Hej, jag tänkte höra vad man får och vad man bör inte bör elda med i kamin.
Självklart torr ved men tänker främst på tändningen. Har använt en del tidningspapper men det börjar sina då jag inte prenumererar på någon tidning. Däremot har jag exempelvis en del julklappapapper hemma, en hel del kartonger, så som flingkartoner men även mjöl kartonger (vilket jag förstått att man inte ska elda pga plasten i kartongen), papperspåsar från diverse butiker mm.
 
Allt cellulosa-baserat går bra, alltså obehandlade fraktioner av trä, samt den mer finfördelade sorten, dvs papper.
Undvik fossil-baserat bränsle, som plast.
 
Allt papper går alltså bra? Julklappapapper, reklam mm? Pizza kartonger mm är ju utan plast och bör du kan bra alltså?
 
Jag tycker glansigt papper är väldigt svårt att tända med. Vet inte om det är nåt problem att elda det förövrigt.

Mjölkkartonger innehåller polyeten och polypropen och som jag förstått det inte så illa att tända med i liten skala men tror det är förbjudet i vissa kommuner och naturvårdsverket gillar det inte.
 
Tomture61
L lagerwall88 skrev:
Hej, jag tänkte höra vad man får och vad man bör inte bör elda med i kamin.
Självklart torr ved men tänker främst på tändningen. Har använt en del tidningspapper men det börjar sina då jag inte prenumererar på någon tidning. Däremot har jag exempelvis en del julklappapapper hemma, en hel del kartonger, så som flingkartoner men även mjöl kartonger (vilket jag förstått att man inte ska elda pga plasten i kartongen), papperspåsar från diverse butiker mm.
Undvik att tända I kaminen med papper, blir mycket sot / sotflagor av detta som du sprider utomhus genom skorstenen .
Lägg in 2 vedklabbar , finhuggen tändved (10 x10 mm ) 4 långa + 2 korta , åk till Clasohlsson och köp tändkuber , tog ngr brasor men nu tänder jag med 1 st kub .
Förpackning med 100 tändkuber från Clas Ohlson för eldstäder och grillar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hank_Ö och 3 till
  • Laddar…
L lagerwall88 skrev:
Hej, jag tänkte höra vad man får och vad man bör inte bör elda med i kamin.
Självklart torr ved men tänker främst på tändningen. Har använt en del tidningspapper men det börjar sina då jag inte prenumererar på någon tidning. Däremot har jag exempelvis en del julklappapapper hemma, en hel del kartonger, så som flingkartoner men även mjöl kartonger (vilket jag förstått att man inte ska elda pga plasten i kartongen), papperspåsar från diverse butiker mm.
Tändkub + 4-5 smala torrved! Undervik att bränna papper då de bildar sot
 
Näver och tyre är utmärkta för att få igång en eld
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 3 till
  • Laddar…
Tyre? Blir de inte mycket illaluktande rök då?
 
Inte om du använder rätt mängd, jag tände nyss med en bit 10cm lång och kanske halva lillfingrets tjocklek.
 
Det absolut viktigaste är att inte elda plast. Bildar en mängd cancerogena ämnen. Papper med färgtryck tillverkat i Sverige är ofarligt men i utländskt papper kan färgerna vara giftiga. Samtidigt så brinner ju papper med färg väldigt dåligt jämfört med dagstidningar så det känns lite meningslöst att elda det överhuvudtaget.
 
F fribygg skrev:
Inte om du använder rätt mängd, jag tände nyss med en bit 10cm lång och kanske halva lillfingrets tjocklek.
Ok. Jag har nåt gammalt uttjänt däck till släpvagnen jag kan skära upp i remsor och testa med.
 
  • Haha
  • Wow
Krokben och 4 till
  • Laddar…
Jag tänder oftast med småstickor av faner som var skydd mellan tegelpannor (har några årsförbrukningar kvar att hugga upp) och lite mindre klabbar. Kör med handhållen gasolbrännare från Biltema, brukar bli bra fart på brasan.
 
  • Gilla
FDT
  • Laddar…
+1 för Biltemas minibrännare som startmotor
 
L lagerwall88 skrev:
Allt papper går alltså bra? Julklappapapper, reklam mm? Pizza kartonger mm är ju utan plast och bör du kan bra alltså?
Sånt glansigt papper som är i kataloger, magasin och juklappspapper brinner dåligt och ger mest en massa aska. Wellpapp däremot (pizzakartonger t ex) är obehandlat och funkar fint att tända med!
Men håller med ovanstående: det bästa är förstås näver och töre (som vi säger här) samt en nypa gammalt hederligt ved-smyll!
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Man kan annars snabbt tälja av lite mindre "flisor" från en större klabbe och använda - funkar prima och finns alltid tillgängligt så länge man har något att elda med :).
 
  • Gilla
PierrePierre och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.