Hej,

Jag och frugan har ett gammalt hus från 1935 vi flyttade in i för snart 2 år sedan.
Tidigare uppvärmt med oljepanna antagligen men ombyggt till fjärrvärme innan vi köpte det.
Första vintern var katastrof, ingen ventilation alls i huset, enbart tilluftsventiler men inget drag.
Så illa att det blev svartmögel på nederdelen av rutorna och det bara rann vatten från dom.

Så då satte jag in en PAX Calima i tvättstugan i källaren och det gjorde källaren perfekt. Inga problem alls i källaren.
Men fukt och dålig luft kvarstod i resten av huset.
Så jag stoppade in en fläkt på vinden som drog luft ur toaletten på övervåningen, ut via fasaden.
Det hjälpte med lukten, men vi har än idag kvar problemen med fukt på rutorna. När det är minusgrader ute måste vi torka rutorna varje morgon efter att vi haft gardinerna iför.
Under dagen är det "Ok" när inga mörkläggningsgardiner är iför fönstren men är det riktigt kallt ute så blir det ändå immigt på rutan, dock inget vatten.

Problemet är den att trots att vi har toalett dörren öppen där vi har frånlufts fläkten så känner jag knappt-till inget drag överhuvudtaget i tilluftsventilerna i sovrummen.
Frånluftsfläkten har ett bra sug, det känns. Men ändå ingenting i tilluftsventilerna.
Vartifrån kommer luften som frånluftsfläkten drar?

Summering (tilluft = blått, frånluft = rött);
Ovanvåning:
  • 1st frånluftsfläkt
  • 2st tilluftsventiler
Problem med mycket fukt på rutor.
Oversiktsbild som visar en planskiss av en våning med två sovrum och ett badrum, markerade tilluftsventiler och frånluftsfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bottenvåning:
  • 1st köksfläkt
  • 1st tilluftsventil (igentäppt/stängd för att forcera att luft kommer via sovrumsventilerna)
Inga problem alls, inge fukt på rutor eller dålig luft.
Enkelt ritad planritning som visar kök, hall och vardagsrum med markerade till- och frånluftsventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Källare:
  • 1st frånluftsfläkt
  • 2st tilluftsventiler
Inga problem alls.
Ritning över hus med markerade tilluftsventiler i blått och frånluftsfläkt i rött, visar ventilationens layout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag förstår mig inte på varför jag ej har något drag i tilluftsventilerna på ovanvåningen?
Hur kan bottenvåningen vara bra när den också (bör?) ventileras via frånluftsfläkten på toaletten på ovanvåning.

Tack på förhand.
 
Hej, Fukten från övriga våningar stiger uppåt med värmen till den dåliga ventilation du har där. Frånluften på övervåning får väl tillräckligt med luft från trappöppningen så varför skall det ge någon effekt från fösterventilerna.

Är också fönster dåligt isolervärde så öppnar det upp för kondens. Sitter det element under som kan motverka kondens?

WC på källare borde väl gå till frånluft?
 
  • Gilla
Malena12
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Hej, Fukten från övriga våningar stiger uppåt med värmen till den dåliga ventilation du har där. Frånluften på övervåning får väl tillräckligt med luft från trappöppningen så varför skall det ge någon effekt från fösterventilerna.

Är också fönster dåligt isolervärde så öppnar det upp för kondens. Sitter det element under som kan motverka kondens?

WC på källare borde väl gå till frånluft?
Hej,

Absolut måste den få det via trappen, men hur gör jag för att få den att ta luften från tilluftsventilerna då?
Flåsa på frånluftsfläkten ännu mer? Den går redan rätt bra skulle jag anse.

Fönstren är original från 1935, alla fönstren på övervåningen har jag skrapat till bara träramar och vissa har 3mm glas, andra har 2mm original glas beroende på om jag hade sönder det eller icke vid demontering.
Nytt kitt på alla fönster givetvis och lineoljefärg.
Nya lister i karmen.
Sitter element under stora fönster paren som det bildas kondens på, men även på små fönster som inte har element under (Dessa fönster är typ 25x15cm stora).

Jag själv, som ventilationsnybörjare ansåg att WC inte tillför någon nämnvärd fukt eftersom det enbart är en toalett och handfat så sätter jag istället frånluften i tvättstugan som är tvättmaskin och dusch/badkar.
Men som sagt, i källaren har vi inga problem alls. Det är riktigt trevlig miljö där nere trots att det är ett helt odränerat hus.
 
Grannen satte en kraftig fläkt på vinden och fick bort fukten. Hans hus är byggt 1928
 
Gamla fönster får ibland, främst under den kalla årstiden, kondens på det inre glaset. Det beror på att fönstret isolerar dåligt och att det inre glaset därför är kallare än luften i rummet. Kondens uppkommer bl.a. när varm och fuktig inneluft träffar kallt glas. Andra orsaker kan vara dålig ventilation, hög luftfuktighet eller om gardiner hindrar luftcirkulationen, t.ex. från elementet som oftast finns under fönstret.

Sätt en frånluft mellan de två sovrummen o en pipa till varje sovrum.

WC i källare tänkte jag mer på att blåsa ut skitlukten från wc ut i huset i stället för tvärtom så inget stor grej för problemet med fukt
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Grannen satte en kraftig fläkt på vinden och fick bort fukten. Hans hus är byggt 1928
Jag satte denna uppe på vinden,står på läge 1 och det är bra drag i kanalen på toaletten på övervåningen.
https://www.clasohlson.com/se/Kanalfläkt-TD-160-100-N-SILENT/p/Pr323122000

H håbbe1961 skrev:
Gamla fönster får ibland, främst under den kalla årstiden, kondens på det inre glaset. Det beror på att fönstret isolerar dåligt och att det inre glaset därför är kallare än luften i rummet. Kondens uppkommer bl.a. när varm och fuktig inneluft träffar kallt glas. Andra orsaker kan vara dålig ventilation, hög luftfuktighet eller om gardiner hindrar luftcirkulationen, t.ex. från elementet som oftast finns under fönstret.

Sätt en frånluft mellan de två sovrummen o en pipa till varje sovrum.

WC i källare tänkte jag mer på att blåsa ut skitlukten från wc ut i huset i stället för tvärtom så inget stor grej för problemet med fukt
Precis det som händer nu. Det är även mycket kondens på yttre glaset men det kan jag ju inte riktigt göra någonting åt.

Hur menar du med att jag skall sätta frånluften mellan sovrummen?
Utöka ventilationen till frånluft i vardera rum kan nog vara en bra idé för försöka öka cirkulationen i de rummen.

Aha, då förstår jag.
Tvättstugan var konstant dunder-fuktig pga antal duschar och tvättmaskinskörningar som var varje dag. Och tvätt som hängde där och aldrig torkade pga att det var konstant fuktigt.
Nu är det suveränt där inne. Förutom kallt på golvet då det är oisolerat och ingen golvvärme :)
 
Ritning av husplan med två sovrum, toalett och markerad passage rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ViperTim
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
[bild]
Enkelt att bygga, jag provar!
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.