Skippa taket och dess kostnad!
https://soltechenergy.com/uploads/2020/01/Carisma-Soltech-Laggning-2019-LU-1204.pdf
Lägg ett soleltak direkt då finns det en takpanna från Benders att fylla ut med så hela taket ser enhetligt ut!
Det är en investeringskostnad att ta hänsyn till men överskottsel kan man tryckande ner i en skön pool!
Jag badar ute året runt i 39˚C pool även när jag får skotta snö fram till poolen och det är -15˚C
 
  • Gilla
Yaax och 1 till
  • Laddar…
Om du ska bygga nytt så ska du fokusera på att integrera solcellerna och göra det snyggt. Använd hela taket i söderläge. Se till att ventilationer går upp på andra sidan så att de inte är i vägen.
Hur många A din anläggning klarar och vilket abonnemang du väljer är olika saker. Installera för 32A och sen kan du välja 16A säkring om du vill.
Bidraget på 60 öre varar ej för evigt, om några år är det borta. 14 000 kWh låter litet. Sätt in ackumulatortank/stor vvb redan från början. Om 10 år har du både elbil och laddhybrid. Skaffa disk/tvätt som startar när eltillgången är god. Tänk teknikutveckling framåt som tar tillvara egenproducerad el.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Bygga nytt och integrera med taket är en bra ide, men kommer bygga med totalentreprenad (troligtvis med Trivselhus) och ser inte detta som ett alternativ hos dom utan dom samarbetar med Nibe och deras solpaneler
 
När du väljer storlek, producera helst lika mycket som din normala årsförbrukning. Välj en anläggning och begär att få Ferroamp som växelriktare. Svensk uppfinning med inbyggd fasfördelning och bästa appen för övervakning. Kan senare uppgraderas med kommande billaddare antagligen under 2022 enligt dem själva. Kan senare eller direkt även kopplas mot batterilagring.
 
  • Gilla
PurreP
  • Laddar…
Läs på och läs på!
Dimensionera efter framtiden och utbyggbart för framtida behov.

Vi fick först en offert på 7 000 kWh men då skulle halva taket täckas vilket vi tyckte skulle se konstigt ut, så bad om en offert på täckning av hela (det mesta) taket på 15 000 kWh men skruvat ner till 13 000 kWh

Vår årsförbrukning ligger på cirka 13500 kWh/år och producerar cirka 14 500 kWh/år.

Nu har i dagarna skaffat varsin elbil så det ska bli intressant och se hur mycket mer vi kommer att konsumera.
 
  • Hus med solpaneler täcker nästan hela taket, trädgård och en hund i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Vad kostade den anläggningen
A Anders D skrev:
Läs på och läs på!
Dimensionera efter framtiden och utbyggbart för framtida behov.

Vi fick först en offert på 7 000 kWh men då skulle halva taket täckas vilket vi tyckte skulle se konstigt ut, så bad om en offert på täckning av hela (det mesta) taket på 15 000 kWh men skruvat ner till 13 000 kWh

Vår årsförbrukning ligger på cirka 13500 kWh/år och producerar cirka 14 500 kWh/år.

Nu har i dagarna skaffat varsin elbil så det ska bli intressant och se hur mycket mer vi kommer att konsumera.
 
O
L Leif i Skåne skrev:
Skippa taket och dess kostnad!
[länk]
Lägg ett soleltak direkt då finns det en takpanna från Benders att fylla ut med så hela taket ser enhetligt ut!
Det är en investeringskostnad att ta hänsyn till men överskottsel kan man tryckande ner i en skön pool!
Jag badar ute året runt i 39˚C pool även när jag får skotta snö fram till poolen och det är -15˚C
Och hur får du panelerna att producera när det är täckta av snö, solen ligger lågt och endast är uppe 3timmar över horisonten.?

Jag har elbil, 8,6kw på taket.
Den stora återbäringen kommer när du tankar in solen i bilen. Då kan du mentalt spara 12:-/2kw/mil du kör med din nya Tesla.
Sen säljer du på ett fast abonnemang ca 50öre+avgift+skattesubvention.
Kallas att lura sig
 
H Henke1299 skrev:
Vad kostade den anläggningen
290’ men fick 30% tillbaka
 
  • Gilla
Fthor
  • Laddar…
Hej,
Jag tänker att man får välja vad man vill uppnå och sätter värde på. Om det är en strikt ekonomisk optimering bör man inte bygga för stort då man snabbt säljer överskottsproduktion till klart lägre värde per kWh (spotpris ca 30öre, nätnytta ca 3-5öre, påslag från elbolag ofta ca 10öre, eventuellt certifikatspris för gröna certifikat om man är registrerad för detta 5öre samt skatteåterbäringen på 60 öre), vilket ska jämföras med värdet/kostnad för köpt el inklusive moms och energiskatt etc som ofta hamnar på kring 1:50kr/kWh.

