Hej!

Vi flyttade in i nyproduktion för tre månader sedan och har haft en del fel sedan dess. Det började redan vid besiktningen. Diskho i köket hade >massvis< med repor, detta nämnde besiktningsmannen att det gör ingenting - det blir ju ändå repor när man använder den! Men har inte vi rätt att flytta in i ett felfritt boende ändå?

När vi väl flyttade in hade ingen flyttstädning gjorts. Det var byggdamm ÖVERALLT och väggarna var otroligt smutsiga. Vi fick alltså börja med att flyttstäda. Här hade vi även inplanerad flyttfirma som fick skjutas fram.

Samma dag som vi flyttade in gick min pappa (besiktar på sitt jobb) en runda för att se över allt. Han fann många fel, såsom sprickor i kakel, hack i bänkskiva, söndrig klinker i hall och badrum m.m.

Efter hand har fler fel uppstått - vi har ej kunnat komma in i lägenheten pga fel på låset. Detta felanmäldes såklart, fick svar att de skickar vidare till arbetare. Nu var detta två månader sedan och inget har hänt.

Det kommer ske en ombesiktning så småningom men skjuts fram hela tiden pga Corona. Vi är nu rädda att de kommer säga att vi har orsakat dessa ovan nämnda saker själva, trots att vi dokumenterat allt med bilder och tid.

Eftermarknadsansvarig är totalt nonchalant, svarar inte på någonting man frågar om/felanmälan, bara skjuter undan. Detta är även ett problem andra boende har haft.

Vad har vi för rätt på vår sida? Om våra problem inte tas på allvar, kan man anmäla detta någonstans? Självklart vill vi ha ett boende utan små ”slarvfel” som vi i sin tur måste fixa själva inför kommande försäljningar och dylikt.

Tack för er hjälp!
 
  • Ledsen
Saintus
  • Laddar…
Det låter inte alls kul! Vem är det som har byggt lägenheten, vem köpte ni den av?

Det är viktigt att ni tar bilder och klagar så fort ni upptäcker ett fel. Dokumentera allt.
 
I regel görs bara en grovstädning så flyttstäd får man själv ombesörja.

Har man dokumenterat och påpekat skador och brister vid inflytt så har dom svårt att påpeka att det är ni som vållat det.

De flesta felen upptäcker man vid den första storstädningen, denna göra i regel innan inflyttning så perfekt tillfälle att dokumentera allt.

Har man tex missat ett stort jack i bänkskivan och först upptäckt det efter ett par månader så är det definitivt svårare att bevisa att det fanns där från början, vilket i sig är rimligt.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det låter inte alls kul! Vem är det som har byggt lägenheten, vem köpte ni den av?

Det är viktigt att ni tar bilder och klagar så fort ni upptäcker ett fel. Dokumentera allt.
Allt är dokumenterat så fort det är upptäckt.
 
dd88 dd88 skrev:
I regel görs bara en grovstädning så flyttstäd får man själv ombesörja.

Har man dokumenterat och påpekat skador och brister vid inflytt så har dom svårt att påpeka att det är ni som vållat det.


De flesta felen upptäcker man vid den första storstädningen, denna göra i regel innan inflyttning så perfekt tillfälle att dokumentera allt.

Har man tex missat ett stort jack i bänkskivan och först upptäckt det efter ett par månader så är det definitivt svårare att bevisa att det fanns där från början, vilket i sig är rimligt.
Som sagt, grovstädning hade de inte ens gjort. Byggdamm överallt känns inte ok. När vi storstädade märkte vi jack i bänkskivan, en dag efter inflytt.
 
  • Gilla
Matsok
  • Laddar…
Grovstädning är i regel att plocka bort byggmaterial, större tejp och limrester samt gå ett varv med en borste.

Aldrig varit med om att kunna flytta in utan en ordentlig storstädning. Sen finns det givetvis olika grader av vad man kan acceptera, men man ska inte ha höga förväntningar iaf.
 
dd88 dd88 skrev:
Grovstädning är i regel att plocka bort byggmaterial, större tejp och limrester samt gå ett varv med en borste.

Aldrig varit med om att kunna flytta in utan en ordentlig storstädning. Sen finns det givetvis olika grader av vad man kan acceptera, men man ska inte ha höga förväntningar iaf.
Det har jag ingen aning om hur det brukar vara. Men vi tog upp detta på besiktningen (1 vecka innan inflytt) och de nämnde att en städfirma skulle vara där och städa bort allt byggdamm m.m innan vår inflytt. Så någon typ av städning hade vi förväntat oss.
 
