C
Ooon skrev:
Problemet med rök utifrån är att byggbolaget säger att de inte ansvarar för inkommande lukt utifrån.
Förutsatt att tilluften tas från "rätt" ställe (dvs. inte från taket eller direkt i närheten av något utblås osv.) så har de ju rätt i att lukter utifrån är något man får leva med. Dvs. sådana lukter som man skulle känna om man stod utanför huset.
 
A
Det hade jag också misstankar om. När jag kollar på taket så stämmer det rätt att det går 2 kanaler till mina två våningar. I trapphus, garage och andra utrymmen stämmer det också. Det enda sätter att kontrollera är att såga gipssiva i sovrummet ovanför klädkammaren där kanalen ska gå enligt planritningen.
 
Ooon skrev:
Samma hos mig att de säger att trycket är ok och har svårt att tro mig. Jag har även kollat ventilationsdon på tacket som ligger för alla lägenheter på min sida och det luktade där. Och jag förstår inte hur lukten väljer att flytta just till rör för min lägenhet och just till ett-två speciella rum.
Men du sa väl att det luktade i rummen med frånlutfsventilation, badrum mm? Har du frånluftsdon i klädkammaren där det luktar? Förklaringen är kanske samma som hos mig, det luktar där för att frånluften suger oset dit helt enkelt. Oset kommer kanske inte alls genom vent.kanalerna utan vid sidan om, eller från någon annan stans. I mitt fall visade rökprovningen att röken vällde ut genom öppningarna för spotar i undertak i badrummet och sögs till frånluftsventilen. Ovanför undertak verkar vara otätat in till schakt där stammarna går, och där har vi i sin tur hittat läckor in till grannen och sett att röken flödar från grannen den vägen. Men eftersom tätning inte hjälpt finns det fler läckor vi inte hittat. I ditt fall kanske oset kommer någon otippad väg in i lgh för att sedan dras till frånluftsventilerna, och alltså inte genom rören som du antar - jag gjorde länge samma antagande
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A
H Herrturken skrev:
Men du sa väl att det luktade i rummen med frånlutfsventilation, badrum mm? Har du frånluftsdon i klädkammaren där det luktar? Förklaringen är kanske samma som hos mig, det luktar där för att frånluften suger oset dit helt enkelt. Oset kommer kanske inte alls genom vent.kanalerna utan vid sidan om, eller från någon annan stans. I mitt fall visade rökprovningen att röken vällde ut genom öppningarna för spotar i undertak i badrummet och sögs till frånluftsventilen. Ovanför undertak verkar vara otätat in till schakt där stammarna går, och där har vi i sin tur hittat läckor in till grannen och sett att röken flödar från grannen den vägen. Men eftersom tätning inte hjälpt finns det fler läckor vi inte hittat. I ditt fall kanske oset kommer någon otippad väg in i lgh för att sedan dras till frånluftsventilerna, och alltså inte genom rören som du antar - jag gjorde länge samma antagande
Lukt utifrån som grillning kvarstår och den kommer mest till klädkammare på bottenvåning som ligger under markytan från den sida där det grillas. Nu är det inte säsong och lugnare.
Dålig kemisk lukt på natten: Frånluft sitter i badrum och kök. Eftersom det är en öppen planlösning så känns det överallt. Men koncentration är i köket och i badrummet (vid stängd dörr). På andra våning samma sak - kök och bardum. Ren luft i två andra sovrum. Men tidigare kom den till klädkammare och rum.

Menar du att det kan finnas mellanrum mellan ventilationskanal och själva utrymme för ventilationskanalen?
Vad säger styrelsen i din brf och vad gör de? Allt detta bör de lösa på sin egen bekostnad. Ventilation tillför föreningen. Hos mig är jag fortfarande under 5 års garanti och då styrelsen inte gör något.
 
