För några dagar sen var jag på taket och skrapade bort snö. Sen efter jag klättrade upp på taket insåg jag att det kan vara asbest tak. Jag insåg att några plattor var spruckna trasiga. Nedan bifogar jag en bild på en trasig bit av en takpanna. Kan det vara asbest i den? Och om det skulle vara asbest hur vårdar jag det? Sitter ganska mycket mossa som behöver bort.
 
  • Närbild på hand som håller en bruten, mögellägrade takpannabit som misstänks innehålla asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en hand som håller en trasig takpanna-bitar, eventuellt innehållande asbest, med synliga sprickor och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en hand som håller en sprucken och möglig takpannebit som misstänks innehålla asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker spontant att den ser ut att vara för tjock/fel form för att vara en eternitpanna.. skulle tippa på betong..

Men helt säker kan man bara vara om man skickar på provning..
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
så där ser inte eternittakpannor ut.
Det där är troligtvis betong
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Skicka in en bit för analys. Kostar runt 1000 kr och det är det helt klart värt. Det går inte säkert säga något utifrån bara bilderna och du riskerar att få tvärsäkra svar från personer som faktiskt inte vet vad de pratar om (dock inte de två tidigare svaren i denna tråd). För även om det inte ser ut som eternit så är det värt en analys för att vara helt säker. (OBS. Bryt inte av en bit för analysen utan skicka in den minsta biten som du har.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.