Hej!
Nästa golvfråga: Vi kommer att lägga begagnad ekparkett, lamellparkett i rutor 22x22 cm, flytande på flytspacklat betongbjälklag. "Golvkillarna" som vår entreprenör har kontakt med ville limma dem på underlaget, men det vill inte vi. Då vill de istället limma ihop varje ruta med den bredvid, i kanterna. Det har jag aldrig hört talas om innan och är skeptisk. De menar att det minskar rörelser och sprickor i golvet, speciellt när det är begagnat.
Någon som vet något?
 
Mats-S
https://www.golvbranschen.se/rad-riktlinjer/golvguiden/lamellparkett
"Lamellparkett lägg normalt flytande men kan även hellimmas mot underlaget. Självbärande produkter med tjocklek 20 - 22 mm kan spikas/skruvas/limmas mot reglar."

Verkar som att du kan lita på golvkillarna, du kan ju knappast spika dom i ditt fall, återstår då att hellimma mot underlaget.

Eller?
 
Viktor80 Viktor80 skrev:
Hej!
"Golvkillarna" som vår entreprenör har kontakt med ville limma dem på underlaget, men det vill inte vi.
Hej!
Hur vill ni göra då? Eller hur skulle du vilja att installationen görs? Flytande går ej. Att skruva/spika går, men inte utan att först lägga ångspärr och sedan golvspån. Jag skulle vilja säga att limma mot underlaget är ett bra alternativ!
 
TRJBerg
U Utdelning skrev:
Hej!
Hur vill ni göra då? Eller hur skulle du vilja att installationen görs? Flytande går ej. Att skruva/spika går, men inte utan att först lägga ångspärr och sedan golvspån. Jag skulle vilja säga att limma mot underlaget är ett bra alternativ!
Varför behövs ångspärr?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Varför behövs ångspärr?
För att fukt från betongen/ flytspacklet inte ska vandra upp i spånskivan.
 
TRJBerg
U Utdelning skrev:
För att fukt från betongen/ flytspacklet inte ska vandra upp i spånskivan.
Ok, det är ju logiskt. Hur gammalt måste betonggolvet/flytspacklet vara för att man ska slippa det?
 
Tack för svar!
Jag själv vill att golvet ska läggas flytande, precis som det har legat innan, utan lim någonstans. Jag gillar inte den helstumma känslan i golv som sitter fast mot betong. Och jag har aldrig hört talas innan om att limma ihop i kanterna, men jag är så klart inte golvläggare så vad vet jag. Blir lite osäker bara på om de här killarna har full koll på vad de pysslar med. De säger att eftersom det är ett gammalt lamellgolv som inte har klickkanter så bör det limmas ihop.
 
Ja hur ska du annars få det att sitta ihop om du varken ska limma det neråt eller kant mot kant?
Du måste ju ha en rörelsefog mot väggarna på 5-10mm
 
Viktor80 Viktor80 skrev:
Tack för svar!
Jag själv vill att golvet ska läggas flytande, precis som det har legat innan, utan lim någonstans. Jag gillar inte den helstumma känslan i golv som sitter fast mot betong. Och jag har aldrig hört talas innan om att limma ihop i kanterna, men jag är så klart inte golvläggare så vad vet jag. Blir lite osäker bara på om de här killarna har full koll på vad de pysslar med. De säger att eftersom det är ett gammalt lamellgolv som inte har klickkanter så bör det limmas ihop.
Jag har då definitivt limmat ihop spontat golv liknande klickgolv, var förvisso på 90-talet. Låg fint i ett par decennier.
 
Flytande golv innebär inte att det inte sitter ihop. Det är att det inte sitter fast mot underlaget.

Är det inte ett klickgolv med låsningar måste man limma i alla skarvar om man inte limmar det mot betongen. Annars kan det dela på sig där det känner för det när det rör på sig.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Ok, det är ju logiskt. Hur gammalt måste betonggolvet/flytspacklet vara för att man ska slippa det?
Ska man gå på golvtillverkarnas rekommendationer så spelar tiden inte någon roll. De tycker att man alltid ska ha plast vid betongunderlag eller vid golvvärme.

Om man nu inte limmar ner det då..
 
TRJBerg
U Utdelning skrev:
Ska man gå på golvtillverkarnas rekommendationer så spelar tiden inte någon roll. De tycker att man alltid ska ha plast vid betongunderlag eller vid golvvärme.

Om man nu inte limmar ner det då..
Då har man lärt sig nått nytt. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.