MEN! Man kan ju även sätta värde på att man producerar grön el och är del av omställningen till förnybart. Om vi jämför med privatbilismen är det sällan ekonomiskt försvarbart att köpa en stor SUV med extra stora fälgar och extrautrustning men det säljs ändå...

Själv har jag skaffat en anläggning på 10,8kW solceller plus ett batteri på 10,24kWh, där det senare i en ekonomisk analys betalat tillbaka sig precis innan det antagligen blir utslitet (dvs om 10-12år). Batteriet är ett litium-järnfosfat batteri som inte belastas av problematik med barnarbete i koboltutvinning. Växelriktaren är en hybrid-växelriktare med nödströmsutgång, dvs husets elsystem har två separata delar där ett par normcentraler alltid matas via växelriktare/batteri (men växelriktaren kan mata ut på den sidan även när batteriet är tomt) och ett par andra normcentraler som är kopplade mot hustes normala elsystem och service/inkommande el. Fördelen med ett helt separat elsystem för vissa delar av huset (som är helt fysiskt frånskilt från nätsidan) är att nödström kan slås på automatiskt, dvs jag behöver ingen manuell frånskiljare från nät för att få slå på nödström och därmed går den på automatiskt om nätet får strömavbrott. Min kombination av växelriktare och batteri startar kan även starta och producera el/ladda batteriet om det är strömavbrott vilket inte är fallet för de flesta solcellssystem (inte ens vanligt när det finns batteri som oftast integreras på samma sätt som likströmskretsarna från PV modulerna, dvs det finns en försegling som gör att växelriktaren inte får starta om det är strömlöst i det allmänna nätet detta för att undvika att det skickas ut ström på nät om någon reparerar etc)

Batteriet gör stor skillnad för hur mycket jag säljer. I somras hade vi ett flertal dygn när vi inte köpte en enda kWh men sålde en hel del. Den automatiska nödströmmen går till vissa delar av huset så att kylar, frysar, internet och vattenpumpen (egen brunn, bor långt ut i obygden) alltid har ström. Har även lagt ett par uttag i köket med nödström och kan snabbt konstatera att morgonkaffet vid ett par tillfällen smakat extra gott när det är strömlöst i grannskapet (visst jag har vedspis så det hade gått ändå) samt att man kan göra frukost och morgontoalett utan att tänka på att vattnet i hydroforen snart är slut...

Nödströmmen är något som är svårt att sätta ett strikt ekonomiskt värde på men jag hade inga problem att motivera den extra kostnaden för min partner som snabbt var med.

Nu har vi även elbil och det är både en bra affär och en förbannat bra känsla att ladda elbilen med egen solel (sen är det förstås bäst för miljön att inte köra alls).

Nu förstår jag också att alla kanske inte har ekonomisk möjlighet att göra precis vad man vill men om det finns lite pengar till att göra investeringar (om än onödiga) tänker jag att man ibland kan lämna siffrorna lite därhän och fundera på vad man ska prioritera. Att utveckla hemmet och framtidssäkra detta samtidigt som man gör något för miljön (och därmed kommande generationer) är en lätt prioritering.

Blev ett långt inlägg men i korthet har jag inte tänkt en gång på att pengarna är utbetalda efter att fakturan betaldes (man glömmer snabbt...) och jag har många kompisar som också installerat och alla säger samma sak: Varför gjorde vi det inte tidigare (och de flesta av oss säger även varför byggde vi inte större anläggning). Alltså är det bara att köra om pengarna ligger och skräpar. Har man solceller har man än mer anledning att vara glad när solen skiner...
 
  • Gilla
Phander och 9 till
  • Laddar…
Ä Äppelmustaren skrev:
Hej,
Jag tänker att man får välja vad man vill uppnå och sätter värde på. Om det är en strikt ekonomisk optimering bör man inte bygga för stort då man snabbt säljer överskottsproduktion till klart lägre värde per kWh (spotpris ca 30öre, nätnytta ca 3-5öre, påslag från elbolag ofta ca 10öre, eventuellt certif...
Helt rätt resonerat. Man kan inte se det som en bra investering rent ekonomiskt. I alla fall inte som det ser ut nu. Dock så finns det som du nämner andra incitament än de ekonomiska och det kan vara minst så viktigt. Dock så är säljarna av dessa anläggningar duktiga på att försöka sälja med argument att det är ekonomisk en bra affär men de glömmer alltid alternativkostnaden. Är tyvärr för mycket ekonom för att investera i det just nu så får göra mitt för miljön och investera pengarna i gröna aktier istället. :D
 
  • Gilla
PurreP
  • Laddar…
Man ska inte föringa investeringen i solel. Kan uttryckas att man köper en spargris med automatisk påfyllning. Vill påstå att avkastningen är bättre än att köpa aktier.
 
