Hej, har fått besiktning underkänd på nyinstallerad kamin. Kombination av för dålig tilluft samt drag i fastigheten.

Har med hjälp av en polare monterat på en aspirator som står på platta och är monterad rakt på en ”plåtlåda” där hål är utskuret för själva hålet till skorstenen.

Funkar bättre att elda nu men har sett att aspiratorn blivit helt svart av vad jag förmodar är sot.

Min fråga, är detta vanligt och en del av hela grejen att man helt enkelt får rengöra den med jämna mellanrum? Eller är det rent av farligt? Har varit uppe o inspekterat o det ser inte ut att vara tjära eller annat utan det ser ut att vara regelrätt sot. Aspiratorn är ju alltså ursprungligen silver, rostfritt stål. Grannarnas är silvriga o fina men min har alltså direkt blivit helt svart.

Fullt normalt eller är installation fel? Något annat som verkar fel? Eldat mestadels med björk som tagit fin fart tidigt.

Hoppas någon har input!
Tack
 
  • Aspirator monterad på skorstenen som har blivit svart av sot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, Körde med en ZRS 170 rökgasfläkt med varvregulator som man kan gasa o bromsa inifrån huset. dyr men enkel att montera men funkar i alla lägen
 
Ja vi var inne på nåt liknande innan vi valde den här lösningen. Som sagt det funkar bra att elda sedan vi satte in denna men jag e nojig över att den blivit helt svart på bara någon dag. Alla andra man ser är ju skinande rena.
 
Kolväten ( obrända partiklar ) som far med ut i skorstenen, blir så om inte härden är varm nog och förbränner det som kan brinna. Orsak för hög fart på gaserna eller för lite sekundärluft som ska underhålla glöden till max temp
 
  • Gilla
Mangejr
  • Laddar…
Tack för svar! Okej då kan det ha med tilluften att göra? Alltså att brasan inte får tillräckligt med syre och därav att den inte ”underhålls” på rätt sätt?

Grejen är den att det är riktigt bra fart på brasan hela tiden och den är lättantändlig. Med andra ord jsg upplever temperaturen i brasan som rejäl.
 
Det kan brinna bra men kanske en bit upp i fyren, det ska brinna underifrån, vad händer om du öppnat ett fönster och stänger till lite på övre spjäll. det kan nog vara bra att tala om vad du har och ett foto på den.
 
Möjligt att det blir ännu bättre fart när jag öppnar fönstret. Men kan inte specificera mer än så. Det är en Westfire 37, inköpt på Bauhaus. Sätter jag köksfläkten (ny modern fläkt i nytt kök) på full patte ryker det in om brasan bara varit igång en liten stund. Har dock testat när jag eldat 1-2 timmar och då håller den sig. Men lågorna falnar om köksfläkten är igång på Max.
 
Det ska också sägas att jag inte upplever att rutor på kaminen sotar igen.
 
Vad kör du med för ved kontra dina grannar.. hur ser röken ut när du eldar,,
 
P Paja79 skrev:
Vad kör du med för ved kontra dina grannar.. hur ser röken ut när du eldar,,
Använder björkved. Vet ej vad grannarna använder. En tanke jag har är att de som har en sådan aspirator som jag också har kanske rent av inte eldar alls. Jag kan ju såklart knacka på och fråga.Det är ju inte supervanligt trots allt att elda i moderna hus.

Färgen på röken är mer eller mindre genomskinlig. Brukar gå ut o titta med jämna mellanrum men upplever inte den som svart. Möjligtvis svagt grå.
Får inte någon nämnvärd röklukt i huset heller.

En tanke jag har är att rengöra snurran och sedan sätta fast den igen. Kaminen var mer eller mindre oanvänd när jag monterade på aspiratorn så kanske att de två/tre första eldningarna tillverkat en del sot?
 
Hej.
Är sotare, har aldrig varit med om att någon använt en sån till en eldstad men det känns fullt rimligt att den blir svart. Har man rökgasfläkt blir den sotig, nät över skorstenen - sotigt, rökkanalen - sotig hela vägen upp. Ja du fattar.

Inget som är något direkt farligt men är mellanrummet mellan flänsarna för tight kanske du får gå upp och sopa av den ibland så det inte blir stopp i den.

Känns som att det avsedda ändamålet är som dragförbättrare till ventilationskanaler.
 
  • Gilla
ClasseClas och 2 till
  • Laddar…
V vinylskiva skrev:
Hej.
Är sotare, har aldrig varit med om att någon använt en sån till en eldstad men det känns fullt rimligt att den blir svart. Har man rökgasfläkt blir den sotig, nät över skorstenen - sotigt, rökkanalen - sotig hela vägen upp. Ja du fattar.

Inget som är något direkt farligt men är mellanrummet mellan flänsarna för tight kanske du får gå upp och sopa av den ibland så det inte blir stopp i den.


Känns som att det avsedda ändamålet är som dragförbättrare till ventilationskanaler.
Tack för svar!

Nu vet jag inte om jag bryter mot några regler på forumet men här är länk till inköpet. https://ventilation.se/dragforbattrare-rostfri-200-platta.htm

Där står att den hjälper svårtänd eldstad med mera.
Sotaren som var hos oss rekommenderade också en sån här.

Okej, ja jag antar att jag får rengöra den / underhålla den. Är mest rädd för att sotbildning / för mkt sot under längre perioder kan leda till eventuella bränder eller annan skada. Jag skiter ju i hur den ser ut, den får gärna vara svart av sot så länge det är ofarligt och att den fyller sin funktion.
 
M Mangejr skrev:
Använder björkved. Vet ej vad grannarna använder. En tanke jag har är att de som har en sådan aspirator som jag också har kanske rent av inte eldar alls. Jag kan ju såklart knacka på och fråga.Det är ju inte supervanligt trots allt att elda i moderna hus.

Färgen på röken är mer eller mindre genomskinlig. Brukar gå ut o titta med jämna mellanrum men upplever inte den som svart. Möjligtvis svagt grå.
Får inte någon nämnvärd röklukt i huset heller.

En tanke jag har är att rengöra snurran och sedan sätta fast den igen. Kaminen var mer eller mindre oanvänd när jag monterade på aspiratorn så kanske att de två/tre första eldningarna tillverkat en del sot?




Halloj

ja som sagt björkved sotar väldigt mycket, och då du har ljus genomskinlig rök så är rökgastempen bra..
fick också känslan av att den där är till ventilation..
men det är nog inget bekymmer,.. elda på ba ;)
 
P Paja79 skrev:
Halloj

ja som sagt björkved sotar väldigt mycket, och då du har ljus genomskinlig rök så är rökgastempen bra..
fick också känslan av att den där är till ventilation..
men det är nog inget bekymmer,.. elda på ba ;)
Tack Paja yes jag kör på här!
 
Hej, hur har det blivit efter långtest? Godkänt? Vi har samma problem med dåligt drag och svårt att starta eld. Har funderat på en sån dragförbättrare som du har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.