Ooon skrev:
Menar du att det kan finnas mellanrum mellan ventilationskanal och själva utrymme för ventilationskanalen?
Vad säger styrelsen i din brf och vad gör de?
Ja exakt, vi har efter mycket om och men upptäckt att genomföringarna där rören går genom väggen in till min lgh är otäta, hålet större än röret alltså och inte tätat, och att det är den vägen oset kommer. Hittade först ett sånt ställe, tätade men det hjälpte inte, nu har vi hittat ett annat och jag väntar på att de ska komma och täta. Problemet lär finnas kvar tills alla såna genomföringar är hittade och tätade, huset är väl 40 år gammalt och det finns inga ritningar som ventilationen är utritad på så ingen vet riktigt var alla kanaler går. Föreningen står för det men jag har fått tjata en massa för att de ska tro på att problemet är så allvarligt som det är. Det luktar ju främst på kvällarna när folk kommit hem och lagar mat, så på kontorstid när tekniker, förvaltare osv kommer för att undersöka så luktar det givetvis aldrig...
 
C
H Herrturken skrev:
Ja exakt, vi har efter mycket om och men upptäckt att genomföringarna där rören går genom väggen in till min lgh är otäta, hålet större än röret alltså och inte tätat, och att det är den vägen oset kommer.
Oj, där börjar man ju direkt fundera på hur det är med brandskyddet också...
 
  • Gilla
Herrturken
  • Laddar…
A
H Herrturken skrev:
Ja exakt, vi har efter mycket om och men upptäckt att genomföringarna där rören går genom väggen in till min lgh är otäta, hålet större än röret alltså och inte tätat, och att det är den vägen oset kommer. Hittade först ett sånt ställe, tätade men det hjälpte inte, nu har vi hittat ett annat och jag väntar på att de ska komma och täta. Problemet lär finnas kvar tills alla såna genomföringar är hittade och tätade, huset är väl 40 år gammalt och det finns inga ritningar som ventilationen är utritad på så ingen vet riktigt var alla kanaler går. Föreningen står för det men jag har fått tjata en massa för att de ska tro på att problemet är så allvarligt som det är. Det luktar ju främst på kvällarna när folk kommit hem och lagar mat, så på kontorstid när tekniker, förvaltare osv kommer för att undersöka så luktar det givetvis aldrig...
Ja, samma här, ingen tror mig. Pratar om att vissa personer är extra känsliga för dofter och bla-bla-bla om alla fördomar.

I osndags kom energikonsulter och gjorde tätgetsprovning. De placerade en annan "dörrr" och skapade extra undertryck för att se var det läker. De hittade en liten läckage i elskåpet men det är inte det som är boven. Sedan kände en konsult och jag denna märkliga lukten fast svagt. Då sa jag att denna kommer på natten fast starkare. De frågade hur gammalt är huset. 2 år. Misstänker att på natten blir större undertryck (ventilation går på sparläge under nattetid när vi inte rör oss och då känner den av att luften rör sig mindre och går på sparläge) och då frisläpps alla kemiska ämnen från byggmaterial och trycks in i min lägenhet. Men gällande grillrök utifrån tänkte de inte ta med. Jag tror jag måste anlita mina egna oberoende ventilationskonsulter. Sedan nämnde de till representanten från byggbolaget att man kan installera tillfälligt någon filter som fångar lukten för att analysera sedan. Jag tror att denna kan vara någon räddning för då kan man få hjälp från Folkhälsomyndigheten.

Sedan går jag i andra tankar att få reklamera min lägenhet i helt och hållet och få byta eller låta byggbolaget köpa tillbaka. Måste få en bra jurist kanske i så fall. Hur länge sedan köpte du din lägenhet? Före detta ägare måste vara medveten om detta fel och skulle meddela dig innan köpet. Du har rätt att ställa de till ansvar.
 
40 år gammal nyproduktion? Vad menas?

vid nyproduktion har ni ju 10 års garanti. Då ska styrelsen jobba för att pressa byggbolaget på alla fel som finns.
 
