N nht1 skrev:
Men i Stockholm finns det knappt några. De som finns är oftast nyproduktion och väldigt dyra.
Visst är det så. Men har man väldigt speciella krav, som du har, så blir också utbudet mindre. Men bostadsrätt blir, i de flesta fallen, inte rätt typ av upplåtelseform för det du vill göra. Då måste man gå tillbaka till vad grundsyftet med bostadsrätt är. Det är en kooperativ boendeform, där de boende som går ihop och äger fastigheten tillsammans. Du, som ägaren, har inte för avsikt att överhuvudtaget och då faller hela konceptet med det kooperativa.

Sedan är det omöjligt att veta om en tilltänkt förening kommer att reagera. Vissa kommer inte ens att märka eller bry sig om upplägget medan en annan kanske till och med nekar medlemsskap vid överlåtelsen.
 
  • Gilla
erre och 6 till
  • Laddar…
BeaumontX BeaumontX skrev:
Visst är det så. Men har man väldigt speciella krav, som du har, så blir också utbudet mindre. Men bostadsrätt blir, i de flesta fallen, inte rätt typ av upplåtelseform för det du vill göra. Då måste man gå tillbaka till vad grundsyftet med bostadsrätt är. Det är en kooperativ boendeform, där de boende som går ihop och äger fastigheten tillsammans. Du, som ägaren, har inte för avsikt att överhuvudtaget och då faller hela konceptet med det kooperativa.

Sedan är det omöjligt att veta om en tilltänkt förening kommer att reagera. Vissa kommer inte ens att märka eller bry sig om upplägget medan en annan kanske till och med nekar medlemsskap vid överlåtelsen.
Men då tycker jag det är ett systemfel när man inte kan hjälpa sina anhöriga med ett boende. Vill påstå att det inte finns mindre lägenheter som är äganderätt till försäljning inom Stockholms län om det som nämnt tidigare inte är nyproduktion och väldigt stora och dyra lägenheter.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
Karlia
Fast det kommer du ju ifrån om du låter din anhöriga äga en del av lägenheten. Bostadsrätt är vad det är.

Kan du köpa litet radhus med äganderätt kan du hyra ut hur mycket du vill.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
N nht1 skrev:
Men då tycker jag det är ett systemfel när man inte kan hjälpa sina anhöriga med ett boende. Vill påstå att det inte finns mindre lägenheter som är äganderätt till försäljning inom Stockholms län om det som nämnt tidigare inte är nyproduktion och väldigt stora och dyra lägenheter.
Jag har full förståelse för att det är problematiskt för det du vill göra för din anhörige och det är svårt att ha åsikt eller komma med förslag på vad ni kan göra utan att veta mer om omständigheterna. Däremot vänder jag mig mot att det skulle vara ett systemfel, eftersom lagstiftaren just med bostadsrätter har ansett att ägaren ska bo i lägenheten och velat undvika upplägg som det ni vill göra. Det är med vilja man omöjliggjort upplägget, det har inte uppstått för att man "missade" det.
 
  • Gilla
eb86 och 7 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Fast det kommer du ju ifrån om du låter din anhöriga äga en del av lägenheten. Bostadsrätt är vad det är.
Som jag har nämnt tidigare i tråden så finns det inget lagstöd att kräva att föreningen ska godkänna ett sådant upplägg.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
BeaumontX BeaumontX skrev:
Jag har full förståelse för att det är problematiskt för det du vill göra för din anhörige och det är svårt att ha åsikt eller komma med förslag på vad ni kan göra utan att veta mer om omständigheterna. Däremot vänder jag mig mot att det skulle vara ett systemfel, eftersom lagstiftaren just med bostadsrätter har ansett att ägaren ska bo i lägenheten och velat undvika upplägg som det ni vill göra. Det är med vilja man omöjliggjort upplägget, det har inte uppstått för att man "missade" det.
Menar inte att det är fel med bostadsrätt även om jag tycker att den behöver vidareutvecklas med tiden men hela boendesystemet i Sverige är fel när det inte går att få tag i ett boende trots att man har pengar. Hus eller radhus är ofta för dyft för oss så det går inte tyvärr.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
N nht1 skrev:
Menar inte att det är fel med bostadsrätt även om jag tycker att den behöver vidareutvecklas med tiden men hela boendesystemet i Sverige är fel när det inte går att få tag i ett boende trots att man har pengar. Hus eller radhus är ofta för dyft för oss så det går inte tyvärr.
Ja, grundproblemet är att det byggs för få bostäder i förhållande till behovet. I alla fall i storstäderna.

