Hej,

Om jag vill byta ut en takpanel som ligger mellan två andra, behöver jag demontera resterande paneler ända till kanten? eller kan jag bara plocka ut den som ska bytas?

Bifogar bild. Den panelen med spotlight är den jag vill byta ut. Tack på förhand.
 
  • Tak med infällda spotlightpaneler, en panel med spotlight lyser, vid en stenvägg och fönster med gardiner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sam1981 Sam1981 skrev:
Hej,

Om jag vill byta ut en takpanel som ligger mellan två andra, behöver jag demontera resterande paneler ända till kanten? eller kan jag bara plocka ut den som ska bytas?

Bifogar bild. Den panelen med spotlight är den jag vill byta ut. Tack på förhand.
Det beror helt på vad det är för undertak.
Kan vara både gips plank och då är det bara att byta.
Kan också vara spontade spånskivor och då är det lite mer jobb.
Lossa på spotlighten så ser du vad det är.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Det beror helt på vad det är för undertak.
Kan vara både gips plank och då är det bara att byta.
Kan också vara spontade spånskivor och då är det lite mer jobb.
Lossa på spotlighten så ser du vad det är.
Tack,

Kan ju ge lite mer information. Upprinnelsen till detta jobb är att den delen av innertaket hänger ner lite, vet ej varför, så jag tog och borrade några skruvar i tron att jag skulle skruva upp de i reglarna som jag trodde satt ovanför. Dessa skruvar tog inte emot någonstans (trots att när jag trycker upp panelen så känns det som att det ska finnas en regel där).

När jag tittar in i hålen för spotlights så ser jag bara huset för lampan, ser inget mer. När jag tittar från vinden ner igenom isoleringen så är det svårt att se vad det är för undertak.

Dessa är de paneler jag har https://www.bauhaus.se/takpanel-forestia-12x620x1220mm
 
Den du länkar till är spontad och då får du inte ner den hel. Du kan ju såga upp den och ta ner i småbitar för att sen köpa en ny som du kapar sponten på och återmonterar.

Jag hade nog flyttat undan isoleringen och kompletterat med nån regel som du kan fästa skivan i.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
P para skrev:
Den du länkar till är spontad och då får du inte ner den hel. Du kan ju såga upp den och ta ner i småbitar för att sen köpa en ny som du kapar sponten på och återmonterar.

Jag hade nog flyttat undan isoleringen och kompletterat med nån regel som du kan fästa skivan i.
Jag behöver ändå flytta och byta ut skivan eftersom jag nu har förstört den med skruvar (när jag trodde att jag kunde skruva upp den i den antagna regeln).

Så du menar att jag kan skära ut bara den, och ersätta den med en ny regel utan att behöva gå ut ända till kanten och börja därifrån? Hur kan jag fästa den nya regeln? Kan jag klicka in den på samma sätt som den jag tar ut satt?
 
Sorry, I mitt andra stycke ovan byt ut alla "regel" mot "panel".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.