Tomture61 Tomture61 skrev:
Med en värmepump får du 3-4 ggr energin tillbaka . Elelement / elpanna ger 1:1
Jo det vet jag :) Men med solpaneler har man ingen värmepump men installerar jag en luftluft får jag 4 ggr dock mer med solpaneler för då får jag även 1 kWh som driver värmepumpen. Alltså "gratis" från solen.
 
Tomture61
B Bob10 skrev:
Jo det vet jag :) Men med solpaneler har man ingen värmepump men installerar jag en luftluft får jag 4 ggr dock mer med solpaneler för då får jag även 1 kWh som driver värmepumpen. Alltså "gratis" från solen.
Solceller + element till 100% = dålig idé
Solceller + värmepump till 100% = bra idé
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag har tyvärr elpanna, men har också möjlighet att elda och i somras installerade jag en LLVP. LLVP är bra, inget snack om det och den kommer sänka mina uppvärmningskostander, men jag har ändå kompletterande värme på elementen, annars skulle det bli riktigt kallt på vissa platser, plus att jag skulle behöva öka fläkten rätt mycket.

Bara som ett exempel på temperaturskillnader om man saknar element i ett rum och stänger dörren så har jag en lite matkällare på nedervåningen (souteräng). Jag har ingen värme där och en liten glipa öppet på tallriksventilen. Ute är det +4 grader nu. I matkällaren +13 och i övriga nedervåningen +20.
Jag har ett sovrum på nedervångingen också där elementet strular ibland. Med dörren stängd dit så sjunker temperaturen i rummet ner till 16 grader ungefär vintertid.
En stängd dörr gör mycket skillnad, så att ta bort vattenburna element skulle jag aldrig göra, för man vill kunna stänga dörrar.

Dessutom lär som sagt värdet på huset sjunka eftersom nästa ägare troligen kommer vilja ha vattenburen värme igen och att installera det kostar en slant.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har tyvärr elpanna, men har också möjlighet att elda och i somras installerade jag en LLVP. LLVP är bra, inget snack om det och den kommer sänka mina uppvärmningskostander, men jag har ändå kompletterande värme på elementen, annars skulle det bli riktigt kallt på vissa platser, plus att jag skulle behöva öka fläkten rätt mycket.

Bara som ett exempel på temperaturskillnader om man saknar element i ett rum och stänger dörren så har jag en lite matkällare på nedervåningen (souteräng). Jag har ingen värme där och en liten glipa öppet på tallriksventilen. Ute är det +4 grader nu. I matkällaren +13 och i övriga nedervåningen +20.
Jag har ett sovrum på nedervångingen också där elementet strular ibland. Med dörren stängd dit så sjunker temperaturen i rummet ner till 16 grader ungefär vintertid.
En stängd dörr gör mycket skillnad, så att ta bort vattenburna element skulle jag aldrig göra, för man vill kunna stänga dörrar.

Dessutom lär som sagt värdet på huset sjunka eftersom nästa ägare troligen kommer vilja ha vattenburen värme igen och att installera det kostar en slant.
Kan du inte köpa en luft luft till?

Jag har kvar de vattenburna tills vidare. Jag ska köpa en luft luft, jag gillar öppen planlösning. Redan rivit vägge n mellan kök och matrum :) Är jag missnöjd flyttar jag den till garaget eller verkstaden. Verkstaden ska bli en lägenhet sen så jag förlorar inte så mkt på det. Jag har pratat med en expert och rören går i källaren, så jag har stor värmeförlust i det vattenburna. Jag sa att jag vill byta rören ändå. de är 70 år gamla, man lägger inte nytt golv och har gamla rör under. Då är det vattenburen golvvärme som gäller. Jag tror också vattenburet är grejen om ska sälja oavsett vad som är bäst. Men nästa generation kommer inte värdera det lika högt utan det är solceller som kommer vara grejen och värdehöjande.Som elbilar, många skeptiker men de blir färre och färre. Sen räknar man på 30 år eller 50 år så ser kalkylen annorlunda ut. Framför allt om du har elbil.
 