Har ni undersökt alternativet hyresrätt med dig som borgensman?
 
BeaumontX BeaumontX skrev:
Ja, grundproblemet är att det byggs för få bostäder i förhållande till behovet. I alla fall i storstäderna.
[Off Topic]Grundproblemet är att hela hyresmarknaden är sönderreglerad vilket skapar en konstlad bostadsbrist. Det finns ingen brist på nyproducerade lägenheter med väldigt hög hyra. Däremot finns det en stora pengar att tjäna på att hyra ut underprissatta lägenheter svart, vilket naturligtvis gör att inga sådana lägenheter sägs upp frivilligt och bostadsbristen blir ett faktum. Hade vi infört en liknande reglering för hyrbilar hade även där uppstått en brist. Marknader där pris och efterfrågan möts saknar köer, som exempelvis Bryssels bostadsmarknad.[/Off Topic]

När min dåvarande svärfar gick bort bodde hans sambo med barn i hans hus. Hon hade ingen möjlighet att ta över huset. Det såldes och för delar av arvet införskaffades en bostadsrätt som min dåvarande fru med syskon köpte, med avsikten att sambon med barn skulle flytta in, och alltså bo i andrahand, Efter ett år beslöt BRF-styrelsen att inte godkänna förlängningen av andrahandsupplåtelsen. Jag formulerade då en fyrasidig ansökan till Hyresnämnden (bland annat med stöd av proposition 2013/14:142 Ökad uthyrning av bostadsrättslägenheter) för att den vägen få tillstånd. Som parantes kan man tillägga att efter att styrelsen blev varsko min ansökan till Hyresnämnden skickade de ett rekommenderat brev till min dåvarande fru där de godkände vår ansökan :)

Tidigare krävdes beaktansvärda skäl för att Hyresnämnden skulle godkänna en andrahandsupplåtelse. Efter regeringens proposition ovan krävs numera endast skäl. Om det är en nära anhörig som inte har så många andra boendealternativ skulle jag säga att sannolikheten att Hyresnämnden skulle godkänna en ansökan även om styrelsen säger nej, är god.

Du har ingen skyldighet innan du blir beviljad medlemskap i föreningen att berätta om dina planer, och jag skulle nog inte göra det heller.

Däremot är det osannolikt att hyresnämnden skulle godkänna andrahandsupplåtelse under alltför lång tid. Du bör därför nog inte betrakta det här alternativet som en långsiktig lösning.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag tror inte att dte behöver vara ett problem att få hyra ut till en anhörig. Det finns lite text om det här:

https://www.domstol.se/amnen/hyra-b...bostadsratt/hyra-ut-bostadsratt-i-andra-hand/

Du skall inte vara rädd för att kontakta styrelsen i en förening där du överväger att köpa en bostadsrätt, och ställa frågor. Passa samtidigt på med frågor om underhållsplaner osv. I de flesta fall kommer styrelsen att svara även om du ännu inte är medlem.

Strikt formellt är det två möjliga problem. Dels om du kan beviljas medlermskap, när syftet med köpet inte är att bosätta sig själv. Dels hur föreningen ser på andrahnadsuthyrning till en närstående. Det är ett fall som "oftast" godkänns idag.

Föreningen kommer inte att kunna ge en garanti om hur de resonerar innan du köpt, och ansöker formellt. Men om du får ett svar att det är OK, så kan du lite på det till 99,5%.

