Vi håller på och planerar stallbygge och fastnar i frågan om val av material i väggarna. Min man vill gärna bygga vanliga isolerade träväggar eftersom han känner att han har koll på det (vi har byggt en hel del själva innan) och det skulle också matcha övriga byggnader vi har på tomten. Jag funderar dock på om det inte vore bättre att mura i leca som putsas både invändigt och utvändigt. Putsade lecaväggar tänker jag mig är lättskötta i ett stall och man riskerar inte att någon bäverbesläktad häst gnager sönder fasaden (vi kommer att ha hage runt om stallet).

Vi har inte murat väggar någon gång tidigare och medan jag tänker "hur svårt kan det vara" så ser min man framför sig att det är ett jättejobb att få allt rakt och rätt. Min kontring är att då får vi väl ta in proffs som får göra det.

Självklart är slutresultatet det absolut viktigaste, men samtidigt vill vi att bygget ska gå snabbt när vi väl får sätta igång (väntar fortfarande på att en fastighetsreglering ska bli klar och ska söka bygglov så snart vi bestämt oss för vad det är vi ska bygga så processen fram till själva byggandet känns oändlig). Kostnaden är givetvis också en aspekt. Trästall kan man ju även köpa i form av färdiga väggblock och det är ett alternativ vi överväger, men hur skulle ett murat stall stå sig tids- och kostnadsmässigt mot ett sådant?

Har även övervägt ett stall i färdiga betongmoduler men det gick bort eftersom vi skulle behöva bygga ut infartsvägen för att ens kunna ta emot leveransen...:surprised:
 
Det är många parametrar man behöver tänka på. Har ni tänkt igenom behovet av isoleringsgrad (dvs U-värde)? Har ni läst Jordbruksverkets rekommendationer? Personligen tycker jag att väggar av lecasten borde ha vissa fördelar. Vissa djur och djurslag kan vara väldigt hårdhänta. Sedan är det det här med hygien och möjligheterna att hålla rent. Ska man mura är lecasten (om den är bred) bland det enklaste man kan ge sig på. Murbrukslådor, pass och murarsnören underlättar. Men det kräver noggrannhet och tålamod, liksom allt byggande.
 
Tack för svar!

Tanken är viss isolering för att få ett trevligare klimat inne i stallet, men det kommer inte att vara en uppvärmd byggnad så isoleringsgraden behöver absolut inte motsvara en vägg i ett bostadshus. Hästar är definitivt hårdhänta djur och ska man ha en träbyggnad så kommer det krävas att alla delar de kan komma åt skyddas på något sätt, t ex kläs in med något som inte är så lockande att bita på.

Det låter ju lovande att lecasten är hyffsat enkelt att bygga med. Jag tänker mig att ca 20 cm bredd på dem kanske borde räcka, räknas de som breda? En noggrann byggare är jag gift med, lite för noggrann emellanåt kan jag tycka :rofl:, men det kanske är bra i det här fallet då. Tålamodet är väl möjligen det som brister (från mitt håll då).
 
Claes Sörmland
Ja, 20 cm räknar jag som bred. Bara för att de flesta djur själva står för värmen tror många att djurstallar inte behöver vara isolerade. 20 cm lecasten motsvarar ca 7 cm mineralull, så det är kanske lagom. Stenen bör putsas på bägge sidor för att bli tät och inte bli tillhåll för diverse oönskade varelser.
 
  • Gilla
Ylvalill
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Träregelväggar och skivor av fibercement på insidan kanske är ett alternativ? Väldigt robust material som tål fukt.

Typ:

[länk]
Tack för tipset, ska kika närmare på det.
 