Fairlane
Jo, visst kan jag köpa en luft/luft till, eller många isåfall. På övervåningen har jag min luft/luft. Den sitter på husets kortsida, i vardagsrummet och täckar vardagsrum, kök och matrum som är hyfsat öppen yta. Jag har ett sovrum bredvid vardagrummet, mot samma kortsida och det är märkbart svalare där inne, trots att dörren inte är stängd. Värmepumpen hjälper till även där, men jag har stödvärme med element.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Nja , beror på .
Man måste betala moms på allt över 30.000:- som produceras (el)
Har man en anläggning som kan producera den el man gör av med på ett år så kan den elen tas tillbaka från elnäten när solen inte lyser .
Men att konvertera huset med elradiatorer är helt uppåt väggarna :D
Beror väl vad du får betalt för strömmen. Får du avdrag på nätavgifterna när du säljer strömmen ?
Är det bara för strömmen, så blir det väl en dålig affär. Sälj för några tiotals öre och köp för dryga kronan.
Verkar vara en synnerligen dålig ekvation. För inte en chans i havet att du kan köpa tillbaka strömmen utan, miljöskatt och nätavgift och moms på hela kakan.
 
M Markarbetaren skrev:
En tanke som slog mig när jag läste om Bob10's framtida ideer om solenergi. Jag har inte räknat på det eller så utan bara en tanke som slog mig nu, så ha överseende. Kan man inte lagra solenergin i acc-tankar? Jag tänker då el-överskott på dagen, elpatron som värmer vattnet i acc-tankar, när sedan solen går ned så vänder laddautomatiken precis som när man eldar i vedpannan och man tar varmvattnet ifrån tankarna. Naturligtvis så är det svårt att få ut nån effekt om man har högtempsystem från 70-talet men dagens moderna golvvärmesystem shuntar väl ut ganska måttliga 30-33gr (osäker siffra) och då borde man kunna få ut några Kwh ur tankarna? Eller är det på tok för lite effekt i en solvärmeanläggning för att driva en elpatron?
Låter som en synnerligen onödig metod att lagra energi i acc-tank. Vacuumrörsolfångare som direkt värmer vattnet är väl ändå en betydligt enklare och väl beprövad metod.
 
A
jag har både vattenburet och luft/luft
och aldrig i hel---e skulle jag ens överväga att använda bara luft luft (vilket jag gör ibland)
det blir en sådan otrolig dålig komfort inne med luft luft jmf vatten buret.
solpaneler funkar men vad är egentligen pay off tiden?
läs loggarna på olika system på nätet de har bästa verkningsgrad om 68% en kort stund på en solig dag! årsverkningsgraden är 16%!
 
M
GoC GoC skrev:
Låter som en synnerligen onödig metod att lagra energi i acc-tank. Vacuumrörsolfångare som direkt värmer vattnet är väl ändå en betydligt enklare och väl beprövad metod.
Ja det var därför jag ställde frågan. Vi är ju inne på solenergi och lagring för denna där batteriet för 5kwh kostar 44,000kr. Ett par tankar med styrning kostar betydligt mindre och kan lagra 20-fallt mer effekt.

Kikade lite på en 15kw-anläggning. Den ger 1200kwh mellan mars-april, dvs. 40kwh/dygn. Min värmepump kanske snittar 0,8kwh/tim denna tiden på året. Då har jag 30kwh över till hushållsel och annat per dygn. Kanske 20kwh över till lagring i snitt per dygn. Det betyder att jag kan ladda tankarna med 20kwh som kan laddas ur under natten till radiatorsystemet.
 
