galento galento skrev:
Vi använder en micro utan roterande tallrik och bara
lägger in påsen och startar , funkar bra varje gång (y)
Grattis, då har du en bättre micro-ugn än vad jag har. :cry:
Är det en kombiugn eller endast en micro?
 
galento
Det är en gammal Electro-Helios HC 732.
Kanske runt 25-30 år :rolleyes: endast micro.
 
galento galento skrev:
Det är en gammal Electro-Helios HC 732.
Kanske runt 25-30 år :rolleyes: endast micro.
Eftersom det är endast en micro-ugn så kanske det förklarar saken. Jag misstänker att kombinationsugnar ofta blir en kompromiss mellan en vanlig ugn och en micro.
Tack för din input.
 
A
Har ingen roterande tallrik i vår och har aldrig haft problem med popcorn. Är supernöjd med vår micro. Hörs knappt heller. Standard i den nyproducerade lägenheten :p
 
galento
Blev ju inte så illa när man poppade i en gryta på spisen
heller (y)
 
  • Gilla
Hennke85
  • Laddar…
Vår micro med roterande fat är inte direkt bra.. till nått annat än popcorn då haha. Ingen värme blir jämnt fördelad, 3 skivor kött e bra, den 4 fryst.. man måste röra om ett par gg minst för att ris/pasta ska bli ljummet.

tack o lov funkar den till att Tina mat med.. vilket är det vi anv den mest till!

Popcorn funkar dock bra, men funkar lika bra när vårt fat ”hoppat ur” den där grejen under som får tallriken att snurra.. även när den fastnat mot väggen.. och i mammas micro som inte snurrar :oops:

Men det är helt olika tider på dem..
Jag vet oftast exakt när det är färdigt, men har klockan på.. på reserv (så inte allt hinner bli bränt om jag glömmer..) :seenoevil:

Det gäller o prova sig fram på varje micro.. och sedan varje märke på popcorn.. vissa funkar inte bra helt enkelt (mer hårda bitar i, eller fler brända trots ok tid osv)

Lyssna.. när poppandet Börjar avta..när det bara är några få få inom 5 sek.. stäng av micron o låt påsen ligga lite ..för några ”ströpop”.. (på justvår micro, är min säkerhetstid på en påse 2.40 min)
 
nikasp
Bjuder på oönskat tips för de som har vanlig micro. Har kört med micropopcorn i en herrans massa år men köpte den här för ett år sen kanske. Omöjligt att göra bättre popcorn i påse, vanlig kastrull och gjutjärn och noll spill samt att man direkt kan poppa mer vid behov.

Kör nästan alltid med smör alt smör och olja. Går lika bra att poppa helt utan fett men blir inte så gott (såklart).

Rekommenderas stenhårt till de som gillar popcorn och vill slippa stoppa i sig konstiga grejer från påsar.

https://bagarenochkocken.se/koksmaskiner/ovriga-apparater/lekue-popcorn-maker-micro-rod/

https://fragor.livsmedelsverket.se/org/livsmedelsverket/d/farligt-med-micropopcorn/
 
Redigerat:
nikasp
V vbg-1 skrev:
[länk]

Liknar skålen från bagaren och kocken i länken ovan men kostar 129 kr.
Den verkar outslitlig så 250 spänn känns inte så mycket. Kanske man slipper lite lattjo mjukgörare/ftalater också :D
 
Vill bara komma med lite ny input efter det att jag nu fått en glastallrik som löser mitt popcorn-problem.
Av någon anledning så blir resultatet betydligt bättre när jag placerar påsen på denna tallrik och sedan kör på något lägre effekt (800W) i 3-3,5 min.
Så nu är ännu ett av mina "världsliga" problem ur vägen.
Denna gång blev det ett lyckligt slut på klagosången från mig :rofl:

P.S Ska även testa min silikon-popcorn-skål som jag äntligen fått hemskickad.
Från Kina!
Fattar inte vad jag tänkte när jag beställde den. Den var kanske 10-20 kr billigare och såg ut att vara identisk med de som säljs i Sverige. Men jag tänkte inte på att jag skulle behöva betala tull och administrationsavgift för att få in den i Sverige. Så då blev den istället 70-80 kr dyrare än vad jag behövde betala i Sverige.:dizzy:
Snålheten bedrog verkligen visheten denna gång. Nu kommer jag dessutom vara misstänksam på att den kanske är "farlig" (avger konstiga gifter") när jag använder den i mikron.
Så.... det kanske slutar med att jag slänger den och köper en från Kitchentime iställlet.
 