Hej
Självbyggde ett stall för några år sedan. Murade väggarna med NC-block från https://nystromscement.se (ursäkta om det är för mycket reklam). Där torrstaplar man blocken och fyller bruk i kanaler efterhand. Kunde själv göra ca 4-5 skift/dag. Stallet var 7x7 m. Lejde granne med traktor för att få upp balkar över dörr och fönster.
Rödgrundade ut och insidan, lade en 80 mm västkustskiva utanpå och träpanel. (passade bäst i stilen på gården). Putsade insidan. Putsa är ett grisigt skitjobb. Så det är mer jobb än an ren trävägg. Men isolera från början. enligt en av modulstallsäljarna jag pratade med var vanligaste frågan 1 år efter leverans av oisolerade stall: "Hur isolerar jag i efterhand?"
 
U Urban J A skrev:
Hej
Självbyggde ett stall för några år sedan. Murade väggarna med NC-block från [länk] (ursäkta om det är för mycket reklam). Där torrstaplar man blocken och fyller bruk i kanaler efterhand. Kunde själv göra ca 4-5 skift/dag. Stallet var 7x7 m. Lejde granne med traktor för att få upp balkar över dörr och fönster.
Rödgrundade ut och insidan, lade en 80 mm västkustskiva utanpå och träpanel. (passade bäst i stilen på gården). Putsade insidan. Putsa är ett grisigt skitjobb. Så det är mer jobb än an ren trävägg. Men isolera från början. enligt en av modulstallsäljarna jag pratade med var vanligaste frågan 1 år efter leverans av oisolerade stall: "Hur isolerar jag i efterhand?"
Tack för svar! Ska kika på den typen av block också. Har hört att det kan vara lite meckigt med allt bruk man ska blanda och få ned i kanalerna bara, framför allt att det blir stora mängder. Men det borde ju bli ordentligt stabilt med den typen av vägg. Ja, just putsandet är nog det jag fasar mest för om det blir till att mura...
 
H
Byggde vårat i trä då det känns som ett varmar material
 
  • Interiör av ett rum under konstruktion med träväggar, en träbänk, och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredning med träväggar och metallräcke, ger en varm känsla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innervägg i trä med fönster som tittar ut mot snötäckt landskap, upplevs varmt och ombonat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Eccoes och 2 till
  • Laddar…
Hästar dom gnager på det mesta, så jag hade inte haft nå som kan ställa till det för kräken.
En träregelvägg med formplyfa nerdragen över den förhöjda sulan på insidan är rätt vägg att gå. När plyfan är slut så byter man den bara.Boxarna görs lämpligen av liggande reglar.

Har man inte galler mellan boxarna så kan det vara bra att helsko översta regeln med plåt så stoppar det gnagandet.
 
  • Gilla
Ylvalill
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Byggde vårat i trä då det känns som ett varmar material
Snyggt!!
 
H
Ja vi är nöjda.
Än så har ingen gnagt.
Ska klä in fönstren smyg med vinkel järn är tanken. Enda dom kan gnaga just nu.
 
  • Gilla
Ylvalill
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Hästar dom gnager på det mesta, så jag hade inte haft nå som kan ställa till det för kräken.
En träregelvägg med formplyfa nerdragen över den förhöjda sulan på insidan är rätt vägg att gå. När plyfan är slut så byter man den bara.Boxarna görs lämpligen av liggande reglar.

Har man inte galler mellan boxarna så kan det vara bra att helsko översta regeln med plåt så stoppar det gnagandet.
Problemet i vårt fall blir nog huvudsakligen fasaden eftersom vi planerar att ha lösdrift (hästarna kommer kunna gå in och ut som de vill) och därmed kommer hästarna även vistas direkt utanför stallet. Andra ytor bör ju gå att lösa tänker jag. Vet att vissa väljer plåtfasad av denna anledning men det känns inte som ett alternativ av estetiska skäl.
 
H
Jag har inte själv testat men i en lösdrift där vi va så smörjde dom stolparna med tjära och hade i sand i tjäran.
Då biter inte hästarna då det gnisslar i tänderna.
 
  • Gilla
Ylvalill
  • Laddar…
Lecablock rekommenderas inte minst ett år som i år med råttinvasion i mineralullsväggarna vi har trots renlighet o mängder av fällor. Det svåra är inte murningen utan putsningen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.