Vänder mig till forumet med några frågor om vårt planerade poolbygge; Till saken hör att vi har en tomt i etage och det blir då lämpligt att gräva ur för poolen i sluttningen och anlägga den emot en stödmur mot den nedre delen av tomten s a s. Nu har vi varit runt och hört oss för med ett antal poolleverantörer och jag måste säga att det känns lite som att köpa "begagnade bilar". Det pratas mycket om kvalitet och om olika konstruktioner och "just deras" konstruktion är den bästa på marknaden m.m.

Några reflektioner;
-Flera av pooltillverkarna verkar "nersälja" glasfiberpool som ett alternativ, de erbjuder linerpool med träkonstruktion eller s.k. Thermopool.
-Glasfiberpool leverantörerna pratar om enkel installation och att man inte behöver oroa sig för att byta liner

I stort verkar poolbygge vara ett riskprojekt då mycket med bygget kan gå fel. Den stora nackdelen med glasfiber verkar vara tjälen som kan trycka in sidorna på poolen (om man fyller dessa med fyllnadsmassor).

Min idé på detta problem är att anlägga en självbärande glasfiberpool där sidorna är "frilagda" under trädäcket. Det skulle isf innebära att alla kopplingar ligger fritt samt att poolen går att tömma på vatten m.m. vilket gör den enkel att laga om något skulle ske. Installationstiden skulle dessutom bli extremt kort jmfr med att platsbygga trä- eller thermopool. Den enda nackdelen som jag ser det är att isoleringen riskerar att bli något sämre än med inbyggd/thermo pool.

Vad säger panelen om detta? Någon som har erfarenheter?

Jag har begärt offert från ett antal poolleverantörer för att jämföra och priserna är ju klart höga, som exempel kan jag ange att vi önskar ha en elektrisk "flytande lamellgardin" som skydd över poolen. Enligt offerten skulle enbart gardinen med motor kosta hela 146KSEK (3,4*7,5m)... Det var ungefär dubbelt så mkt som jag hade tänkt mig..

Tacksam för inspel!
 
Om du ska ha glasfiber, vilket inte alls måste vara fel, så bör du isolera den. Det blir väldans dyrt annars. Sen ska du tänka på att det ska vara en med kvalitet. Osmos eller plastpest är ett begrepp man ska veta om. Det kan drabba pooler som har enklare konstruktion (polyester istället för vinylester om jag inte har helt fel, om det är polyester så går det att lösa med epoxy istället för gelcoat som ytskikt).
 
Ok, tack för svar!

Då ska jag kika över specen på ev. glasfiber pool! Kan man få bra isolering trots att "den ligger fritt" s a s? Eller är det bättre att sikta på att gräva ned den?

MVH

G gusvo085 skrev:
Om du ska ha glasfiber, vilket inte alls måste vara fel, så bör du isolera den. Det blir väldans dyrt annars. Sen ska du tänka på att det ska vara en med kvalitet. Osmos eller plastpest är ett begrepp man ska veta om. Det kan drabba pooler som har enklare konstruktion (polyester istället för vinylester om jag inte har helt fel, om det är polyester så går det att lösa med epoxy istället för gelcoat som ytskikt).
G gusvo085 skrev:
Om du ska ha glasfiber, vilket inte alls måste vara fel, så bör du isolera den. Det blir väldans dyrt annars. Sen ska du tänka på att det ska vara en med kvalitet. Osmos eller plastpest är ett begrepp man ska veta om. Det kan drabba pooler som har enklare konstruktion (polyester istället för vinylester om jag inte har helt fel, om det är polyester så går det att lösa med epoxy istället för gelcoat som ytskikt).
 
Poolkungen har lamelltäcken ovan mark med motor för ca 50 000.
 
Det är inga problem att isolera en glasfiberpool med PU-skum på utsidan och låta den stå fritt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.