Hej!

Jag skulle gärna vilja koppla in en frekvensomvandlare till min oscillerande bandslip men behöver lite kloka råd från er som är insatta i detta. Möjligheten att reglera/sänka hastigheten skulle underlätta att slipa mina stämjärn till rätt fas. Som det är nu tycker jag att bandet går för fort och det är lätt att få blånad på järnen.

Här är min slip och en bild på slipens motor.

Oscillerande bandslipmaskin med fokus på slipbandet och motorn i ett snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Elektrisk motor till bandslipverktyg med specifikationsetikett som visar 2200W och 400V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har kollat runt på nätet och hittat när jag sökte på ”380v inverter” ett antal på amazon.se.

Skärmklipp av "At3-4000X 4Kw 380V Växelström Frekvens Inverter" på Amazon med produktinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men vilken skall jag välja?
Hur stor behöver den vara i förhållande till motorn?
Det finns modeller med öppna plintar samt andra med täckta. Täckta plintar är väl att föredra med tanke på damm?
Jag behöver inte kunna välja riktning på bandet utan det skall löpa som vanligt.

Ser fram emot kloka råd från er som behärskar detta!

Dag
 
Den borde fungera utmärkt. Bra pris!
 
Jag har surfat runt lite och hittat några fler. Men varför är det så stor prisskillnad? Halva priset för den billigare gentemot den dyraste.
Kommer den billiga fungera till min slip?

Dag

Tre frekvensomvandlare med varierande priser och specifikationer, visade i en onlinebutik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tänk på att motorn kan gå varm när du sänker varvtalet, eftersom fläkten går samma varvtal som motorn. Extra fläkt kan alltså behövas
 
Jag har inte koll på de specifika frekvensomriktarna. Men det som skiljer de enklaste från de mer påkostade är hur noggrann kontroll de har på motorn. Det står V/F-kontroll på den billigaste. Och det är också den enklaste typen. Den styr ut en ställbar frekvens och en spänning som ökar med frekvensen efter en fix kurva. Mer avancerade styrningar mäter vad som kommer tillbaka från motorn och kan styra den noggrannare. Bäst precision erhålls med återkoppling av varvtalet med en pulsgivare på motorn.

För din tillämpning gissar jag att V/F-kontroll räcker utmärkt. En slipmaskin behöver inte gå på de riktigt låga varvtalen. Och det gör inte så mycket om varvtalet sjunker några procent vid belastning.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Den du hittat är en av de mest populära kinamodellerna och finns i massa varianter. Du får väldigt mycket för pengarna och den kommer duga gott. Det är dock en lågprismodell med tveksam säkerhet och emc-prestanda, men med sunt förnuft är det ingen fara. Var beredd på kass manual och mycket googlande men finns intresset så kommer du bli nöjd. Den har en massa användbara finesser.

Jag har en liknande fast mindre till min spånsug och den har funkat utmärkt i tre år.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
H henkepenk skrev:
Den du hittat är en av de mest populära kinamodellerna och finns i massa varianter. Du får väldigt mycket för pengarna och den kommer duga gott. Det är dock en lågprismodell med tveksam säkerhet och emc-prestanda, men med sunt förnuft är det ingen fara. Var beredd på kass manual och mycket googlande men finns intresset så kommer du bli nöjd. Den har en massa användbara finesser.

Jag har en liknande fast mindre till min spånsug och den har funkat utmärkt i tre år.
Tror också att den fungerar till TS behov
Men man ska vara medveten om att det kan vara väldigt skiftande kvalitet.
Inkopplingen ska inte vara något problem men däremot så kan programmeringen vara besvärlig pga dålig manual
Är den CE märkt?
Obs det gäller att det är rätt märkning och inte Chineese Engineering eller liknande.
Då blir det du som importör som har ansvaret för att den är godkänd inom EU.
Har faktiskt hjälpt en kompis med en "kinafrekvensare" som fungerat i mer än fyra år utan problem
Men det tog mig en och en halv dag innan jag fick i gång den
Fråga mig inte hur, troligtvis var det bara ren tur.
Den manualen hade lika gärna kunnat varit skriven med kinesiska tecken
Troligtvis översatt med Google Translate
Lycka till (y)
 
Hoppsan! Så kan det gå när haspen är på!

Snacka om snabba växlingar!
Tänkte lägga en beställning nu på morgonen men tydligen dubblerades priset under natten!
Så jag får väl avvakta och se vad som händer framöver.

Dag

Skärmbild av en blå VFD-inverter i en onlinekundvagn, pris markerat på 851,19 kr.

Skärmbild från Amazon med en VFD-inverterare i kundvagnen, prissatt till 1 733,59 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min mentor inom verkstad hävdar att ska man slipa stål på bandputs så ska man ha hög hastighet på bandet för att inte slita ut bandet i förtid.
Om du anlöper stämjärnen så har det blivit för varmt, du har tryckt på för hårt eller för länge och kylt för dåligt.
Jag har provat slipa verktyg på bandputs men det är som du skriver lätt att anlöpa stålet.
Jag slipar med bänkslipmaskin och vit skiva för vertygsslipning och det går fortare med mindre risk för anlöpning för slipskivan är ”vassare” och skär bättre. Sedan får man en konkav yta som är enklare att bryna då brynet automatiskt får stöd.

Protte
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Hur får man rätt eggvinkel om man slipar stämjärn på bandputs?
 
Så här har jag gjort. Det finns mer om det i min verkstadstråd.

Dag

 
  • Gilla
lnilsson
  • Laddar…

Bästa svaret

  • Gilla
stigen
  • Laddar…
jac jac skrev:
Jag tror @Daniel_N har rotat endel med detta och om jag minns rätt så kom han slutligen fram till att det i hans fall inte fanns någon anledning att sänka hastigheten. Jag hittade inget inlägg om det här på byggahus men däremot en post på facebook. Jag hoppas det är OK att lägga en länk här?

[länk]

Tack Jac!

Daniels inlägg hade jag missat. Jag testade min egen jigg igen men med skillnaden att nu har jag ett nytt 120 papper monterat i slipen.
Nu gick det betydligt bättre att slipa in 25˚ fasen och järnen höll sig svala.Tidigare har jag kört med ett mycket slitet 120 papper och då blev det lätt blånad på järnen.
Så kontentan av det hela blir att jag skippar invertern och fortsätter med min egen jigg och nytt slippapper. Den enklaste lösningen är oftast den bästa!
Än en gång tack för tipset!
Trevlig Helg!
Dag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.