Jag har ett par träfönster som levererade grundmålade från fabrik samt kittade med LAseal. Nu är det två veckor sedan det första fönstret blev färdigmålat med linoljefärg från Engwall o. Claesson.

Bågar och gångjärn har torkat fint men när jag tar på kittet kritar det liksom (blir lite vit på fingrarna). Vad har gått fel? Vågar jag montera mina fönster? Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till här.

Oklart hur jag ska göra med resterande fönster. Kittet behöver inte målas över men jag tycker inte det ser fint ut i och med att det går i olika nikotingula nyanser (se bild).
 
  • Närbild på ett träfönster med vit linoljefärg och gult fönsterkitt som kritar av vid beröring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Löste det sig för dig med dina fönster? Har själv råkat ut för att linoljefärg kritat sig på just kitet av ovan fabrikat och är i tagen att hitta en lösning.
Mvh
Marcus
 
E esarparen skrev:
Hej,
Löste det sig för dig med dina fönster? Har själv råkat ut för att linoljefärg kritat sig på just kitet av ovan fabrikat och är i tagen att hitta en lösning.
Mvh
Marcus
Färgen kritade sig fortfarande när snickaren monterade mina fönster på plats. Det jag var mest orolig för var väl att glaset skulle bli missfärgat på grund av detta. Såhär ett halvår senare så kan jag inte se att glaset blivit mjölkigt av färgen. Även det nikotingula som lyste igenom linoljefärgen försvann när mina fönster väl monterats på plats. Tydligen gulnar kittet om det inte utsätts för UV-ljus, det hade jag ingen aning om utan fick den infon från tillverkaren av LAseal.

Däremot fick jag tipset av en mindre fönstertillverkare att stryka ett lager alkydoljegrund på kittet innan övermålning med linoljefärg, då ska det tydligen inte krita sig. För min del var det för sent för den varianten eftersom jag redan hade målat över kittet med linoljefärg...
 
  • Gilla
esarparen
  • Laddar…
trolldeg trolldeg skrev:
Färgen kritade sig fortfarande när snickaren monterade mina fönster på plats. Det jag var mest orolig för var väl att glaset skulle bli missfärgat på grund av detta. Såhär ett halvår senare så kan jag inte se att glaset blivit mjölkigt av färgen. Även det nikotingula som lyste igenom linoljefärgen försvann när mina fönster väl monterats på plats. Tydligen gulnar kittet om det inte utsätts för UV-ljus, det hade jag ingen aning om utan fick den infon från tillverkaren av LAseal.

Däremot fick jag tipset av en mindre fönstertillverkare att stryka ett lager alkydoljegrund på kittet innan övermålning med linoljefärg, då ska det tydligen inte krita sig. För min del var det för sent för den varianten eftersom jag redan hade målat över kittet med linoljefärg...
Hej, hur har det gått? Har precis råkat ut för samma sak. Specialbeställda träfönster, förbehandlade med linolja MEN kittade med något konstigt som visade sig vara Laseal. Snickaren hävdar att det håller mycket bättre än kitt och att det inte ska vara något problem att måla över med linoljefärg. Tyckte den kändes konstigt att måla på, färgen liksom halkade omkring. Det krävdes fyra strykingar innan fogens kulör slutade lysa igenom. Sedan hittade jag denna post och undrar hur det blev för dig. Kritade färgen? Höll fogen så bra som utlovats.
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Hej, hur har det gått? Har precis råkat ut för samma sak. Specialbeställda träfönster, förbehandlade med linolja MEN kittade med något konstigt som visade sig vara Laseal. Snickaren hävdar att det håller mycket bättre än kitt och att det inte ska vara något problem att måla över med linoljefärg. Tyckte den kändes konstigt att måla på, färgen liksom halkade omkring. Det krävdes fyra strykingar innan fogens kulör slutade lysa igenom. Sedan hittade jag denna post och undrar hur det blev för dig. Kritade färgen? Höll fogen så bra som utlovats.
Hej,
Nu var nog kanske inte frågan ställd till mig men jag har grottat ner mig ang detta, pratat med både med vår färgleverantör, fönstertillverkare och Leif Andersson som gör kittet i fråga och här kommer en snabb resumé:
Väldigt få fönstertillverkare målar över kitfogen alls, de brukar måla fönsterbågarna först och sedan avsluta med att kitta dem, laseal är ju inte som ett linoljekitt och behöver därför inte målas. Så det är uppenbarligen få fönstertillverkare som råkar ut för detta, bara vi stackars entusiaster som köper glasat men ommålat och ska lägga ner vår själ i att måla själva. Våra fönster får vänta till hösten innan de för ny färg på kitfalsarna och då blir det en bruten oljealkyd i botten och sedan vackert ytterligare strykningar med linoljefärg vilket är det bästa tipset jag fått som vi hoppas på.Vill bara påpeka att jag uppfattar att laseal är en väldigt bra och hållbar produkt som säkerligen kommer hålla betydligt mycket längre än vanligt linoljekitt och ska enl andra användare inte heller spricka, men kompatibel med linoljefärg rakt av, som vi blev informerade om, stämde inte i vårt fall i alla fall.
 
  • Gilla
trolldeg
  • Laddar…
Tack för snabbt svar! Utseendemässigt skulle det se helknas ut att lämna kittfalsen omålad! Om Laseal håller som de lovat så är det ju en fördel! (Har för länge sedan tröttnat på att underhålla kitt). Men vad händer när dess livslängd har tagit slut? 10 år garanterade snickaren att det skulle hålla. Men sedan? Hur underhåller man?
 
  • Gilla
trolldeg
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Tack för snabbt svar! Utseendemässigt skulle det se helknas ut att lämna kittfalsen omålad! Om Laseal håller som de lovat så är det ju en fördel! (Har för länge sedan tröttnat på att underhålla kitt). Men vad händer när dess livslängd har tagit slut? 10 år garanterade snickaren att det skulle hålla. Men sedan? Hur underhåller man?
Jag tror säkert att det håller längre än så, möjligt att när kittet blir lite äldre att linoljefärgen hugger på ett annat sätt och då borde det inte vara något problem med underhållet heller...eller utseendet för den delen.
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Tack för snabbt svar! Utseendemässigt skulle det se helknas ut att lämna kittfalsen omålad! Om Laseal håller som de lovat så är det ju en fördel! (Har för länge sedan tröttnat på att underhålla kitt). Men vad händer när dess livslängd har tagit slut? 10 år garanterade snickaren att det skulle hålla. Men sedan? Hur underhåller man?
Hört av en annan fönstertillverkare att det ska fungera att kitta om med linoljekitt den dagen det blir aktuellt att renovera dessa fönster. Ifall man inte vill fortsätta med LAseal vill säga. Hur man får bort kittet helt förstår jag däremot inte...
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.