M
Vad finns för alternativ till att gjuta platta på mark för att få en - för permanentboende - okej och godkänd lösning på grundläggning? Vad jag sett är gjutning av ny platta något som en del gånger kan få en kostnad att dra iväg, men finns några bra och hållbara alternativ för en tillbyggnad om grundhuset är byggt på platta på mark?
 
Om det befintliga huset har en platta på mark så är det att föredra att fortsätta med detta i utbyggnaden. Andra typer av grundläggning har en högre byggnadshöjd vilket isf kommer innebära att man får gräva sig ner under den bef. plattans nivå för att få samma golvnivå.
 
  • Gilla
milimani
  • Laddar…
Det beror lite på förutsättningarna på plats och vad det är för hus som ska stå på grunden. Behöver man påla t ex så kan platta vara det bästa alternativet. Sen kräver ju de flesta andra lösningar att huset har ett bärande golvbjälklag.
Men jag slår ett slag för varmgrund.
 
  • Gilla
milimani
  • Laddar…
M
B bossespecial skrev:
Om det befintliga huset har en platta på mark så är det att föredra att fortsätta med detta i utbyggnaden. Andra typer av grundläggning har en högre byggnadshöjd vilket isf kommer innebära att man får gräva sig ner under den bef. plattans nivå för att få samma golvnivå.
Vad är det för skillnad på höjd ungefär?
 
M
useless useless skrev:
Det beror lite på förutsättningarna på plats och vad det är för hus som ska stå på grunden. Behöver man påla t ex så kan platta vara det bästa alternativet. Sen kräver ju de flesta andra lösningar att huset har ett bärande golvbjälklag.
Men jag slår ett slag för varmgrund.
Tack, skall kolla upp vad det innebär!
 
M
H håbbe1961 skrev:
Hej, Ofta kör man med krypgrund. Snabbats att bygga. Alternativ mura en leca grund
[länk]
Tack för förslag. Att gjuta ny platta verkade som det kunde dra upp kostnad rätt högt så alternativ som är bra är välkomna.
 
M milimani skrev:
Vad är det för skillnad på höjd ungefär?
Det är svårt att svara på utan det beror på befintliga grunden, den omgivande marken samt utformningen av utbyggnaden. Jag rekommenderar att fortsätta med samma typ av grund.
 
  • Gilla
robertua
  • Laddar…
M
B bossespecial skrev:
Det är svårt att svara på utan det beror på befintliga grunden, den omgivande marken samt utformningen av utbyggnaden. Jag rekommenderar att fortsätta med samma typ av grund.
Förstår, men det kan leda till att priset blir så högt att utbyggnaden kanske inte blir av om jag läser priser korrekt att gjuta platta. Det är såklart något jag ska kika vidare på priserna för, men vad jag förstår hittills är det den dyrast möjliga lösningen.
 
Man får räkna på helheten. Jag vet inte exakt vad en platta kostar, men säg runt 2000:- per kvadratmeter med underarbete? Då har du å andra sidan ett komplett isolerat golvbjälklag med golvvärme.
Ska du göra en krypgrund så har du fortfarande en hel del markarbete i form av bortgrävning av översta marklagret och packning av grusbädd där murarna ska stå. Sen tillkommer ett bärande golvbjälklag med isolering och eventuell golvvärme om man vill ha det.
Så beroende på vad det är för typ av hus och vem som gör vad så är det kanske inte så stor prisskillnad?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.