A
M Masthugg skrev:
40 år gammal nyproduktion? Vad menas?

vid nyproduktion har ni ju 10 års garanti. Då ska styrelsen jobba för att pressa byggbolaget på alla fel som finns.
Det är min lägenhet som var nyproduktion för 2 år sedan. Och Herrturken beskriver sin 40 år gammal lägenhet.
 
Å,slarvigt av mig. Sorry.
 
Försök få personlig kontakt med styrelsen. Få dem att förstå att ni är på samma sida mott byggbolaget. Styrelsens kostnad för detta är arbete och känsla av konflikt. Om de inte agerar behöver det inte vara illvilja utan det kan räcka med lathet, även om det inte är ett helt rättvist ord, det är otacksamt och dåligt betalt att sitta i styrelsen.

Stå på dig, be styrelsen visa OVK (det har de nog inte skyldighet att visa dig så lägg upp det som att du avlastar dem) och ja, lägg en egen slant för att ta in egen konsult. Får du ett utlåtande att drämma i huvet på byggbolaget har du hjälpt både dig själv och styrelsen.
 
Ooon skrev:
Hur länge sedan köpte du din lägenhet? Före detta ägare måste vara medveten om detta fel och skulle meddela dig innan köpet. Du har rätt att ställa de till ansvar.
Jag har haft den i många år men problemen började för två år sen med ny granne som flyttade in och renoverade köket, ändrade planlösningen, då hände något. Sen flyttade de efter redan ett halvår typ så den nuvarande grannen är oskyldig och vet ingenting om renoveringen så man kan inte ställa dem till svars heller... Läckorna vi har hittat än så länge måste ha funnits hela tiden, men tidigare tog tydligen inte luften den vägen. Väldigt konstigt eftersom det inte är något undertryck i min lgh, vi har mätt.
 
Ooon skrev:
Sedan nämnde de till representanten från byggbolaget att man kan installera tillfälligt någon filter som fångar lukten för att analysera sedan. Jag tror att denna kan vara någon räddning för då kan man få hjälp från Folkhälsomyndigheten.
Det var intressant, vet du nåt mer om det, vad det kallas eller var man kan få tag på det?
 
C cpalm skrev:
Oj, där börjar man ju direkt fundera på hur det är med brandskyddet också...
Det står nog ganska dåligt till med det eftersom det blir rökigt i min lgh och brandvarnaren går igång när grannen bränner vid köttbullarna :)
 
  • Ledsen
cpalm
  • Laddar…
A
M Masthugg skrev:
Försök få personlig kontakt med styrelsen. Få dem att förstå att ni är på samma sida mott byggbolaget. Styrelsens kostnad för detta är arbete och känsla av konflikt. Om de inte agerar behöver det inte vara illvilja utan det kan räcka med lathet, även om det inte är ett helt rättvist ord, det är otacksamt och dåligt betalt att sitta i styrelsen.

Stå på dig, be styrelsen visa OVK (det har de nog inte skyldighet att visa dig så lägg upp det som att du avlastar dem) och ja, lägg en egen slant för att ta in egen konsult. Får du ett utlåtande att drämma i huvet på byggbolaget har du hjälpt både dig själv och styrelsen.
Jag har haft personlig kontakt med hela styrelsen och vi träffade varandra på gatan och gården och småpratade under hela sommarhalvåret. De är mycket engagerade i trädgården och jag har träffat dem alltid vid min uteplats. Det är tyvärr en tystnadskultur här och de säger ja-ja men gör inget. De hade fått in en till medlem som är verksam inom byggbranschen och kan saker. Men även han vägrade tro mig. Han flyttar nu härifrån. Styrelsen är tyvärr mycket oengagerad trots att det finns väldigt många varningssignaler på olika håll. OVK kommer genomföras om 1 år enligt planen. Jag ska försöka själv komma in i styrelsen. Det är ändå jag och min envishet som driver detta ärende.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.