Hej,

Skulle behöva hjälp med vad jag behöver för att min rörmokare ska kunna koppla in de två acc tankar jag köpt.
Samtidigt som jag köpte dessa så köpte jag även med en laddomat (Typ LM-6) (se bilder) för jag förstod att jag behövde detta.

Jag är väldigt novis med detta men om jag förstått det rätt så behöver jag någon form av temp mätare som ska kopplas in på pannan för att laddomaten ska gå att koppla in.

Har bifogat lite bilder på mitt system, har ju två el patroner idag, en pump i systemet men enligt min rörmokare så behöver jag laddomaten för att driva runt vattnet i tankarna med.

Vad behöver jag komplettera med för att han ska kunna koppla in allting tror ni?

Skulle vara väldigt tacksam för hjälp, jag står helt fast och det är rätt kallt ute så vi eldar konstant.


1.md.jpg
2.md.jpg
3.md.jpg
4.md.jpg
5.md.jpg
6.md.jpg
7.md.jpg
8.md.jpg
 
Ingen?
 
Feffus Feffus skrev:
Hej,

Skulle behöva hjälp med vad jag behöver för att min rörmokare ska kunna koppla in de två acc tankar jag köpt.
Samtidigt som jag köpte dessa så köpte jag även med en laddomat (Typ LM-6) (se bilder) för jag förstod att jag behövde detta.

Jag är väldigt novis med detta men om jag förstått det rätt så behöver jag någon form av temp mätare som ska kopplas in på pannan för att laddomaten ska gå att koppla in.

Har bifogat lite bilder på mitt system, har ju två el patroner idag, en pump i systemet men enligt min rörmokare så behöver jag laddomaten för att driva runt vattnet i tankarna med.

Vad behöver jag komplettera med för att han ska kunna koppla in allting tror ni?

Skulle vara väldigt tacksam för hjälp, jag står helt fast och det är rätt kallt ute så vi eldar konstant.


[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
J jteg68 skrev:
någon form av temp mätare som ska kopplas in på pannan för att laddomaten ska gå att koppla in.

Du behöver en termostat på pannan som slår på och av laddomaten när temperaturen blir hög respektive låg. Den kan placeras på rörröret eller mot pannkroppen under isoleringen. Termoventiler har några varianter här
[länk]
Vill du verkligen bygga på tankar på din gammla panna och rörmokaren ska lägga några dagar på att koppla i ditt pannrum? Vill du fortsätta att elda med ved skulle skulle jag byta ut till nyare vedpanna. Finns många på blocket för en billig peng.
Hur stort är ditt hus? Var i landet är huset?
Om tankarna är på 500L/st så är det oftast för små ändå.. har själv 4,7M3 och skulle behöva mer...
Ved eldning handlar om hur ofta vill man elda, och när man eldar, hur länge vill man elda...
Var där VVB i ngn av tankarna?
Ser att du har en shunt, skaffa automatik till den.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.