Om mäklaren är vettig, så ordnar även mäklaren fram uppgifter om hur föreningen ser på detta (lita dock ALDRIG på vad en mäklare säger, kolla själv med föreningen innan du binder dig till ett köp).

I föreningen där jag var ordf. för ca 30 år sedan var det förvånansvärt sällan någon spekulant tog kontakt och ställde frågor. Vår förening hade ca 800 bostadsrätter, och ca 150 överlåtelser per år. Ändå blev jag bara kontaktad 2 - 3 ggr per år av spekulanter.

Just uthyrning till nära anhörig var något vi regelmässigt godkände, trots att det på den tiden inte fanns bland de "obligatoriskt" godkända skälen för uthyrning. Fast jag kan inte påminna mig något fall där det gällde något annat än uthyrning till studerande barn.
 
  • Gilla
Myckling
  • Laddar…
globaljuggler globaljuggler skrev:
Däremot är det osannolikt att hyresnämnden skulle godkänna andrahandsupplåtelse under alltför lång tid. Du bör därför nog inte betrakta det här alternativet som en långsiktig lösning.
Praxis med nya lagstiftningen är 3 år. Som jag har förstått tittar man dock mer idag på rimligheten i att ägaren kommer att flytta tillbaka till lägenheten.
 
BeaumontX BeaumontX skrev:
Det är en upplåtelse i andra hand.
Ja det är klart det är en andrahandsupplåtelse per definition. Jag tänker att man kan ha den dialogen med styrelsen innan man ev. köper bostadsrätten och förtydligar det genom ett avtal för att undanröja misstanken att den ska hyras ut i andra hand för att tjäna pengar utan mer för att hjälpa en anhörig. Styrelsen kan ju säga ok till andrahandsuthyrning och med ett avtal om vem som ska bo i lägenheten kan de eventuellt känna sig tryggare med beslutet. Bara en möjlighet som dök upp i mitt huvud.
 
C
BeaumontX BeaumontX skrev:
Praxis med nya lagstiftningen är 3 år. Som jag har förstått tittar man dock mer idag på rimligheten i att ägaren kommer att flytta tillbaka till lägenheten.
Jag har tittat lite på praxis enligt den nya lagstiftningen. Tre år får nog ses som någon sorts maxtak i de flesta fall, helt rätt. Nålsögat är rätt öppet första året för att sedan krympa rejält för varje år som går. Men ett undantag är faktiskt vid upplåtelse till nära anhörig, där det ansetts finnas skäl för längre uppåtelser. Nu publicerar ju förvisso inte hyresnämnden utfallen öppet (vad jag hittat iallafall) så det är sammandrag jag läst och man kan ju tänka sig att skälen vid upplåtelse till anhörig kan variera ganska brett, så man kan förmodligen inte generalisera.
 
Redigerat:
Som tidigare skrivits i tråden så får ni ange att den som skall bo är delägare i bostadsrätten om än i minoritet så kan ni lösa det på det viset. Och som också skrivs så vart inte rädd att kontakta styrelse etc. själv eller via mäklare och berätta om den tänkta situationen. Börja där och att läsa igenom BRFs stadgar är mitt tips
 
N nht1 skrev:
Hur kan man i Sverige ordna ett boende åt en anhörig om hen ej har möjlighet att köpa eller stå som ägare på denna bostad själv? Det handlar alltså inte om någon andrahandsuthyrning för att tjäna pengar eller investera i någon bostad utan lösa en boende situation år en närstående skötsam person.


Bostadsrättslagen och föreningens stadgar skapar ju då problem om det inte godkänner andrahandsuthyrning eller att bostaden är en äganderätt.

Hur går man till väga?
Ring upp och prata med ordförande och förklara situationen. Inom familj har en del föreningar enligt stadgar rätt att hyra ut.
Problemet för BRF:er är att uthyrda lägenheter oftast innebär att de boende inte är aktiva i föreningen och därmed stjälper över arbete på andra medlemmar.
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.