Har ett garage på 40 m2 vars väggar jag vill isolera råttsäkert. Regelväggar med 100 mm stående reglar, lockpanel utvändigt och skivmaterial invändigt. Mineralull, cellulosa och cellplast är uteslutet. Ett alternativ är sågspån blandat med bränd kalk som jag skyfflar ner i utrymmet, men det finns kanske nåt bättre?
Nån som har råttsäkra förslag med bra isolerande förmåga och som stänger till springor?

Ersätta sand i betong med leca-kulor?
Cellbetong?
Skumbetong?
Betong med skumglas?
Skumglas i lösvikt?
Betong med träkol?

Finns risk för skador pga kondensering av varm luft halvvägs in i väggen om man använder annat material än sågspån blandat med bränd kalk, som man gjorde förr i tiden och bevisligen fungerar?

Mvh!
Daniel
 
Lockpanel är kontraproduktivt för att stoppa gnagare.
Råspont mot reglarna på utsidan och övrigt kraftigt massivt trä för att stoppa intrång i taket runt/mellan takstolarna. Alla springor hårt drevade, och om man vill vara riktigt säker så fogar man över med lera/lerbruk.

Råspont även på insida väggar och i tak minskar risken ytterligare. Framförallt mot att de gnager sig igenom gipsen på insidan för att sedan åstadkomma dyra skador på bilens elsystem...

Kalkad sågspån är nog också ok. Dock isolerar det inte lika bra som ull, men betydligt bättre motståndskraft mot gnagare om/när de tar sig igenom det yttre skiktet...
 
Visst isolerar ull toppenbra, men både mal och råttor älskar ull, så den risken tar jag inte. Det som gör att råttorna skyr sågspån är dels kalken det är blandat med samt att gångarna rasar igen. Lerklining stoppar nog möss men inte råttor. Därför funderar jag på olika betonglösningar. Garaget är redan byggt, annars hade vi nog murat det med breda leca-block och putsat.
 
L LarsDaniel skrev:
Lerklining stoppar nog möss men inte råttor.
Har du egen erfarenhet?

Jag frågar eftersom jag själv bor på landet (gård) och får problem nu och då med råttor. (Möss är det ständigt i kiloton av, men råttorna ställer till det på ett helt annat sätt.)

Jag tänker att det inte är ngn höjdare att gnaga igenom bruk, och lerbruk är ju det mest elastiska/följsamma bruket, vilket är lämpligt i en träkonstruktion som rör sig med årstiderna, och ibland lite med blåst och snöras också.
Det är en sak att de kan ta sig igenom, men är det besvärligt så behövs normalt ett stort incitament. Värme och matos är två starka incitament. Med drevning av samtliga springor samt även bruk för att göra alla ev gnagarinbjudande kanter etc mer gnagarovänliga samt att det ytterligare hjälper till att täta springor så att varm luft och matos inte tar sig ut lika lätt. (Matos är väl knappast ett problem i ett garage, men väl värme, och ju sämre isolering desto mer värmeläckage som kan detekteras från utsidan.)

Om nu inte lerbruk är tillräckligt så går det med cementbruk eller betong också. Det kanske inte är hermetiskt tätt mot underlaget i längden, men det bör ju stoppa gnagarförsök på svaga/känsliga ställen.
 
Låter rimligt men tyvärr gnager råttorna sig även genom betonggolv och lagårdsväggar av cementblock, kanske som en följd av att betongen är indränkt av gödsel och har försvagat betongen.
 
råttor måste gnaga annars dör dom. glas och plåt rår råttorna inte på
 
Jodå, gnagarna är bra på att ta sig in, men det bygger på att de hittar svagheter. Finns det svagheter så är det bara en tidsfråga innan de hittar och utnyttjar den. De tar sig igenom gamla dåliga betongplattor som är spruckna, har dålig kvalitet på betongen, och mkt tunn betong. Har ett sådant exempel i en av våra hästboxar. Är dock helt övertygad om att en välgjuten 10-15 cm tjock armerad betongplatta på ett rejält skikt makadam tar de sig aldrig igenom.

Tittar man ordentligt på gnagarhål så är min uppfattning klar: de utnyttjar svagheter - alltid. Det är därför man måste vara så extremt omsorgsfull varenda mm., för att undvika svagheter i bygget. Om t ex vårt gamla stall hade varit byggt på ett 15-20 cm makadamlager (16-32) så hade det aldrig varit några problem med gnagare som tar sig in genom grunden. Hade det suttit åtminstone 2 tum tjocka reglar exakt på millimetern inpassade mellan takbjälkarna ute vid väggarna, och förstärkta med t ex 21x45 läktbitar på insidan runt alla kantspringor så hade inga gnagare kunnat ta sig in via taket heller.

Det är gnagare, inte bävrar. De tuggar sig inte frivilligt igenom 45 mm massivträ mitt på. Problemet är mer praktiskt. Det finns många kantspringor/skarvar som samtliga måste förstärkas/säkras. Är inte huset byggt så från början är det besvärligt att komma till överallt efteråt. Lerbruk/cementbruk kan då vara ett snabbare och enklare sätt att göra det oinbjudande för gnagare.

Gipsskivor, papp och plast är definitivt odugliga mtrl om man vill slippa gnagare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.