  • Gilla
  • Haha
ToRy och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Haha, good luck! Jag och barnen som äter mycket popcorn använder den minst varje helg. Blir perfekta popcorn varje gång, man får såklart passa och lyssna och sen låta dem ånga av en kort stund. Jag kör ofta med ca 2 msk flytande margarin vilket blir jäkligt gott!
 
I Inge01 skrev:
Hej
nu är jag grymt besviken på dagens kombi-microugnar!
Jag har en Huskvarna kombi-micro-varmluftsugn.
[länk]

Den har ju ingen roterande tallrik vilket gör det omöjligt att göra popcorn i en micro-popcornpåse. Minst hälften av popcornen "poppar" inte. Många av kornen är brända. Jag kan inte se någon annan förklaring än att det beror på att påsen inte roterar och därmed så blir inte värmen jämnt fördelad.
Är det någon som har ett tips på hur jag kan lösa problemet?
Förtydligande:
-Jag vill inte göra popcornen på spisen.
-Jag vill inte köpa någon annan apparat.
-Jag vill använda micron när jag ska göra popcornen.

Tacksam för alla förslag.

P.S Jag har redan klagat över denna ugn en gång tidigare
[länk]
men nu är det alltså popcorn-problemet som jag hoppas någon har en lösning på.
I Inge01 skrev:
Hej
nu är jag grymt besviken på dagens kombi-microugnar!
Jag har en Huskvarna kombi-micro-varmluftsugn.
[länk]

Den har ju ingen roterande tallrik vilket gör det omöjligt att göra popcorn i en micro-popcornpåse. Minst hälften av popcornen "poppar" inte. Många av kornen är brända. Jag kan inte se någon annan förklaring än att det beror på att påsen inte roterar och därmed så blir inte värmen jämnt fördelad.
Är det någon som har ett tips på hur jag kan lösa problemet?
Förtydligande:
-Jag vill inte göra popcornen på spisen.
-Jag vill inte köpa någon annan apparat.
-Jag vill använda micron när jag ska göra popcornen.

Tacksam för alla förslag.

P.S Jag har redan klagat över denna ugn en gång tidigare
[länk]
men nu är det alltså popcorn-problemet som jag hoppas någon har en lösning på.
P PurreP skrev:
Det krävs visserligen att man tar fram den stora moules-kastrullen men resultatet blir alldeles utmärkt

[länk]

"The real deal", popcornen som säljs på bio, arenor, pinchos osv...
Jag höll nästan på att beställa men såg att påsen ger 6 liter! popcorn. Så stort begär har jag inte så att jag kan trycka i mig 6 liter popcorn på en kväll. :surprised:
Men tack för tipset.
 
engs
Borde väl bara vara att köra som vanligt sen en påsklämma för det som blir kvar i "portionspåsen"?

Utan att låta allt för hysteriskt, har inte sånt där artificiellt smörarom varit föremål för ganska mycket kritik?
Dvs det är inte det hälsosammaste man kan få i sig direkt.

Edit: efter en snabbgoogling verkar det främst vara personal inom livsmedel som andas in ämnet regelbundet som är i farozonen, inte om det konsumeras normalt.

Samt att det handlade om diacetyl, inte acetoina. Sorry.
 
Redigerat:
  • Gilla
PurreP
  • Laddar…
Placerar mina poppcorn i en vakumkammare och så drar jag på värmen, efter en stund blir mina smörindränkta poppcorn stora som tennisbollar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.