  • Gilla
Äppelmustaren
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
henke1299,
Att installera en så liten anläggning som bara ger 3100 kWh per år, kan inte vara vettigt. Det är en massa fasta kostnader vid installation av en solcellsanläggning som kostar ca lika även om du gör en 4 gånger större anläggning, t.ex. engångskostnad projekt, byggställning, kabeldragning, resekostnader och injustering med mera. Växelriktaren kostar inte mycket mer om den dubblas i effekt eller 4 dubblas.

En solcellsanläggning ger knappt något alls från 1 nov tom 28 feb. Som exempel, vår anläggning på ca 15 kWp installerad paneleffekt, ger ca 60 kWh under hela december, och i dec. förbrukar vi totalt ca 1650 kWh, men hela 2200 kWh produceras i maj och i maj förbrukar vi bara totalt ca 1100 kWh. Anläggningen producerar ca 13500 kWh/år. Huset drar totalt 14500 kWh/år inräknat egenproducerade strömmen. Vi egenkonsumerar sett över ett år 2700 kWh motsvarande 20 % av vår egenproducerade ström, mer är det inte.
Det var mindre än jag trodde, 20%. Det motsvarar att produktionen täcker egenkonsumtionen 8h per dygn i sju månader och noll där emellan.

Går det inte att styra mer av konsumtionen till perioden när solcellerna verkar? Det kanske är mariginellt...
 
Är det någon som är påläst om förväntningen på framtida elpriser?

Vi kommer ju behöva ofantligt mycket mer el för att ställa om samhället till fossilfritt, särskilt om vätgas framställd genom elektrolys ska spela en viktig roll.

Jag kommer ihåg den är rapporten från BCG för Skellefteå Kraft från 2018:
Graf över historiska och förväntade framtida elpriser med och utan förnybar produktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I den tror man på i princip en fyrdubbling av elpriserna på sikt. Det pratas även om stora brister kring STHLM i relativt närtid, i samband med serverhall osv.

Det skulle göra en investering i solceller en hyfsad investering.

Jag har även svårt att fatta varför subventioneringen skulle tas bort. Men vad gäller egentligen? Är egenproducerad solcell bra eller är det för lite vid fel tidpunkt? Om man nu kan räkna hem en investering på 10 år så är det ju fullt möjligt att med rätta subventioner göra det tillräckligt attraktivt med resultatet att paneler på villor och bostadsrättsföreningar blir vanliga. Var och varannat hus. Men har staten anledning att göra det? Eller kan även staten placera sina pengar på betydligt bättre ställen? Tror den frågan är helt avgörande.
 
Det stämmer inte. Besparing köpt el omfattar även energiskatt och moms som man alltså slipper att betala för den elen man använder själv = Egenanvändning. När man säljer el tillbaka till elhandelsleverantören får man varken energiskatt eller moms.

Räkna med 1 kr/kWh i ersättning för försåld el totalt. Besparingen av köpt el blir ca 1,50 kr/kWh.
A Arnodt skrev:
jasula01,
Du har missuppfattat tinototem. Han har ännu inte byggt sitt hus.

Standardmässigt monteras i enfamiljshus en elcentral som kan ha maximalt 25 A mätarssäkringar. Elcentralen är konstruerad att få hantera max den strömmen på 25A. Elnätsbolaget drar då också standardmässigt en serviskabel som klarar den maximala strömmen 25A. Alltså elcentralen kan få ha mätsarsäkirngar upp till 25A, men måste givetvis inte ha så hög som 25A. Enfamiljshusägaren kan välja att skruva i mindre mätarsäkring, t.ex. 16A, eller 20A eller 25A. Men 32A går inte att skruva i och är förbjudet att skruva i.

Vill däremot enfamiljshusägaren framtida öka till mätarsäkring 32 A eller 63 A, då blir det dyrt. Ny elcentral måste monteras och ny serviskabel. Däremot väljs redan vid husets bygge en elcentral som klarar 32 A eller 63A, blir det inte nämnvärd högre kostnad. Elnätsbolaget lägger då en litet kraftigare serviskabel.

Det jasula01 säger tycker jag inte stämmer riktigt. Nämligen ström man säljer får man idag ca 1,3 kr/kWh och är ca vad det kostar att köpa en kWh. Man får ju 0,60 kr/kWh i skattereduktion och dessutom betalt för strömmen man säljer ca spotpris ca 0,60 kr/kWh plus nätnyttoersättning ca 0,05 kr/kWh. Därför kan man säga att ersättning för såld en kWh är ca samma som kostnad för att köpa en kWh. Sedan kan ju politruker i framtiden omkullkasta kalkylen.
 
M Messier1994 skrev:
Det var mindre än jag trodde, 20%. Det motsvarar att produktionen täcker egenkonsumtionen 8h per dygn i sju månader och noll där emellan.

Går det inte att styra mer av konsumtionen till perioden när solcellerna verkar? Det kanske är mariginellt...
Jo, du kan om du vill starta ugn, dammsugare, diskmaskin, tvättmaskin och tappa upp ett bad vid samma tillfälle under en klarblå junidag. Om du orkar...
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.