd attt pinnen ska spricka under borrningen, även om jag klämmer in den mellan lösväggar under borrningen. Från början hade jag tänkt mig runda pelare och borrade hålen efter det. Sen kom jag på att det nog skulle bli snyggare med fyrkantiga. Hade jag tänkt innan så hade jag nöjd mig med fem mm hål och kört med nån slags rundstav, men nu är det som det är. Om jag inte ska försöka plugga de existerande hålen och borra nya... Kanske en tanke, men det kommer se konstigt ut upptill.
 
Det absolut lämpligaste måste väl ändå vara att bygga eller köpa en svarv. Det kan också vara möjligt att använda såg, stämjärn och ett pluggjärn (de två första bildträffarna på google håller med mig om att det är så det heter).
Ett annat sätt är att ta en för stor bit, men med korrekt längd och borra rundstav i, och sen såga och/eller hyvla ner den till korrekt mått. Då har den tillräckligt med vägg när du gör borrningen.
 
  • Gilla
FemTummar
  • Laddar…
optimum
Varför träpinnar.
Distanser med genomgående M6 skruv är enklare.

Eller gängstång M6 med mutter på båda sidor
 
A
Det finns inte någonstans där du kan låna en svarv? Här vet jag ett ställe där man kan hyra per timme, är du i Åhustrakten så tipsar jag gärna.

Eller be barnens slöjdlärare?
 
  • Gilla
FemTummar
  • Laddar…
FemTummar FemTummar skrev:
Jo, jag har själv gjort den där googlingen, men de flesta "pennvässarmetoderna" lämnar en sluttande övergång mellan fyrkant och rundstav.
Beror helt på hur du bygger den, tyckte jag fick en del träffar där.man enkelt kan få en rak övergång.
 
optimum optimum skrev:
Varför träpinnar.
För att trä är så mycket vackrare än gängstänger! :love:
 
Om nån skulle vara intresserad så blev det till slut så här jag gjorde:

Jag använder bordssågen, tog bort skyddskåpan och sänkte ned klingan helt. Sen satte jag anhållet 8 mm från klingan, mätt från klingans bortre sida. Sedan sköt jag pinnen vinkelrätt över klingan mha vinkelanhållet och vevade sakta upp klingan tills jag mätte att den kapade bort hälften så mycket som pinnens tjocklek minus de 6mm jag ville ha kvar, minus kanske en tiondels mm för att få bättre passform och lite mer felmarginal. Sen drog jag pinnen tillbaka vinkelrätt ut från klingan så att den fräste bort yttersta biten också. Likadant gjorde jag på alla fyra sidorna, varpå jag vände den och körde andra änden också. Vid det laget såg resultatet ut så här:
Sex träpinnar med sexkantsformade ändar ligger på en ljus yta, resultatet av precisionskapning och -fräsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att runda av ytterdelarna så skar jag ett par 45-graders skåror i en stuvbit plywood och la ned pinnen i skåran. Därefter vidtog samma procedur som förut, men nu kapades alltså hörnen av:
En träpinne som bearbetats med en bordssåg där klingan är synlig och anhållet inställt nära klingan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Resultatet blev en sexkantsstav i ändarna. Jag rundade av den genom att trycka den genom ett 8mm hål.
Resultatet blev helt OK. Här har jag fäst första pinnen i plattan:
Sexkantig wooden dowel fäst vid en träplatta bredvid ett monterat Raspberry Pi-kort, arbete i process.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det som återstår är en del putsning, ovanstående bitar är bara monterade för att se att de passar.

Metoden som sådan har sina brister, den ger ju inte en exakt tjocklek eftersom mängden som kapas bort är beroende av godsets tjocklek, men på så här små detaljer spelade det ingen roll. Jag är mest nöjd med att metoden var repeterbar, alla bitar blev likadana, och det gick snabbt att göra det. Dvs, snabbt om man inte räknar med de två dagar jag grubblat, googlat alternativ och testat mindre lyckade lösningar.
 
  • Gilla
snuttekudden och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.