TRJBerg
Det här är OT, men jag gjorde en gång en mycket grov överslagsberäkning på att ha vattentank som värmekälla på vintern för en "normal" villa där tanken värmdes på sommaren. Kommer inte ihåg detaljerna men resultatet var en tank på 700m3. En värmepump skulle då arbeta med den som värmekälla på vinterhalvåret.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det här är OT, men jag gjorde en gång en mycket grov överslagsberäkning på att ha vattentank som värmekälla på vintern för en "normal" villa där tanken värmdes på sommaren. Kommer inte ihåg detaljerna men resultatet var en tank på 700m3. En värmepump skulle då arbeta med den som värmekälla på vinterhalvåret.
Jag laddar marken i min jordvärmeanläggning med solvärme från 6m2 lågtemperatur/pool solfångare. Fungerar ypperligt. Från att ha haft minusgrader på inkommande brine så går det aldrig ned under nollan. Förbrukningen har väl minskat med ca 3-4000kWh/år men svårt att mäta exakt då jag även bytt till en modernare VP, om än för snart 15 år sedan. Så att lagra värme från sommaren fungerar, speciellt med en jordvärme anläggning.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
B Bob10 skrev:
Orkanvindar vill jag inte ha, men kanske beror på modell och hur gammal den är?
Ja alltså det är ju luftvärme som den är uppbyggd som och vill man att värmen skall nå långt så måste fläkten varva upp, tyvärr.

Men samtidigt efter ett tag så hade man vant sig ljudet och blev ju rätt bra besparing på LVP. Kallras hade jag inte problem med, täta modernare fönster. Fick kondens på utsidan.
 
  • Gilla
Bob10
  • Laddar…
Krokben
LLVP är som fler säger en vanesak. Jag tänker inte ens på min pump och den sitter i vardagsrummet. Kallras får jag där jag har äldre fönster, men i de rum där det sitter nya fönster känner jag inget kallras. Stöttar med elpannan vid 0 grader med låg kurva så vid någon minusgrad är även kallraset från de äldre fönstren borta. Sparat ca 14.000 kWh/år på denna lösning.
 
  • Gilla
Bob10
  • Laddar…
B Bob10 skrev:
Jo, så tänkte jag också först. Dels är element och rör gamla. Kanske inlagt på 50 eller 60 talet. Men kanske håller länge?
Jag har 16 element idag och behöver 6 till i ett rum där det inte finns någon värme alls. Mycket rör blir det, allt är utanpåligggande, inte så snyggt men vi kan bortse från det. Jag kan sätta upp 2 luft luft på vardera kortsida i huset. Blir cirka 40 000 kr får två, Mitsubishi Ninja 35 Sc eller liknande. Tittar man på teknisk data så verkar de effektiva. Jag har även planer på att komplettera med solpaneler framöver. Går en luft-luftvärmepump sönder om 10-12 år kan jag byta ut den. Ska jag byta kompressor och gas om 10-12 år i en luftvatten går det på cirka 12 000 kr för kompressor och kanske 25 000 kr för byte av gas. Inga vatten som kan läcka heller, framför allt om man har golvvärme och det läcker blir det jobbigt med vatten.
Ja, det kanske är dumt men jag är inte säker. Har läst på mkt men är ingen expert. Men enkelheten med luft luft tilltalar mig mycket. jag kan ha 3 stycken om det skulle behövas. En mindre i mitten, blir cirka 52 000 för alla. Kan tillägga att jag bor i Skåne. Men vad menar du skulle vara dåligt med luft luft? Dessutom finns det en funktion i luft luft som cirkulerar värme från min kamin om jag skulle elda i den på vintern. Kan även kyla men är inte aktuellt i detta gamla stenhus. jag är öppen och tacksam för vad som är bra eller dåligt med respektive system.
Kåken blir ju bara en oattraktiv radhuslada om du tar bort rör och element. Det är väl rören och framförallt elementen som ger lite trevnad i rummen. Radhusen och golvvärmehusen är ju trista som tandläkarns väntrum. Ska du sälja får du väldigt lite om det inte finns ett värmesystem.
Solpaneler är en dyr hobby men de ger ingen värme. Luftvärmepumpar är effektiva men når inte alla utrymmen.
Kaminer ska du inte elda i om du är rädd om hälsan.
 
  • Gilla
GoC
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Kåken blir ju bara en oattraktiv radhuslada om du tar bort rör och element. Det är väl rören och framförallt elementen som ger lite trevnad i rummen. Radhusen och golvvärmehusen är ju trista som tandläkarns väntrum. Ska du sälja får du väldigt lite om det inte finns ett värmesystem.
Solpaneler är en dyr hobby men de ger ingen värme. Luftvärmepumpar är effektiva men når inte alla utrymmen.
Kaminer ska du inte elda i om du är rädd om hälsan.
:cool:LOL
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.