Det mesta av reklamen som kommer i postlådan går bra att tända med men det kan vara lite knepigare med glättat papper.
Brinnande eldstad med öppen lucka där papper och ved eldas, vid sidan en vedkorg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag eldar i stort sett allt som är brännbart, utom plast och mjölkpaket. Kartong, räkningar, hylsor till dasspapper, diverse förpackningar och så ved såklart. Har man bara fått bra fyr så brinner det mesta.

Uppställda kartonger och förpackningsmaterial redo att eldas bredvid en kamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har man köpt t.ex ett kök från IKEA så har man mycket förpackningsmaterial och bruksanvisningar att elda med :D
 
  • Gilla
  • Arg
ViktorV och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
Wellpapp innehåller lim !
Glättat papper och färgglada broschyrer bildar syror och tungmetaller som fräter på stål + allmänt jävla dåligt för hälsan .
 
Redigerat:
H Hajjen skrev:
Man kan annars snabbt tälja av lite mindre "flisor" från en större klabbe och använda - funkar prima och finns alltid tillgängligt så länge man har något att elda med :).
Precis! Jag kan inte förstå varför man ska köpa saker att tända med, när allt man behöver är torr ved. Jag använder ibland överblivna äggkartonger för tändning, men det är främst för att bli av med dem.
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ok. Jag har nåt gammalt uttjänt däck till släpvagnen jag kan skära upp i remsor och testa med.
Om du inte skämtar så är tyre med svenskt uttal (inte engelskt) kådrik tallved. Härikring säger vi 'töre' istället.
 
Ok. Jag googlade på ordet, men fick bara en massa träffar på däck.

'Töre' däremot finns i SAOB:
kådrik barrved (i sht tallved), törved; särsk. dels om sådan ved kluven till stickor o. använd l. avsedd att användas till bloss l. tändved o. d
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
För att tända kaminen så köper man sig givetvis en stor hyvel. Hade tre överfulla sopsäckar med spån inför säsongen. Ljuvligt att lägga in en bädd med 5 cm hyvelspån över rubbet och så en liten tändsticka på det. Whooosh.
 
  • Gilla
Anonymiserad 220941 och 2 till
  • Laddar…
Tyre, töre, fetved, gadd, vad det handlar om är tallved med hög kådhalt.
 
Redigerat:
Tomture61
Välorganiserad vedhög med småbitar redo för tändning i en öppen spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tändkuben strax under högen med småbitar av ved .
Eld tar sig i en hög med små vedbitar i en braskamin, tändkub tänds under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

5 min senare .
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Töre, syftar säkert på kådrika veden som bildas när tallar blir angripna av Törskatesvampen, kronan dör ovanför svampangreppet.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Tyre är ett äldre ord för Töre och används fortfarande i vissa delar av landet. Jag lärde mig om tyre i lumpen av en kille vi kallade för Närke-Rambo, då han var duktig med kniv och kunde mycket om överlevnad. Han rotade alltid omkring i gamla stubbar och fick fram tyre (töre) när det skulle göras upp eld i skogen.
 
  • Gilla
  • Haha
th3stinger och 2 till
  • Laddar…
Två sidor ur dagstidningen, lite typ välkluven ved av nåt slag, som stickor, lagda it värs ovanpå.
Mindre ev kluvns klabbar ovanpå.
Så grövre klabbar.

Fullt drag, bara att tända.


Det skrivs mycket om att bygga en pyramid, tända uppifrån, använda tändblock, björknäver, törvedsstickor, ljusdtumpar, bit av gummi däck mm mm mm.

Inget av detta dravel behövs.
Har eldat i elfstäder hela mitt liv. Även som barn.

Dock kan det vara nödvändigt att tända eld på lite papper i skorstenens sotlucka, om det varit oeldat längre tid. Och vid viss väderlek. Annars kan det ryka in.

Bäst är om man kan köra upp papperet lite i rökgången, tända nedertill och stänga sotluckan, så snart papperet tagit sig.
Tänd så i eldstaden så snart du hör att det blir drag i skorstenen.

Är jag i skogen och vill göra eld, letar jag upp torra döda grenar intill stammen på granar. Eller fixar lite törved, tjärved.
Alltså späntar upp lite tjärluktande flisor från självdöda tallstubbar och dess grövre rötter.
Perfekt är sånna stubbar av eldhärjad tallskog. Tjära bildas nämligen i tallträd, över tid om de blir skadade.
Vissa blir helt fyllda i tjärnveden, med tjära.
Detta användes förr i tiden när det skulle timmars stugor. Då skadade man trädet delvis i barken, innan det fälldes några år senare.
tjära är en perfekt impregnering!

Maskinavverkade träds stubbar av svenska träslag innehåller oftast bara surt ruttet virke.
 
Redigerat:
Precis ! Svärfar jobbade på Casco och han sålde lim till wellpappbruken. Det är väl därför det brinner så bra. Men inte bra för skorsten eller miljö säkert. Någon som vet hur det är med äggkartonger ? Är det lim i dom oxå eller är det bara pressade cellulosa? (Annars håller jag med om att träflisor/hyvelspån är kanon)




Tomture61 Tomture61 skrev:
Wellpapp innehåller lim !
Glättat papper och färgglada broschyrer bildar syror och tungmetaller som fräter på stål + allmänt jävla dåligt för hälsan .
 
Späntkniv om du vill förenkla det lite.
Själv brukade jag bara ta yxan, men det blir inte riktigt lika bra.

Du behöver inget annat än torr bra ved och sen spänta stickor som du tänder med. Hemligheten ligger i att få små dimensioner att tända först, sen lite större och sist de stora klabbarna. Papper blir så mycket sot och flagor av.

https://morakniv.se/produkt/classic-spantkniv-s-rod/
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Antagligen vet jag svaret...
Funderar på huruvida det är extremt idiotiskt att elda papperspåsar i kamin, mestadels för att bli av med... Då t.ex mathem levererar i dessa har jag snart en hel carport med skiten... Tänker om man kan portionera ut dessa i kaminen under vintern...

Vad säger experterna?
 
N Nuggit skrev:
Antagligen vet jag svaret...
Funderar på huruvida det är extremt idiotiskt att elda papperspåsar i kamin, mestadels för att bli av med... Då t.ex mathem levererar i dessa har jag snart en hel carport med skiten... Tänker om man kan portionera ut dessa i kaminen under vintern...

Vad säger experterna?
Är det bara "ren" pappåse så kan du använda de delvis för att tända med. Brukar jag göra, funkar super.
De som ändå blir över åker till tippen. Eller ja, nu handlar jag inte med hämtning längre, fick ju säckvis med påsar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.