Aldrig gått med på detta!
Tänk då på det du inte ser!
 
J jannebmw skrev:
Aldrig gått med på detta!
Tänk då på det du inte ser!
Jag är väldigt pedantisk av mig och hur väldigt ”rent och fräscht” hemma, så det mesta hittade jag direkt. Men oavsett hur noggrann man är att kika dyker det ju alltid upp nya slarvfel.

Vad har jag för rätt på min sida? Vem går man vidare med detta till om problem ej blir lösta?
 
Är det en brf eller äger ni hus och fastigheten?
 
H Huruvida skrev:
Är det en brf eller äger ni hus och fastigheten?
Brf
 
N NathalieH skrev:
Hej!

Vi flyttade in i nyproduktion för tre månader sedan och har haft en del fel sedan dess. Det började redan vid besiktningen. Diskho i köket hade >massvis< med repor, detta nämnde besiktningsmannen att det gör ingenting - det blir ju ändå repor när man använder den! Men har inte vi rätt att flytta in i ett felfritt boende ändå?

När vi väl flyttade in hade ingen flyttstädning gjorts. Det var byggdamm ÖVERALLT och väggarna var otroligt smutsiga. Vi fick alltså börja med att flyttstäda. Här hade vi även inplanerad flyttfirma som fick skjutas fram.

Samma dag som vi flyttade in gick min pappa (besiktar på sitt jobb) en runda för att se över allt. Han fann många fel, såsom sprickor i kakel, hack i bänkskiva, söndrig klinker i hall och badrum m.m.

Efter hand har fler fel uppstått - vi har ej kunnat komma in i lägenheten pga fel på låset. Detta felanmäldes såklart, fick svar att de skickar vidare till arbetare. Nu var detta två månader sedan och inget har hänt.

Det kommer ske en ombesiktning så småningom men skjuts fram hela tiden pga Corona. Vi är nu rädda att de kommer säga att vi har orsakat dessa ovan nämnda saker själva, trots att vi dokumenterat allt med bilder och tid.

Eftermarknadsansvarig är totalt nonchalant, svarar inte på någonting man frågar om/felanmälan, bara skjuter undan. Detta är även ett problem andra boende har haft.

Vad har vi för rätt på vår sida? Om våra problem inte tas på allvar, kan man anmäla detta någonstans? Självklart vill vi ha ett boende utan små ”slarvfel” som vi i sin tur måste fixa själva inför kommande försäljningar och dylikt.

Tack för er hjälp!
Verkar vara en skitbyggfirma som slarvat så.. ring Expressen o häng ut dom, lyssna med grannar och kolla deras problem. Det lär nog finnas lite över allt..gå samman!
 
  • Gilla
Saintus
  • Laddar…
Har inte speciellt bra koll för vad som gäller vid brf. Men generellt så är man som bostadsrättsinnehavare inte part i besiktningarna (brf har beställt av entreprenör och dessa är parter). Kan vara så att ev. tillval som går över det som brf har i avtalet med entreprenören är upptagna i ett avtal mellan dig som bostadsrättsinnehavare och entreprenören. Då finns ett direkt partsförhållande. Troligen kan du behöva gå på brf:en så den i sin tur kan samla upp brister. Beror ju på upplägget i ditt fall och hur avtalen ser ut.
 
W widde1 skrev:
Verkar vara en skitbyggfirma som slarvat så.. ring Expressen o häng ut dom, lyssna med grannar och kolla deras problem. Det lär nog finnas lite över allt..gå samman!
Många grannar som har problem. Vi tänker vänta till slutbesiktning (om 1-2 mån beroende på Corona), och får vi ej hjälp med våra problem går vi vidare med det..
 
H Huruvida skrev:
Har inte speciellt bra koll för vad som gäller vid brf. Men generellt så är man som bostadsrättsinnehavare inte part i besiktningarna (brf har beställt av entreprenör och dessa är parter). Kan vara så att ev. tillval som går över det som brf har i avtalet med entreprenören är upptagna i ett avtal mellan dig som bostadsrättsinnehavare och entreprenören. Då finns ett direkt partsförhållande. Troligen kan du behöva gå på brf:en så den i sin tur kan samla upp brister. Beror ju på upplägget i ditt fall och hur avtalen ser ut.
Brf har en sida för felanmälan där man anmäler allt man finner direkt. Ännu inget åtgärdat, allt skylls på Corona.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.