Jag går i tankarna att bygga bastu i vårt gamla pannrum. När jag plockade ner innertaket insåg jag dock att det går en väldans massa rör i taket. Värme, vatten, avlopp och ett gäng förgreningar. En del hör till pannan och skall bort men det blir ändå ett gäng kvar.

Några frågor dyker därför upp i mitt huvud :D

1) Borde jag ta höjd för eventuella framtida läckage eller servicearbeten och göra det möjligt att enkelt plocka ner taket? Hur skulle man i så fall konstruera detta? Att enbart har en lucka räcker nog inte för det är förgreningar och kopplingar på flera ställen. Dessutom behöver det väl finnas ett tätskikt (bastufolie?) som är tätt? Eller är det lika bra att bygga som vanligt och bara riva OM behov uppstår?

2) Finns det någon bra lösning att övervaka potentiellt läckage? Vanliga fuktvakter har väl en livslängd om man bygger in dem tänker jag och de flesta går väl dessutom på batteri? Placeringen är inte heller självklar då det finns flera ställen att övervaka som sagt.

3) Hur bör man göra med isolering i taket? Skära till och pilla in mellan rören?

4) Är det risk för kondens från exempelvis vattenledningar eftersom det blir stora temperaturskiftningar från bastun och hur hanterar man i så fall det?

5) I ena änden av rummet skall det byggas en dusch så en vägg behöver sättas upp och det blir ju såklart inte bastupanel som väggar eller tak i duschdelen. Förslag på kostruktion av denna del?

Kreativa tankar och idéer emottages tacksamt! :D

Komplexa rörinstallationer i ett tak med isolering och diverse rörsystem, potentiellt från ett gammalt pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rekommenderar att bygga bastun någon annanstans eller flytta på de rör som ska behållas. Bygger du in rören inkl. kopplingar kommer beslutet någon gång komma tillbaka och bita dig i ändan. Måste du ändå bygga så får väl taket reglas ner så det går att komma åt rören och bygga in något slags skvallerrör. Stor risk då dock att bastun blir alldeles för låg i tak, det brukar finnas minimitakhöjd, åtminstone för installationer av elektriska bastuugnar.
 
U ulfalf skrev:
Rekommenderar att bygga bastun någon annanstans eller flytta på de rör som ska behållas. Bygger du in rören inkl. kopplingar kommer beslutet någon gång komma tillbaka och bita dig i ändan. Måste du ändå bygga så får väl taket reglas ner så det går att komma åt rören och bygga in något slags skvallerrör. Stor risk då dock att bastun blir alldeles för låg i tak, det brukar finnas minimitakhöjd, åtminstone för installationer av elektriska bastuugnar.
Bygga nån annanstans är förstås ett sätt att hantera det på men det innebär att huset behöver byggas ut vilket kanske inte är vad jag tänkt mig.

Att flytta rören är inte möjligt utan att också flytta badrummet på våningen ovanför och göra andra stora ändringar så det är inte heller aktuellt.

Att regla ner för att komma åt resulterar som du säger i att det blir för låg takhöjd. Den höjd som är på nuvarande undertak är lagom för en bastu.

Det är såklart bara en tidsfråga innan man måste in i taket av någon anledning om jag bygger in rören men det hade varit väldigt trevligt med bastu just i detta rum så jag tänker att det kanske ändå är värt det. Frågan är om det går att göra det "smart" på något sätt eller om det är lika bra att acceptera att man en dag får riva när behovet uppstår.
 
Bygg en friggebod med en bastu?
 
K Knight skrev:
Bygg en friggebod med en bastu?
Jo det är ett annat alternativ förstås och jag överväger det också men hade helst inte gjort det av olika anledningar.
 
Kostnaden att flytta rör och tömma system kan ju bli större än själva bygget .
 
Jag tänkte inte flytta rören för det är nog knappt möjligt, de får vara där de är. En del av dem plockas helt enkelt ner när pannan monteras bort. Resterande rör blir kvar och antingen bygger jag in dem eller så bygger jag ingen bastu där. Mina frågor i det ursprungliga inlägget handlar ju om att bygga in dem och hur man i så fall gör det på "bästa" sätt. Man kan ju resonera som så att om/när jag behöver öppna upp taket för att komma åt rören i framtiden så bör det ju inte vara omöjligt och jag tänker att beroende på hur man gör så blir det olika mycket jobb och eventuella skador. Hade varit bra om bara taket behövde tas ner t.ex. och inte isolering/innerväggar runt om.
 
T
Du kan ju köra med undertak som går att plocka ner lätt, vilket man kanske inte kan köra med i en bastu. Annars får du bygga om installationen så att vantiler och dylikt blir åtkomliga.
Annars får du nog skita i bastun (det hade jag gjort).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.