richardtenggren
Det finns ju trevligare program än sketchup, så vad hindrar dig? ;)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det finns ju trevligare program än sketchup, så vad hindrar dig? ;)
Om det var menat till mig så arbetar jag numera sällan i. Sketchup. Vi kör Revit på jobbet.
 
richardtenggren
FreQa FreQa skrev:
Om det var menat till mig så arbetar jag numera sällan i. Sketchup. Vi kör Revit på jobbet.
Ja precis, skulle kanske ha citerat dig :)
Jag har revit genom jobbet också, men kör normalt inventor :)
 
FreQa FreQa skrev:
Om det var menat till mig så arbetar jag numera sällan i. Sketchup. Vi kör Revit på jobbet.
"Vi kör Revit på jobbet" - mina kondoleanser! ;)

För att bidra något till tråden också: En stor fördel (den enda? höhö) med Revit är att det är väldigt enkelt att göra sina egna parametriska objekt/familjer. Exempelvis en egen pall där man kan skriva hur bred och hög den ska vara, utan att för den delen påverka proportionerna på benen. I ArchiCAD är det fruktansvärt mer komplicerat där man måste koda GDL-objekt osv, något jag själv aldrig lärt mig även fast jag gärna skulle vilja. Nu finns det ju färdiga objekt i de allra flesta stilar men vill jag ha en väldigt specifik pall så ritar jag den i Sketchup och importerar den till ArchiCAD. Men då är det hyfsat låst om jag inte vill gå in i Sketchup igen. Dörrblad osv får man fulrita som bjälklag i en planvy och definiera som ett dörrbladsobjekt.
 
  • Arg
FreQa
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
"Vi kör Revit på jobbet" - mina kondoleanser! ;)

För att bidra något till tråden också: En stor fördel (den enda? höhö) med Revit är att det är väldigt enkelt att göra sina egna parametriska objekt/familjer. Exempelvis en egen pall där man kan skriva hur bred och hög den ska vara, utan att för den delen påverka proportionerna på benen. I ArchiCAD är det fruktansvärt mer komplicerat där man måste koda GDL-objekt osv, något jag själv aldrig lärt mig även fast jag gärna skulle vilja. Nu finns det ju färdiga objekt i de allra flesta stilar men vill jag ha en väldigt specifik pall så ritar jag den i Sketchup och importerar den till ArchiCAD. Men då är det hyfsat låst om jag inte vill gå in i Sketchup igen. Dörrblad osv får man fulrita som bjälklag i en planvy och definiera som ett dörrbladsobjekt.
Prutt på dig!
Jag har bara använt Revit men arbetskamraten tycker båda har sina för och nackdelar.
För TS tror jag ändå på Sketchup pro pga av kostnaden.
 
Detta betyder att jag är i mål antar jag?:)

hittade en 3D skiss använder adobe illustrator.

Så vad säger ni?:)

richardtenggren richardtenggren skrev:
Det går nog inte svara på utifrån tidigare bild och utan att veta vad du har för andra filer.

Jag tror att på den nivån du verkar vara på utifrån dina frågor, så håll dig till att komplettera befintliga 2d-ritningar. Då kan du enligt ovan använda dig av Illustrator också.

Här har du lite exempelritningar till bygglov, det borde vara något liknande du har och vill åstadkomma;
[länk]
 
  • 3D-skiss av husprojekt i Adobe Illustrator på en datorskärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ge mig lite bra feedback på min 3D Ritning jag infogade. Tycker de blev sjukt bra import av filen.

hoppas jag nu kan lägga till saker ser ganska så flexibelt ut :)

Klaugust Klaugust skrev:
"Vi kör Revit på jobbet" - mina kondoleanser! ;)

För att bidra något till tråden också: En stor fördel (den enda? höhö) med Revit är att det är väldigt enkelt att göra sina egna parametriska objekt/familjer. Exempelvis en egen pall där man kan skriva hur bred och hög den ska vara, utan att för den delen påverka proportionerna på benen. I ArchiCAD är det fruktansvärt mer komplicerat där man måste koda GDL-objekt osv, något jag själv aldrig lärt mig även fast jag gärna skulle vilja. Nu finns det ju färdiga objekt i de allra flesta stilar men vill jag ha en väldigt specifik pall så ritar jag den i Sketchup och importerar den till ArchiCAD. Men då är det hyfsat låst om jag inte vill gå in i Sketchup igen. Dörrblad osv får man fulrita som bjälklag i en planvy och definiera som ett dörrbladsobjekt.
 
Kan Illustrator rita i 3D? :dizzy:
 
jag har bara inporterat, vet inget om programmera begränsningar :) Men verkar finnas 3D funktioner iaf...


Torbjärn Torbjärn skrev:
Kan Illustrator rita i 3D? :dizzy:
 
R rickard_89 skrev:
Detta betyder att jag är i mål antar jag?:)

hittade en 3D skiss använder adobe illustrator.

Så vad säger ni?:)
R rickard_89 skrev:
Ge mig lite bra feedback på min 3D Ritning jag infogade. Tycker de blev sjukt bra import av filen.

hoppas jag nu kan lägga till saker ser ganska så flexibelt ut :)
Jag är inte arkitekt men ritat en hel del. Jag valde SketchUp PRO OCH Illustrator. Illustrator för att öppna vektorbaserade PDF och exportera som dwg för import i SketchUp.
Feedback: Sorry, din ”3D-ritning” är INTE 3D! Illustrator är 2D. Jag tror att du kommer att köra i diket rejält om du väljer Illustrator, speciellt eftersom ditt hus verkar ha många vinklar som inte är 90° och linjer som inte är parallella.
 
Redigerat:
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Möjligt, bara den sista delen bilden är tagen på jag ska jobba med det andra lämnas som det är. Vad är begränsningarna nu menar du?

kan jag inte från där jag är få till en tillbyggnad å ett färdigt bygglov i programmet?:p

lagren fick lätt att ta bort/separera så verkae som det funkar rätt bra men frågan är hur linjerna sen blir grafiska med färger etc de vet jag inte :)
 
En bygglovsritning är ju 2D med vyer uppifrån och från sidorna och det går absolut att rita i Illustrator. Den ritning du har visat är en 2D ritad med perspektiv så du kan inte läsa ut linjernas exakta mått.
 
richardtenggren
Har du läst broschyren jag länkade?

Oavsett program är bygglovsritningar sällan några knapptryck bort. För bästa hjälp kanske det vore bra om du visade vilka ritningar du har så kan folk guida dig i någorlunda rätt riktning.
 
De jag har nu är den bästa för de jag vill göra de andra. Är i delade bilder å dylikt, andra var bara en bild dvs går ej att redigera. Här kan jag iaf göra de jag tänkt om ingen säger ifrån.
det är gjorda lager där jag kan ta bort onödiga streck så det är precis de jag tänkt mig.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Har du läst broschyren jag länkade?

Oavsett program är bygglovsritningar sällan några knapptryck bort. För bästa hjälp kanske det vore bra om du visade vilka ritningar du har så kan folk guida dig i någorlunda rätt riktning.
 
richardtenggren
Man kan säkert åstadkomma något utifrån det du har visat, men med mycket jobb är jag rädd.

Eftersom du troligen vill åstadkomma fasdvyer, planritningar och sektionsritningar så är den indata du har rätt kass för detta, då din indata är vriden och skulle behöva transformeras.

Har du andra ritningar med mått så är det ju snabbt gjort att rita upp huset enligt exemplen i länken jag postade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.