Hej!

Håller på att bygga en innervägg som kommer att innebära ett hörn i en lite konstig vinkel. Om man inte snedkapar reglarna till syll och hammarband (45x70) kommer det att se ut såhär:

Illustration av två träreglar som inte är snedkapade och skapar ett mellanrum i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träreglar i konstig vinkel utan snedkapning vid konstruktion av innervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att snedkapa reglar så att det inte blir något mellanrum vid golv och tak är inget problem, men jag undrar lite hur man ska sätta OSB-skiva och sedan gips på vardera sida för att det inte ska bli för klent. Innerhörnet bör inte vara svårt, men hur blir det i ytterhörnet? En spontan tanke är att kapa till en mängd trekantiga bitar för att ha något som stadgar upp skivorna, men även själva infästningen undrar jag över. Hur får man till hörn som inte blir känsliga och går sönder?

Om man sätter skivorna rakt på de raka väggarna, enligt nedan, funkar det att skära skivorna rakt upp och ner i mellanrummet eller blir det för smalt? När gipsen ska på, kan man gera gipset på något sätt för att undvika glipor i skarvarna?

Schematisk illustration av en innervägg i en konstig vinkel med markerade felaktiga skärningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Många funderingar, men nån har säkert gjort något liknande!
 
Jag skulle sätta OSBn så tight det går och sedan lägga ett plåtband på OSBn innan jag sätter gips och sedan pappersremsa limmad på gipsen.
 
  • Gilla
Bamboozled och 1 till
  • Laddar…
P
Det är väl bara att klyva en regel för att få stadga
Sen gipset är väl bara att ta fram surformshyvel aka gipsraspen och göra lite vinkel på den.. och göra som MathiasS säger
Att få ett sånt hörn att bli tåligt har samma tillvägagång sätt som ett rätvinkligt.
Glipor? tja det blir det lite här och var men vad ska man annars ha målaren/frun till?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag skulle sätta OSBn så tight det går och sedan lägga ett plåtband på OSBn innan jag sätter gips och sedan pappersremsa limmad på gipsen.
Tack! När du säger plåtband, tänker du flera stycken horisontellt, eller ett vertikalt (vikt) över varje hörn?
 
B Bamboozled skrev:
Tack! När du säger plåtband, tänker du flera stycken horisontellt, eller ett vertikalt (vikt) över varje hörn?
Nej jag tänker på något som liknar en hörnprofil man moterar på gipsskivan.

Kanske räcker det att bara montera en sådan på gipset, men med reglar bakom och stående plåtprofil och sedan sedvanligt arbete på gipsen så borde man vara säker på en sprickfri skarv.

Jag tror att det finns hörnprofiler som inte är 90grader?
 
  • Gilla
Bamboozled
  • Laddar…
richardtenggren
Man kan ju fräsa ett spår i rätt vinkel på gipset utan att gå genom yttre lagret papp, så viker man den runt hörnet sedan.

Du kan ju ta en LP50 profil och knäcka till som @MathiasS är inne på.
 
  • Gilla
Bamboozled
  • Laddar…
nikasp
Den där verkar ju fixa även stora vinklar:

Ej kunnig inom området utan endast googlat men jag skulle absolut vilja ha ett riktigt hörnskydd så inte minsta stöt förstör hörnet pga Murphys lag.
 
  • Gilla
Bamboozled
  • Laddar…
OSB möts med 5mm glipa i hörnet, Vikbart plåtband monterad lodrät och monteras med gipskruv typ c/c 30 (gipsskruvens skalle är ju lite större spånskiveskruv brukar om det inte vill sig dra igenom plåten men det går bra det med om man tar det lugnt;))
På med gipsen och sedan finns det spackelhörn i papp modell grövre som man bruka kunna vika ut lite dom finns i 3m längder för inner och ytterhörn.

Alternativt om det sen skiter sig finns det vikbara hörnlister som man kan köra med för att dölja. Ger ju hörnet mer slagtålighet med. Tänker småbarn i bobbycar:cool::rofl:

Plåtband NORGIPS vikbart PPB 100, 100mm, 25m - köp på HORNBACH.se https://www.hornbach.se/shop/Platba...B-100-100mm-25m/5722393/artikel-detaljer.html

Flexilist Vit Vit (10211) Byggmax.se https://www.byggmax.se/flexilist-vi...5FyIkh3Wsx0j63WB6bc9TXZbpnKENgahoCVZEQAvD_BwE
 
  • Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
Skall tillägga att plåtbandet brukar gå att köpa per meter så du behöver ju givetvis inte köpa 25 m
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.